Diari ibu ded4h segalanya, wanita ini tak pernah putvs asa ubah nasib keluarga… sed1h imbau saat makan nasi berkuah air, baju burvk punca tiada kawan di sek0lah

PENGALAMAN merasai kesus4han ketika di zaman persek0lah sudah menjadi mem0ri pahit bagi sesetengah orang.

Apatah lagi jika diuj1 dengan masalah kew4ngan keluarga yang sentiasa tidak mencukupi sehingga membuatkan suasana belajar di sek0lah tidak sempurna.

Bercerita lanjut, wanita yang mesra disapa Elly ini turut menceritakan semasa di zaman sek0lah rendahnya, dia pernah melihat ibunya, Norafizah, 55, menang1s meluahkan kesus4han hidup di dalam diari miliknya.

Menurut wanita yang menetap di Kemasek, Kemaman di Terengganu ini, itulah antara penyebab dia berusaha keras mencari rezeki untuk memastikan keluarganya keluar daripada kepompong kesus4han.

“Masa darjah dua, saya ada jamuan makan di sek0lah. Jadi saya beritahu ibu kena bawa kuih. Tapi saya tahu keluarga kami tak mampu, jadi saya minta ibu sediakan jemput-jemput (cek0dok) saja.

“Ibu saya cuma diamkan saja. Tapi saya ada nampak lepas tu dia menulis diarinya sambil menang1s. Jadi saya yang masih budak ni dengan penuh rasa ingin tahu telah cur1-cur1 baca diari itu.

Fot0 ibu bapa yang membesarkan Elly sejak dari kecil lagi.

“Ibu saya meluahkan rasa terk1lan dan sed1h sebab tak mampu nak penuhi permintaan saya walaupun hanya cek0dok untuk dibawa ke jamuan di sekolah. Paling sed1h bila ibu tulis yang dia rasakan dirinya ibu yang tak berguna,” jelas Elly.

Jelas ibu kepada tiga anak ini, bapanya dahulu hanya bekerja sebagai pemandu l0ri manakala ibunya pula bekerja di sebuah kedai makan.

Duit bel4nja di sek0lah 20 sen setiap hari. Jadi saya alas perut dengan beli air saja di sekolah.

ELLY

Tambah Elly, kesus4hannya bersama 11 lagi adik beradik sudah berada di tahap terp4ksa memakan nasi dengan air sebagai kuah.

Bukan itu saja, sewaktu di sekolah Elly tidak mempunyai kawan kerana keadaan pakaian sekolahnya yang sudah lusuh dan burvk.

“Bila abah kerja, kadang dia tak balik rumah jadi mak tak ada du1t. Kami adik beradik masa tu terp4ksa makan nasi berkuah air kosong sementara tunggu abah balik.

“Rumah Elly ada seterika tapi dah r0sak. Jadi pergi sekolah memang baju kedut tervk sangat. Nampak susah betul masa tu sampai tak ada orang nak kawan. Jadi saya duduk meja belakang sekali.

“Duit bel4nja di sekolah 20 sen setiap hari. Jadi saya alas perut dengan beli air saja di sekolah. Orang lain siap ada mak ayah datang waktu rehat bawakan bekal makanan. Saya sed1h tengok keadaan tu sebab tak dapat merasai semua itu jadi saya akan balik ke kelas menang1s sendirian tapi lama-kelamaan saya mula faham tentang kesus4han keluarga,” ujar Elly.

Elly sudah mempunyai tiga orang anak sepanjang usia perkahwinannya.

Ujar Elly lagi, lebih memer1tkan apabila dia terpaksa merahs1akan keadaan kasutnya yang bukan sahaja terk0yak, malahan tapaknya juga tercabut.

Kataya, walaupun pelbagai dug4an dilaluinya di zaman persekolahan, dia tetap berusaha untuk belajar bersungguh-sungguh demi mengubah nasib keluarga.

“Ada satu hari tu saya naik basikal dengan abang ke sekolah. Bila sampai sekolah semua buku saya h1lang, tak ada satu barang pun dalam beg. Rupa-rupanya beg saya dah repvt sampai terk0yak sebab bawa buku berat.

“Dalam perjalanan pulang selepas abang hantar saya ke sek0lah, dia ternampak banyak buku di jalan dan selepas dibelek ada nama saya pada buku-buku itu. Abang kutip semula setiap buku saya yang jatuh dan hantar semula pada saya,” katanya.

Kata anak kelima ini, kehidupan mereka sekeluarga sedikit senang apabila bapanya melakukan dua pekerjaan iaitu memandu l0ri dan menyewakan s1stem bunyi (PA system).

“Alhamdulillah masa sekolah menengah keluarga saya dah tak sus4h sangat sebab ayah buat dua kerja. Tapi saya kes1an pada abah sebab dia ada g0ut jadi tak boleh bawa l0ri lama-lama sebab kaki membengk4k,” kata Elly.

Bagaimanapun, jelas Elly yang sudah berkahwin pada 2014 bersama suaminya Emirza, kehidupannya berubah setelah bekerja dalam b1dang andaman dan membuka kedai ju4lan barangan terpakai bundle di Kemaman, Terengganu.

Akuinya, kesus4han semasa zaman kanak-kanaknya telah menjadi punca dan penyebab dia berusaha dengan bekerja keras sehingga berjaya kini.

Malah, dia menjadikan bapanya sebagai c0ntoh dan tauladan untuk dirinya berjaya dan tidak membiarkan anak-anaknya merasai kesus4han sepertinya suatu ketika dahulu.

Elly kini bekerja dalam bidang solekan pengantin dalam pada masa yang sama membuka ju4lan bundle.

“Saya bekerja keras cari rezeki demi anak-anak saya. Saya tak nak mereka hidup sus4h macam saya dulu. Sekarang rezeki saya pun OK sikit boleh b4ntu adik-adik dan ibu bapa saya juga.

“Saya jadikan pengalaman saya yang pah1t tu semua sebagai penguat semangat saya. Bila saya rasa d0wn atau tak bersemangat, saya akan ingat semula semua tentang kesus4han dahulu agar saya dah tak kembali hidup macam dulu semula,” jelas Elly menam4tkan kisahnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment