PeIajar UiTM runs1ng kereta baru beIi dah hiIang! Ramai buat bermacam andaian, betul ke Kelisa value tinggi sekarang?

SUNGGUHPUN berusia lebih 20 tahun, Perodua Kelisa masih mempunyai h4rga tinggi di pasaran malah t1dak dinafikan kereta yang diperkenalkan pada 2001 ini memiliki pes0nanya tersendiri lebih-lebih lagi bagi gol0ngan marhean.

Sehingga kini, kereta Kelisa terpakai mempunyai permintaan yang sangat tinggi kerana murah, jimat dan tahan lasak selain b0leh di upgrade kepada m0del idaman seperti Mini Cooper.

Melihatkan situasi berkenaan, maka t1dak hairanlah kereta Kelisa milik se0rang pelajar yang diletakkan di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor h1lang.

Menerusi laporan p0lis yang dibuat Muhammad Fikri Haron, kereta berwarna kuning dan hitam itu diletakkan di tempat parkir berhadapan sebuah kedai haiwan di l0kasi tersebut, pada 4 Mac lalu dalam keadaan berkunci.

“Pada 7 Mac, dalam jam 5 petang saya turun dari rumah untuk ke kereta, saya dapati kereta saya h1lang dari tempat parkir sebelumnya.

“Saya juga tidak menemuinya di kawasan parkir sekitar,” katanya.

Netizen mengatakan harga pasaran kereta Kelisa sangat tinggi pada masa ini.

Netizen mengatakan h4rga pasaran kereta Kelisa sangat tinggi pada masa ini.

Terdahulu, laporan p0lis berkenaan tular di Twitter bersama beberapa gambar kereta Kelisa tersebut.

Pemilik ak4un Twitter berkenaan yang menggunakan nama Nur (@chiffonade96) memaklumkan kereta yang h1lang itu berada di bawah jagaan rakannya di Seksyen 7 kerana dia sedang bercuti di Ipoh, Perak.

“Saya nak minta tol0ng jasa baik warganet tol0ng RT (retweet) kereta saya h1lang di Seksyen 7 Shah Alam. Kawan saya tolong jagakan kereta, saya dekat Ipoh sekarang kerana cuti semester,” ciapnya.

Kereta Kelisa berada dalam kondisi baik.

Kereta Kelisa berada dalam k0ndisi baik.

Menurutnya lagi, kereta berkenaan dibeli lima bulan lalu menggunakan duit s1mpanannya dengan ibu.

“Kelisa tu saya baru bel1 tak sampai lima bulan, hasil simpanan saya dengan mak. Saya ni pelajar, dalam empat bulan dah habis RM1,000 untuk serv1s dan baiki ker0sakan kereta ni.

“Kereta tu ada pelekat kenderaan pelajar lagi. Saya tak faham kenapa sanggup cur1.

“Dalam kereta saya tu ada lima k0tak A4 yang dalamnya ada fa1l hak milik ker4jaan, alat tulis dan barang peribadi kawan saya. Kawan saya dah buat laporan p0lis, saya mer4yu sangat dan berharap ramai dapat bantu,” katanya sambil menambah akan memberi g4njaran kepada sesiapa yang menjumpai keretanya.

Rata-rata netizen mendoakan supaya kereta tersebut ditemukan semula.

Rata-rata netizen mend0akan supaya kereta tersebut ditemukan semula.

Dalam pada itu, dia juga mengesy4ki warna cat keretanya itu sudah ditukar bersama n0mbor plat kenderaan.

“Boleh jadi orang tu dah tukar n0mbor plat, tukar warna kereta dan lain-lain. Tapi saya masih berharap kereta saya dapat dijumpai.

“Jika ada yang baca tweet ini ambil kereta saya, tol0ng pulangkan. Terima kasih warganet, semoga semuanya dipermudahkan segala urusan dunia dan akh1rat,” katanya mengakhiri ciapan pada 7 Mac lalu.

Tweetnya itu dikongsi r1buan netizen yang turut mendoakan semoga kereta miliknya ditemukan semula.

“Sesiapa yang tinggal area sana atau ternampak kereta ini, tolong bagitahu. Kej4m g1la pencur1 ni moga Allah sus4hkan hidup kau,” kata seorang netizen.

Antara butiran laporan polis yang dibuat.

Antara butiran laporan p0lis yang dibuat.

“Kaki pencur1 motosikal atau kereta, aku doakan moga Allah yang bal4s perbuatanmu itu. Kadang motor kereta yang dicur1 adalah satu-satunya kenderaan orang guna untuk bergerak ke sana sini membuat urusan seharian,” ciap Afiqah Azharr.

Bagi Imma Omar pula, kereta Kelisa antara yang terbaik, kecil dan comel serta jarang r0sak.

“Cuma nak maklumkan bahawa kereta Kelisa antara yang terbaik. Kawan saya ada Kelisa manual, jarang r0sak, kecil dan comel. Semoga dipermudahkan awak cari kereta semula,” ujarnya.

Mahal Kelisa ni. H4rga pasaran RM13,000 ke atas.

AZIZ WAFA

Di sebalik kata-kata semangat dan d0a yang diterima, terdapat juga netizen yang mengaitkan keh1langan kereta itu dengan market value pada masa ini.

“Aku kena jaga Cik Lisa aku ni, market juga sekarang,” kata seorang netizen.

Seorang lagi warganet memberitahu, h4rga kereta Kelisa pada masa ini boleh mencecah RM13,000 dan ke atas.

“Mahal Kelisa ni. H4rga pasaran RM13,000 ke atas,” ciap Aziz Wafa.

Ada juga yang meminta semakan dibuat di PBT.

Ada juga yang meminta semakan dibuat di PBT.

Seorang lagi mengesy0rkan supaya pemilik mencari kereta tersebut di kedai pot0ng sebelum ia di upgrade.

“Cari dekat kedai-kedai pot0ng mesti jumpa. Sebelum tukar jadi Gin0, memang susah nak cam dah,” katanya.

Azery Azezul pula meminta pemilik membuat semakan di dengan mana-mana pihak berku4sa tempatan (PBT) kerana dikhuat1ri dis1ta kerana sal4h parkir.

Sumber : mStar

Leave a Comment