Wanita Iewat 20an dalam diIema… risau diri tak n0rmal sebab eIak fikir kawin, Iebih reIa beIanja mak ayah berbanding ‘str4nger’

REZEKI atau ‘bahagian’ setiap 0rang berbeza-beza antara satu sama lain.

Ada yang ditakd1rkan berumah tangga pada usia muda, namun perlu menunggu bertahun-tahun lamanya sebelum dikurniakan zur1at.

Ada pula segelintir yang lambat bertemu jod0h namun direzekikan untuk menghabiskan masa berbakti kepada ibu bapa.

Pendek kata, perjalanan hidup setiap individu sudahpun diatur 0leh Yang Maha Esa kerana Dia adalah sebaik-baik perancang.

1su ‘j0d0h lambat’ mungkin menjadi keb1mbangan utama sebahagian besar gol0ngan hawa kerana budaya masyarakat Melayu yang meletakkan standard umur tertentu untuk sese0rang wanita mendirikan rumah tangga.

Bagaimanapun, hal yang berbeza dirasai oleh se0rang pelayar media sos1al ini apabila dia meng4kui lebih senang memperuntukkan masa dan wang ringgit untuk ibu bapa serta keluarganya.

TWEET

Ciapan yang dik0ngsikan 0leh @twtwedding.

“Saya wanita berumur lewat 20an. N0rmal ke kalau saya fikir begini. Saya rasa daripada saya berkahwin dan jaga makan minum pakai str4nger (orang luar), lebih baik saya jaga parents (ibu bapa) dan adik-adik saya.

“Macam 0rang lain yang happy bila balik kerja jumpa anak b1ni kan? Macam itu la perasaan gembira saya apabila balik kerja jumpa mak dan adik-adik,” tulis pelayar berkenaan.

Pertanyaan itu dihantar oleh pelayar berkenaan menerusi Direct Message (DM) kepada admin Twitter @twtmalaywedding yang kemudian membuat perk0ngsian dalam satu ciapan bagi bertanyakan pandangan warganet.

Menerusi maklum bal4s warganet di laman k0men, nyata pelayar wanita berkenaan tidak keseorangan apabila ramai yang turut berk0ngsi kisah masing-masing yang hampir serupa.

Sebenarnya lew4t 20an tu belum lagi terlalu lewat kalau belum berkahwin, cuma culture kita yang terbiasa dengan n0rma seperti itu.

NETIZEN

“Saya wanita 30an, menetap dengan ibu bapa. Perjalanan hidup kita t4k sama dengan orang lain. Allah lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Jadi sentiasa rasa bersyukur dengan apa yang kita miliki,” tulis @sweetie_2022.

“Saya berusia lingkungan 30an dan rasa perkara sama apa yang awak rasa. Alhamdulillah rezeki bertambah murah. It’s 0kay, jangan terlalu fikir. Teruskan buat baik Insya-Allah Allah bal4s jasa dengan segala kebaikan dan mungkin siapa tahu, (dapat) jod0h yang baik yang buka pintu hat1 awak serta jaga awak dan ibu bapa,” tulis @pauchan1206.

Dalam masa yang sama, netizen menyifatkan wanita berkenaan sememangnya beruntung kerana berpeluang untuk berbakti kepada ibu dan bapa sebelum bertemu jod0h kelak.

“Alhamdulillah. Allah bagi awak rezeki untuk bahagiakan family.

“Ok je ikut rezeki dan peluang masing-masing. Ada 0rang nak kahwin tapi tak ada jod0h.. jadi buatlah apa yang patut. Hal jaga orang tua tu pula kewajipan sebagai anak.

“Sebenarnya lewat 20an tu belum lagi terlalu lewat kalau belum berkahwin, cuma culture kita yang terb1asa dengan n0rma seperti itu. Bahagiakan family dahulu dan yang lain akan datang dengan izin-Nya,” demikian antara k0men netizen.

KERJAYA

Senari0 semasa kecenderungan perkahwinan lew4t adalah di kalangan mereka yang berpendidikan tinggi dan penduduk yang bekerja. Gambar hiasan

Sekadar tambahan, berdasarkan stat1stik Jabatan Perangkaan Malaysia yang diterbitkan pada Disember 2021 mended4hkan penduduk kini mula berkahwin pada umur lewat 20an berbanding pada umur awal 20an pada tahun 1980-an.

Penemuan Banc1 Penduduk pada tahun 1980, 2000 dan 2010, umur purata perkahwinan perempuan meningkat daripada 19.4 kepada 25.1 tahun dan kemudian meningkat kepada 25.8 tahun pada 2010.

Umur purata perkahwinan perempuan menunjukkan peningkatan daripada 27.5 tahun (2016) kepada 28.1 pada 2020.

Penemuan tersebut merumuskan senari0 semasa kecenderungan perkahwinan lewat adalah di kalangan mereka yang berpendidikan tinggi dan penduduk yang bekerja.

Sumber : mStar

Leave a Comment