LeIaki Dusun sanggup terbang jauh jumpa ‘crush’ di Rusia, jawapan diberikan gadis itu sedikit h4mpa tapi masih harap ada j0d0h

PERSAHABATAN erat b0leh terjalin walau berada jauh beribu batu dan di negara berbeza.

Adakalanya kita t1dak menjangka bahawa setiap perkenalan dengan seseorang itu akan membawa kepada persahabatan lebih akrab ataupun berakhir sebagai j0doh.

Begitulah kisah lelaki yang hanya ingin dikenali sebagai Evricc, yang telah berkawan dengan se0rang wanita dari Rusia, Mary Grace, 26 yang tinggal di M0scow.

Jelas lelaki berusia 30 tahun ini, mereka berdua ‘berjumpa’ di sebuah kelas belajar bahasa secara dalam talian pada 2013.

Sejak itu, menurut lelaki Dusun yang tinggal di K0ta Kinabalu, Sabah ini, hubungan mereka berdua menjadi lebih rapat apabila mereka mula berhubung melalu media sos1al.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sebenarnya saya kenal dia dah lama. Masa 2013 tu saya ada j0in English Online Class dengan tutor dari USA (Amerika Syarikat). Dalam gr0up tu banyak students dari Mexic0, Brazil dan Eropah. Dari situ saya mula kenal dan bertegur dengan dia.

“Kami berbalas chat pun dalam gr0up Skype saja. Tapi lepas tu kami mula pindah kepada platf0rm lebih pr1vasi di Instagram dan Faceb00k. Mal4ngnya saya pula kurang aktif di sana. Jadi kami putvskan guna WhatsApp saja supaya lebih mudah.

Jejaka ini telah berkawan dengan Mary secara maya lebih empat tahun sebelum berjumpa.

“Kami mula rapat bila berhubung dekat WhatsApp. Hampir setiap hari saya akan c0ntact dia sampai abang dia pun kenal saya. Saya ni kadang-kadang suka bergurau kalau mesej dengan dia. Usik dia sikit-sikit sebab dia suka gelak. OK la tak adalah rasa kek0k sangat nak chat dia hari-hari,” jelas lelaki ini.

Bercerita lanjut mengenai kelas yang disertai, ia dilakukan sebagai suka-suka sahaja untuk memperbaiki penggunaan bahasa Inggeris.

Apa yang buat saya nekad nak jumpa dia sebenarnya saya dah memang ada rasa minat dekat dia masa mula-mula kenal dia.

EVRICC

Namun, lelaki yang meng4nut agama Kr1stian ini berkata dia tidak menyangka akan tertarik dan timbul perasaan suka terhadap gadis Rusia ini.

Justeru Evricc mengambil keputusan untuk ke M0scow untuk berjumpa Mary secara berhadapan pada tahun 2019.

“Tujuan asal saya masuk kelas tu 0nline tu dulu sebab nak impr0ve English saja. Dekat situ ada ramai tutor dalam banyak bahasa kita b0leh belajar. Ada juga saya cuba masuk kelas bahasa Rusia tapi sekejap saja. Mary pun ambil kelas bahasa Inggeris juga dekat situ, jadi kami tol0ng satu sama lain. Tapi es0knya dah lupa apa saya belajar.

Evricc menempah tiket kapal terbang dan pergi ke Moscow pada 2019.

“Lepas empat tahun kami berb0rak, saya ambil keputusan nak berjumpa dia dekat Rusia. Saya beritahu Mary yang saya dah tempah tiket kapal terbang ke M0scow. Kami sangat teruja nak jumpa lepas lebih empat tahun berhubung secara 0nline je.

“Apa yang buat saya nekad nak jumpa dia sebenarnya saya dah memang ada rasa minat dekat dia masa mula-mula kenal dia. Tapi saya tak pernah lagi ajak dia c0uple. T4kut dia terkejvt pula kan. Itu salah satu sebab saya nak jumpa dia depan-depan dulu. Saya nak kenal dia in pers0n bukan texting saja,” katanya.

Menurut Evric, ketika kunjungannya ke di M0scow, pada waktu itu adalah mus1m panas.

Namun, nasib t1dak menyebelahi dirinya kerana cuaca di sana sering hujan.

Mary sanggup datang ke Moscow untuk berjumpa Evricc.

Jelas Evricc, kekangan cuaca menyebabkan perjalanan menjadi terhad dan mereka berdua hanya menghab1skan masa di kafe dan beberapa tempat lain sahaja.

“Saya pergi je M0scow masa tu bukan seorang tapi ada kawan dari Malaysia teman. Dia yang tol0ng rakam semua video dan m0ment masa dekat sana.

“Saya pergi enam hari saja. Tapi saya spent masa tiga hari je dengan Mary dekat sana. Kawan saya yang ikut trip dari Malaysia tu dia memang ada kawan lain belajar dekat M0scow jadi mereka lep4k bersama.

“Masa tunggu dia muncul memang nerv0us g1la sebab dia tinggal agak jauh dari bandar M0scow. Sebenarnya saya nak pergi jumpa dekat rumah dia saja tapi dia beritahu ‘it’s 0kay I will meet you there’ jadi rasa macam terharu pula dia sanggup datang. Bila jumpa dan kami bagi friendly hvg dan salam.

Gara-gara hujan berterusan, aktiviti mereka untuk berjalan-jalan di Moscow amat terhad.

“Di sana kami cuma berjalan dekat bandar saja. Ada juga pergi melawat muzium. Tapi saya ada juga pelawa pergi jalan jauh sikit tapi dia cakap tak b0leh sebab dia masih student jadi saya pun faham. Lepas jumpa tu kami ada plan nak travel sama-sama pergi Er0pah masa 2020 tapi tak kesampaian sebab l0ckdown,” katanya.

Bercerita lanjut mengenai videonya yang dimuatnaik di TikT0k, ia hanya sebagai simpanan m0men manis antara dirinya dan ‘crvsh‘ sahaja.

Ujar Evricc, jika mereka ada jod0h, dia tidak akan men0lak namun sedar jarak dan jurang perbezaan antara dua negara ini membuatkan mereka suk4r bertemu dengan kerap.

Evricc akur dengan jawapan gadis ini namun masih berharap jika ada harapan berj0doh kelak.

“Lepas l0ckdown 2020, kami tangguh trip ke tahun 2021 tapi masa tu masih lagi l0ckdown sampai sekarang. Sekarang pun dia dah graduate dan kerja. Rutin kehidupan dia pun makin s1buk tapi kami masih saja berhubung macam selalu.

“Tapi apa-apa pun saya harap masih ada jod0h. Kalau tak ada pun nak buat macam mana kan. Saya pun pernah je tanya dia ‘if 0ne day dia marry some0ne not from her c0untry, sudi ke nak tinggal di negara luar‘ lepas tu dia jawab dia t4k sanggup tinggalkan keluarga dia dekat Rusia,” ujar lelaki ini dalam nada sedikit h4mpa.

Sumber : mStar

Leave a Comment