Tak puas hati teng0k p0k0k keladi tinggi dan cantik, guru minat b1snes sanggup lupakan rasa t4kut… heret 4 anak angkut guna H0nda ‘habis bayar’

BUKAN sekadar trend dan h0bi, pok0k keladi kini mampu menjana pendap4tan lumayan.

Kegigihan seorang wanita mengangkut beberapa p0kok keladi yang dua kali ganda ketinggiannya wajar diberi pujian.

Menerusi perk0ngsian di media sos1al, wanita ini berasa bangga dapat melakukannya se0rang diri setanding kudrat lelaki.

Berk0ngsi pengalaman, wanita berkenaan, Nor Maheran Mustapa berkata, dia melakukannya akhir tahun lalu selepas ternampak himpunan pok0k keladi di kawasan hutan ketika dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Tanah Merah, Kelantan.

Wanita berusia 34 tahun itu memberitahu, suaminya terlebih dahulu membantu meneb4ng beberapa pokok keladi di kawasan sama beberapa bulan sebelum itu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Suami sanggup tebang dan angkut pok0k-pokok keladi untuk saya. Tapi bila lalu lagi di kawasan tu, saya tak puas hat1 sebab ada lagi pokok keladi yang lebih besar dan cantik.

“Bila teng0k YouTube ramai k0ngsi pasal pokok keladi lagi buat saya ger4m. Jadi, saya buat keputusan untuk kembali semula ke situ untuk tebang sendiri,” katanya kepada mStar.

pokok keladi 3

Pokok keladi dipot0ng sebelum dimasukkan ke dalam kereta Honda.

Lebih mesra disapa Maheran, dia bagaimanapun meng4kui tidak berani ke kawasan hutan itu bersendirian meskipun himpunan pokok keladi tersebut b0leh dilihat dari tepi jalan.

“Sebelum ni suami saya tak bagi saya masuk sebab ketika itu kawasannya masih semak-samun, risau kalau ada binatang berb1sa seperti ul4r.

“Kawasan itu sudah dibersihkan, tapi saya tetap tak berani datang seorang. Sudahnya saya bawa empat anak pergi sekali. Lagipun siapa nak jaga mereka di rumah,” katanya yang mempunyai empat cahaya mata masing-masing berusia 12 tahun, enam tahun, empat tahun dan dua tahun.

pokok keladi 2

Pok0k keladi disimpan di but kereta.

Kerana pok0k keladi mencecah dua meter, wanita yang berasal dari Machang itu nekad memot0ngnya separuh dan diletakkan di but kereta bagi memudahkan untuk membawa pulang ke rumah.

“Pokok keladi ni b0leh membiak, orang kata boleh ‘beranak’. Yang penting saya dapat bawa masuk beberapa pokok ke dalam kereta H0nda City saya.

Dengan hasil keuntungan ju4l anak pokok keladi, saya boleh bel1 emas untuk pel4buran jangka panjang, maka pel4buran saya berganda!

NOR MAHERAN MUSTAPA

“Rasanya b0leh je muat pokok keladi sebesar itu. Tapi tak muat sebab ada anak-anak dalam kereta, jadi saya sanggup berk0rban demi anak-anak.

“Orang pers0alkan kenapa saya tak guna f0ur wheel drive (4X4) je. Pertama, buat apa saya nak keluarkan duit banyak semata-mata nak bel1 4X4, keduanya kereta Honda City saya dah hab1s bayar, jadi tak kisah sangat kalau nak penuhkan pokok keladi satu kereta pun,” katanya sambil menambah perjalanan mengambil masa kira-kira 20 minit dari rumahnya.

pokok keladi 4

Sebahagian pok0k ditanam di kawasan rumah Maheran.

Bermula sekadar h0bi dengan menghiasi kawasan perumahan, guru di sebuah sekolah menengah itu kini mula menjadikannya sebagai sumber pendap4tan sampingan.

“Dulu pernah dalam sebulan, saya habiskan kira-kira RM10,000 untuk bel1 lebih 10 pokok keladi dan sebatang paling mah4l RM2,500.

“Sekarang, saya berjinak-jinak dengan b1snes pokok keladi dengan menjadi orang tengah ju4l pokok keladi daripada penju4l dan pembel1 yang berminat,” katanya yang menanam kira-kira 50 pokok di kawasan rumahnya termasuk lebih 20 pokok keladi.

pokok keladi 6

Maheran kini menjadikan pokok keladi sebagai b1snes.

Maheran yang tidak menyangka perk0ngsian vide0 mengangkut pokok keladi menggunakan H0nda meraih lebih dua jut4 tontonan di aplikasi TikT0k itu bagaimanapun menyedari terdapat segelintir netizen menyifatkan usahanya itu merug1kan berbanding membel1 emas.

“Bagi saya, pokok keladi adalah pel4buran jangka singkat di mana jika kita bel1 pokok keladi induk berh4rga RM2,500, sekali beranak lima pok0k dan menju4l kesemuanya dengan h4rga RM1,500 setiap anak pokok kerana ada demand dan sanggup membel1, maka ju4lan boleh cecah RM7,500.

“Saya dapat balik m0dal, siap untung RM5,000 lagi. Dengan hasil keuntungan ju4l anak pokok keladi, saya boleh bel1 emas untuk pelaburan jangka panjang, maka pel4buran saya berganda!” katanya yang mahu menumpukan b1snes landskap.

Sumber : mStar

Leave a Comment