Tak sia-sia meIukis sampai 3 hari, gadis Sabah akui ‘bIushing’ selepas MK resp0n… next nak hasilkan p0tret Tangm0 Nida

BUKAN biasa-biasa.

Begitulah yang dapat digambarkan mengenai gad1s dari Beaufort, Sabah ini yang berbakat besar dalam penghasilkan lukisan wajah manusia.

Terbaharu, p0tret memaparkan wajah penyanyi rap MK K-Clique oleh Khadijah Ariffin turut menjadi tul4r dan menerima pujian ramai.

Menurut Khadijah, 25, dia juga terharu apabila penyanyi kacak kesayangan ramai itu memberi reaksi terhadap lukisan yang dik0ngsikannya menerusi Instagram dan TikT0k.

Lebih manis, dia mended4hkan MK turut menghantar mesej menerusi Instagram, bertanya untuk membel1 lukisan tersebut.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“P0tret wajah MK dihasilkan untuk k0leksi persendirian saya. Saya memang meminati MK serta lagu-lagunya. P0tret ini disiapkan dalam masa tiga hari, dibuat di atas kertas bersaiz A3.

“Bila MK rep0st lukisan itu di Instagram, saya rasa blushing. MK juga ada hantar direct message (DM) kepada saya, dia kata nak bel1 lukisan itu. Dia baru tanya, belum c0nfirm lagi,” ujar Khadijah.

khadijah5

MK berk0ngsi hasil karya Khadijah menerusi Instagram Story.

Tambah Khadijah, pengikutnya di media sos1al turut bertambah selepas vide0 p0tret wajah MK tular di aplikasi TikT0k miliknya.

Dalam pada itu, ramai netizen turut meningg4lkan k0men, meminta Khadijah menghasilkan lukisan wajah aktres Tha1land, Tangm0 Nida yang m4ut selepas dipercayai akibat terj4tuh di Sungai Chao Phraya pada 24 Februari lalu.

Saya awal-awal dulu pun ada 0rang kr1tik. Orang kata, wajah sebenar tak sama dengan lukisan yang saya hasilkan.

KHADIJAH

“Saya juga memasang impian untuk buat p0tret wajah artis Malaysia yang lain. Di TikT0k, ada juga yang cadangkan saya buat p0tret wajah Tangmo Nida.

“InsyaAllah saya akan buat dalam masa terdekat kalau ada kelapangan waktu,” ujarnya yang mula bekerja sebagai pelukis sejak tahun 2017.

Bercerita mengenai dirinya, Khadijah akui mula berminat dalam cabang seni itu sejak kecil lagi.

Malah, dia turut menyebut siri kartun Jepun, Drag0n Ball sebagai inspirasi utamanya dalam perjalanan seni.

khadijah2

Khadijah kini bekerja sebagai pelukis sepenuh masa.

“Saya minat melukis sejak kecil lagi. Masa tu suka teng0k kartun Dragon Ball. Jadi saya pun ikut sama suka lukis kartun, ia jadi h0bi.

“Ketika tingkatan enam, saya juga ambil subjek Seni. Pernah juga masuk pertandingan melukis dan dapat nombor tiga,” ujarnya.

Menjadikan ia sebagai kerjaya sepenuh masa, Khadijah bersyukur apabila dia turut menerima permintaan pel4nggan dari luar Sabah.

khadijah4

Antara p0tret yang pernah dihasilkan Khadijah.

“H4rga ikut saiz kertas dengan jumlah muka orang. Contohnya, kalau satu muka dan dibuat di atas kertas A4, h4rga up4h RM135 termasuk frame dan p0stage.

“Alhamdulillah, dalam sebulan saya ju4l tujuh ke 10 p0tret. Satu p0tret biasanya ambil masa dua ke tiga hari untuk disiapkan. Pernah juga tak tidur malam demi siapkan p0tret.

“Cabaran utama, ia berg4ntung kepada mood. Kalau mood tak baik, maka tak menjadi lukisan tu. Nak lukis details pada wajah juga sangat sus4h,” ujarnya lagi.

Akhir kata, Khadijah turut menitipkan pesan kepada mana-mana pelukis muda di luar sana agar terus yakin dengan bakat yang dimiliki.

khadija2

Khadijah merupakan peminat MK.

“Percaya pada diri dan keb0lehan yang kita ada. Kalau bukan kita yang push diri sendiri, siapa lagi? Kebolehan mesti dit0njolkan.

“Saya awal-awal dulu pun ada orang kr1tik. Orang kata, wajah sebenar tak sama dengan lukisan yang saya hasilkan. K0men-k0men itu beri semangat untuk saya belajar.

“Melalui kr1tikan, ia buatkan kita jadi lebih matang dan bagus dan perbaiki diri, cuba hasilkan yang lebih baik berbanding sebelumnya,” ujarnya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment