BakaI sediakan l0kar di sek0lah, kerajaan usaha tangani 1su beg sek0lah berat

PETALING JAYA: Bagi menangani 1su beg sek0lah yang berat, Kementerian Pendidikan akan menyediakan l0kar untuk murid di sekolah rendah sesi dua, bermula dengan murid Tahun Satu, Dua dan Tiga tahun ini.

Dalam satu kenyataan beliau berkata ia melibatkan dua fasa, dengan fasa pertama murid tahap satu iaitu Tahun Satu, Tahun Dua dan Tahun Tiga yang ber0perasi secara dua sesi dan akan membabitkan 10,662 kelas serta 323,186 murid dengan anggaran peruntukan RM37.3 juta.

Katanya bagi fasa kedua pula, penyediaan l0kar akan diperluaskan kepada murid tahap dua iaitu Tahun Empat, Tahun Lima dan Tahun Enam yang ber0perasi secara dua sesi dengan pelaksanaan dijangka pada 2023.

“Setelah meneliti 1su beg sekolah berat secara terperinci, kementerian mendapati masalah itu kr1tikal dalam kalangan murid sekolah rendah khususnya murid Tahun Satu hingga Tahun Tiga.

“Ini adalah pendekatan baharu memandangkan Kementerian Pendidikan menyediakan l0kar kepada pelajar buat kali pertama.

“Bagaimanapun bagi sek0lah satu sesi, pelajar akan menyimpan buku di dalam laci meja di bilik darjah masing-masing,” kata Radzi dalam vide0 yang dimuat naik ke laman Faceb00knya pada Ahad, 6 Mac.

Inisiatif l0kar itu merupakan satu daripada tujuh penyelesaian h0listik yang dirangka oleh Kementerian Pendidikan untuk mengatasi 1su beg sekolah yang berat, yang telah berterusan selama hampir tiga dekad, kata Radzi.

Langkah lain yang diambil untuk menyelesaikan 1su beg sekolah yang berat termasuk penyusunan semula jadual waktu kepada tiga hingga empat mata pelajaran sahaja sehari dan memberi kel0nggaran kepada sekolah untuk menyediakan jadual waktu mengikut s1stem giliran mingguan.

Sistem penggiliran jadual waktu mingguan akan dapat mengurangkan bilangan buku teks dan buku aktiviti yang dibawa oleh pelajar ke sekolah setiap hari, kata Radzi.

Bilangan buku latihan juga dihadkan kepada dua bagi setiap mata pelajaran, dengan setiap buku latihan t1dak melebihi 80 muka surat, kata Radzi.

“Dalam lawatan ke sekolah-sekolah itu, kami mendapati ramai pelajar membawa lebih daripada dua buku latihan untuk satu mata pelajaran,” katanya.

Satu lagi langkah yang sedang dilaksanakan kementerian untuk menangani 1su beg sekolah yang berat ialah mengehadkan jenis buku aktiviti dan buku kerja yang digunakan oleh pelajar.

Radzi berkata pelajar hanya dibenarkan menggunakan buku aktiviti yang disediakan Kementerian Pendidikan manakala buku kerja hanya boleh digunakan sebagai bahan rujukan di lu4r waktu rasmi pengajaran dan pembelajaran (PdP).

“Guru pula digalakkan menggunakan pendekatan PdP berpusatkan murid iaitu pembelajaran bertema, modular, pembelajaran berasaskan pr0jek, simulasi amali atau pembelajaran terbeza,” kata Radzi.

Sementara itu, menurutnya lagi penerbitan buku teks dalam f0rmat digital akan dibuat secara berterusan dan sehingga kini sebanyak 692 judul buku teks digital telah dimuat naik dalam pelantar Digital Educational Learning Initiative Malaysia (DELIMa), yang boleh diakses oleh semua murid yang mempunyai peranti.

Dalam pada itu, Radzi berkata KPM juga akan bekerjasama dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dari aspek penyelarasan unif0rm, agar murid diberi kel0nggaran untuk memakai unif0rm sek0lah masing-masing semasa sesi Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (KAFA).

Beliau turut melahirkan harapan agar inisiatif yang digariskan dapat mengurangkan mas4lah beg sekolah yang berat, kerana ia sudah lama berlaku.

Kementerian juga sebelum ini melakukan tiga kajian besar berkaitan 1su itu pada 1994, 2008 dan 2017 serta mengambil pelbagai tindakan untuk menangani 1su itu, kata Radzi.

Ini termasuk mengeluarkan pekeliling penggunaan buku kerja di sekolah rendah pada 2000 dan juga garis panduan menangani beg sek0lah yang berat pada 2018 namun mas4lah itu masih berlarutan, katanya.

“Bagi memastikan setiap pendekatan dilaksanakan sebaik mungkin bagi mengurangkan mas4lah beg sekolah berat, kementerian akan memantau secara rapi pelaksanaan semua pendekatan yang digariskan.

“Pemantauan akan dilakukan oleh pasukan petug4s yang akan melap0rkan secara berkala pelaksanaan inisiatif yang digariskan,” katanya.

Tambahnya, kementerian juga akan terus meningkatkan kerjasama erat dengan ibu bapa dan penjaga bagi menyelesaikan 1su itu, khususnya dalam memastikan pelajar membawa buku mengikut jadual masing-masing.

“Selain itu, sesi penglibatan bersama Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) juga akan dipertingkatkan,” katanya.

Sumber : Erabaru

Leave a Comment