Bagaikan igauan nger1… penduduk tak Iena tidur bimbang ins1den tanah runtuh berulang

KEJADIAN tanah runtvh ibarat igauan nger1 buat penduduk di Taman Bukit Permai, Ampang sehingga mereka tr4uma dan bimbang sekiranya ins1den berulang.

Ini terutama penduduk di Jalan Bukit Permai 1, yang bimbang terhadap kesel4matan mereka berikutan jarak runtvhan tanah di Taman Bukit Permai 2, Khamis lalu hanya kira-kira 50 meter dari bahagian belakang rumah dan dipercayai masih t1dak stabil.

Malah mereka memaklumkan t1dak dapat tidur lena sejak malam kejadian terutamanya apabila hujan lebat melanda di kawasan perumahan mereka.

Antara yang meluahkan keb1mbangan itu ialah seorang penduduk, Mohd Faizal Mahbub, 38, yang turut mend4kwa, mereka juga belum menerima sebarang ar4han rasmi untuk berpindah ke tempat lebih sel4mat.

Namun, menurutnya, pemantauan giat dilakukan pihak berku4sa berkaitan di bahagian belakang rumah penduduk termasuk pengaw4san daripada pihak p0lis demi faktor kesel4matan.

“Setakat ini kami masih belum diarah untuk berpindah ke mana-mana tetapi kalau diarahkan kami berharap dapat berp1ndah ke kawasan berdekatan bagi melancarkan rutin harian kami.

“Kami hanya mampu berd0a agar tiada perkara burvk berlaku lagi terdekat ini selain berharap agar kerja-kerja pembaikan dapat segera selesai,” katanya kepada Sinar Harian di Ampang, Sabtu.

Terdapat lebih kurang 10 buah rumah di Jalan Bukit Permai 1 berisik0 ‘ditel4n bumi’ kerana terletak di atas bukit selepas tanah itu runtvh melanda Taman Bukit Permai 2 di kaki bukit berkenaan.

tanah runtuh 1

Mohd Faizal (kanan) bersama M0khtar datang melihat keadaan tanah runtvh di bahagian belakang rumahnya di Jalan Taman Permai 1.

Sementara itu, jirannya, Jamaludin Mat Husin, 39, turut sependapat bahawa kerja-kerja pembaikan perlu disegerakan malah sanggup berp1ndah jika diminta untuk berbuat demikian terdekat ini.

“Saya tak dapat tidur dengan lena tambah pula apabila teringat bunyi rek4han tanah pada tengah malam semalam, b1mbang kalau runtvhan tanah ini berulang semula,” kata kakitangan kerajaan itu.

Dua lagi penduduk, Mokhtar Husin, 57, dan Mohd Fadzil Ismail, 42, berharap pihak berku4sa tempatan dapat segera menangani perkara itu demi kesel4matan penduduk memandangkan keadaan cuaca sekarang tidak menentu.

Pada Khamis, kejadian tanah runtvh di Taman Bukit Permai 2 mer4gut empat ny4wa dan menyebabkan seorang ceder4 ringan selain menjejaskan 15 rumah serta 10 kenderaan.

0perasi mencari dan menyel4mat ditamatkan kira-kira pukul 2 pagi pada Jumaat selepas Ketua P0lis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisi0ner Mohamad Farouk Eshak mengesahkan penemuan may4t m4ngsa keempat dan kelima pada 12.46 tengah malam dan 1.59 pagi. – Sinar Harian

Sumber : mStar

Leave a Comment