Budak 10 tahun berani tawar diri urus ‘baju ter4khir’ bapa… ‘pesanan’ arw4h buat anak sulung bagaikan tahu ajaI makin hampir

TERNYATA bukan mudah untuk menerima pemerg1an insan tersayang kerana dijemput Ilahi.

Apatah lagi kanak-kanak yang masih muda dan semangatnya belum cukup kuat untuk menerima hakikat.

Namun situasi yang dilalui seorang kanak-kanak berusia 10 tahun berdepan dengan jen4zah bapanya di luar j4ngka.

Ia disaks1kan sendiri oleh pasukan Skuad Pengurusan jen4zah Malaysia (SPJM) yang menguruskan jen4zah lelaki berusia 47 tahun.

Pengerusi Eksekutif SPJM, Muhammad Rafieudin Zainal Rasid berkata, beliau dimaklumkan 0leh skuadnya bahawa arw4h meningg4l dunia selepas terlibat dalam kemal4ngan kerana ser4ngan j4ntung pada Jumaat.

Menurutnya, ketika skuad sedang menyiapkan kain untuk mengkaf4nkan jen4zah, mereka didatangi dua anak arw4h yang menawarkan diri untuk memb4ntu.

Salah seorang daripadanya berusia 10 tahun yang kemudiannya memberanikan untuk bersuara.

Bang, boleh tak saya nak t0long?” kata Muhammad Rafieudin mengimbas kembali pertanyaan anak arw4h.

budak urus jen4zah bapa 3

Beberapa kanak-kanak melihat jen4zah diuruskan. foto SPJM

Lebih dikenali sebagai Ustaz Rafie, katanya, kanak-kanak itu merupakan anak kedua daripada tiga beradik termasuk dua adik-beradik lelaki berusia 23 tahun dan sembilan tahun.

“Anak arw4h berusia 10 tahun bantu bentangkan ‘baju terakhir’ (kain kaf4n) buat ayahnya.

“Masya-Allah, beruntungnya arw4h mempunyai anak yang begitu menyayanginya dan berani tidak seperti kanak kanak yang seusia dengannya tidak mengerti apa apa.

“Berdepan hari kem4tian ibu bapa bagaikan satu mimpi nger1 buat setiap insan yang bergel4r anak. Mahu atau tidak, tiada siapa mampu menghal4ng ketentuan itu,” katanya sambil menambah arw4h menetap di Ampang, Selangor.

budak urus jen4zah bapa 2

Pengurusan jen4zah sebelum dikebum1kan. foto SPJM

Menurut Ustaz Rafie, kesemua anak arw4h membantu menguruskan jen4zah, dari menuntut jen4zah, mandi dan mengkaf4nkan sehingga mengebum1kannya.

Tambah beliau, arw4h yang merupakan pemandu kenderaan e-hailing Grab sepenuh masa dan pernah berkhidmat sebagai pengurus bangunan sebelum mengh1dap penyak1t jantung.

Berdepan hari kem4tian ibu bapa bagaikan satu mimpi nger1 buat setiap insan yang bergelar anak. Mahu atau tidak, tiada siapa mampu menghalang ketentuan itu.

MUHAMMAD RAFIEUDIN ZAINAL RASID

“Arw4h terlibat dalam satu kemal4ngan di persimpangan lampu isyarat berhampiran Hospital Ampang pada Khamis malam dan disahkan meningg4l dunia setelah hampir tiga jam diberi raw4tan di hospital.

“jen4zah telah diuruskan di F0rensik Hospital Ampang oleh skuad dan dibantu waris sebelum dibawa ke kampung di Pekan Nanas, Johor untuk dikebum1kan,” katanya mengenai jen4zah selamat dikebum1kan kira-kira 9 pukul pagi Sabtu lalu.

budak urus jen4zah bapa 4

Ustaz Rafie.

Mengenai kisah jen4zah yang turut dik0ngsikan di Faceb00k SPJM, Ustaz Rafie berkata, anak sulung lelaki arw4h berusia 23 tahun yang dipanggil Along menetap di Johor bersama abang arw4h.

Seperti mengetahui aj4lnya semakin hampir, arw4h memberi ‘pesanan’ kepada anak sulungnya supaya membat4lkan hasrat untuk ke Kuala Lumpur, pada minggu lalu.

“Along tak payah balik, tunggu kat kampung. Minggu depan ayah balik,” kata Ustaz Rafie yang memetik perbualan arw4h bersama anak sulungnya yang bakal melanjutkan pengajian Ijazah Sarjana Muda Sumber Manusia di Universiti Malaysia Pahang (UMP).

Sumber : mStar

Leave a Comment