Akibat buat ‘kec0h’ di kafe, gadis juaI mask chain ditegur aunty meja belakang… rupa-rupanya siap pasang telinga Iive TikT0k kawan unb0xing barang

KATA orang, rezeki tak pernah sal4h alamat.

Begitulah apa yang berlaku terhadap gad1s berusia 21 tahun ini apabila dia berjaya menju4l tali rantai topeng muka (mask chain) kepada seorang wanita berb4ngsa Cina dengan begitu mudah.

Menurut Hani Melisa Teh, kejadian berlaku di sebuah kafe ketika rakan-rakannya sedang memilih mask chain untuk dibel1 sebagai tanda menyokong pern1agaannya.

Pada masa itulah berlaku kejadian sp0ntan apabila ada telinga yang mendengar perbualan Melisa dan rakan-rakannya di kafe yang terletak di Pasar Seni, Kuala Lumpur.

Melisa yang kebetulan sedang membuat live TikT0k meng4kui terkejvt apabila aunty yang berada di belakangnya tiba-tiba men0leh dan bertanyakan mengenai bagaimana caranya dia boleh mendapatkan mask chain tersebut.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya datang makan dengan dua kawan, Peca dan Shikin. Saya memang dah lama ju4l face mask dan pr0duk baru saya mask chain. Jadi sambil makan, kawan saya bel1 dan belek mask chain yang saya ju4l.

“Kebetulan memang semua design saya bawa. Mereka pun buka semua mask chain dekat meja makan tu. Masa tu aunty tu dekat belakang saya. Dia pun tengah makan.

“Kawan saya ni, jenis r1uh dan bising. Mereka unb0xing sambil gelak-gelak. Sambil tu saya tengah buat live di TikT0k, jadi saya rec0rd kawan tengah unb0xing,” jelas Melisa.

Melisa merupakan lepasan Dipl0ma Kewangan, Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu.

Jelas Melisa yang bekerja di sebuah butik di Bukit Bintang, Kuala Lumpur, dia tidak menyangka gelagat dia dan rakan-rakan telah menarik perhatian wanita itu yang juga mencur1 dengar perbualan mereka.

Wanita ini tidak berseorangan sebaliknya sedang makan bersama dua anak perempuannya.

“Mungkin sebab mereka ni kec0h siap tunjuk cara nak pakai lagi dekat live TikT0k yang saya buat, sampai posing-posing… itu yang tarik perhatian aunty ni.

Aunty tu terus tegur, ‘where do you buy the?!’ Tapi kawan saya punyalah excited dan pot0ng ayat aunty tu tak sempat habis tanya lagi dengan menjawab ‘She is the seller!’.

Aunty tu cakap, ‘I have been looking for this one la. How much?’ Saya jawab la ‘Really? Only RM12.90’ dan aunty tu cakap murah. Saya tunjuk semua empat jenis des1gn saya ada. Saya cadangkan satu design tu yang elegan dan ringkas jadi dia terus setuju untuk membel1nya,” tambah Melisa.

Tidak terhent1 di situ, gadis yang menetap di Ampang, Selangor ini, turut menceritakan bahawa mereka menjadi lebih mesra setelah pr0ses ju4l bel1 itu selesai.

Gadis ini berjaya menju4l mask chain secara sp0ntan kepada aunty yang turut berada di sebauh cafe di Pasar Seni, Kuala Lumpur.

Malah, ujar lepasan Diploma Kewangan, Universiti Sultan Zainal Abidin, Kuala Terengganu ini, dia dan wanita itu mula bertukar-tukar cerita dan mengambil gambar bersama selepas kejadian itu.

“Selepas bay4r kami terus berbual. Aunty tu ada tunjukkan art anaknya di Instagram dan kemudian bertukar-tukar Instagram sebelum menam4tkan perbualan,” katanya.

Kata Melisa yang memulakan b1snes pada Disember 2020, dia terharu dan rasa lebih semangat untuk meneruskan pern1agaan setelah merasai sendiri pengalaman yang cukup manis ini.

“Saya tersentuh bila aunty tu beritahu saya ‘Kalau saya tak supp0rt awak sebagai generasi muda untuk masa depan negara ni, siapa lagi? Anak-anak perempuan saya pun sama juga. Mesti supp0rt punya’.

“Sepanjang saya bern1aga ni, macam-macam ragam orang saya jumpa. Dulu saya ju4l topeng muka sebagai side income. Niat asalnya sebab nak bantu orang ada masal4h kulit sens1tif macam saya yang strvggle nak cari mask yang sesuai. Jadi saya sambil ju4l saya pun guna.

Melisa telah berkecimpung dalam dunia pern1agaan sejak Disember 2020 lagi.

Mask chain ni masih baru lagi saya ju4l. Bagi saya, ini pun salah satu cara saya nak memudahkan orang lain sebab rantai yang saya ju4l ni cantik dan sesuai untuk semua peringkat umur,” katanya.

Berikutan video Tikt0k yang tular sehingga meraih lebih 800,00 jumlah tontonan, Melisa menerima banyak mesej p0sitif daripada netizen.

Sumber : mStar

Leave a Comment