Sanggup pakai k0stum ‘king k0ng’ untuk haIau m0nyet Iiar, netizen puji kegigihan pegawai Perhilitan

Masalah m0nyet liar yang berkeliaran terutama di kawasan perumahan bukan suatu 1su baru. Sebelum ini banyak kejadian-kejadian berkaitan dengan m0nyet liar berlaku. Apa yang lebih memb1mbangkan kehadiran mereka bukan sahaja mer0sakkan harta benda malah b0leh membah4yakan ny4wa orang awam.

Sebelum ini kita pernah dikejvtkan dengan berita di mana penduduk di sebuah kampung di Jempol, Negeri Sembilan berdepan masalah apabila kediaman mereka sering dig4nggu m0nyet liar sehingga mer0sakkan barangan di rumah. Menurut orang kampung, monyet-monyet tersebut sering berkumpul di bumbung rumah dan ada yang lebih berani, mereka masuk ke rumah penduduk dan mer0sakkan harta benda.

Selain itu, pernah juga berlaku apabila seek0r m0nyet telah mencul1k seek0r anak anjing milik penduduk di sebuah kawasan perumahan di Selangor. Menurut salah seorang penduduk, kawasan perumahan itu memang sering dimasuki oleh monyet untuk mencul1k kucing dan anjing peliharaan penduduk. Ekoran kejadian itu, tular gambar seekor monyet yang sedang duduk di atas wayar bersama dengan seekor anak anjing yang dicul1knya.

Baru-baru ini sebuah lagi kejadian melibatkan m0nyet liar dilaporkan berlaku di Kuantan, Pahang. Seorang wanita menceritakan pengalaman dikej4r monyet liar ketika berada di kawasan hotel di Teluk Chempedak. Apa yang lebih menyed1hkan ketika dia tergesa-gesa untuk menyelam4tkan diri, bay1nya yang berada dalam ‘str0ller’ turut terj4tuh dan mukanya tersemb4m sehingga menyebabkan keceder4an.

Walaupun banyak lap0ran dibuat dan pelbagai tindakan diambil namun untuk menghentikan m0nyet berkeliaran di kawasan perumahan bukannya mudah. Menurut perk0ngsian video yang telah tular baru-baru ini di Facebook, dua orang pegawai PERHILITAN dirakam sedang menyam4r menjadi ‘king kong’ untuk menghal4u monyet liar yang berkeliaran di sebuah kawasan perumahan.

Video berdurasi 31 saat yang menunjukkan dua 0rang pegawai PERHILITAN siap dengan k0stum ‘king kong’ sedang menghal4u sekumpulan monyet liar yang berkeliaran di situ. Melihat sahaja ada dua ekor ‘king kong’ sedang turun dan bukit terus membuatkan m0nyet-monyet itu melarikan diri kerana ket4kutan.

Sehingga ini video tersebut telah ditonton lebih daripada 50 ribu kali dan menerima lebih daripada 200 komen dari netizen di Faceb00k. Kebanyakan netizen memuji tindakan yang diambil oleh kedua-dua pegawai perhilitan tersebut yang sanggup berpan4s memakai kostum tebal semata-mata untuk menghal4u monyet liar.

Hal ini menunjukkan memang bukan mudah untuk menghal4u monyet liar yang deg1l. Mereka tidak akan senang-senang meningg4lkan sesuatu tempat atau kawasan perumahan. Dengan menyamar sebagai ‘king kong’ mungkin akan membuatkan monyet-monyet itu benar-benar t4kut untuk kembali semula berkel1aran di kawasan perumahan itu.

Sebelum ini perlbagai tindakan telah diambil pihak berwaj1b ekoran aduan orang awam terhadap g4ngguan haiwan liar seperti monyet dan kera. Jabatan PERHILITAN di Selangor misalnya telah menjalankan pelbagai langkah seperti pemantauan, pelupusan p0pulasi secara ter4ncang, temb4k-hal4u dan tangk4p-pindah. Langkah-langkah pengurusan yang diambil oleh pihak Jabatan mengambil kira pelbagai faktor kesel4matan dan keperluan orang ramai.

Bagi anda yang menghadapi mas4lah seperti ini di kawasan kediaman anda, jangan berdiam diri dan terus hubungi pihak PERHILITAN di talian 03-9086 6800 (Ibu Pejabat) atau ‘hotline’ di talian 1-800-88-5151. Anda juga boleh menghubungi pejabat Jabatan Perhilitan Negeri yang berhampiran.

Aduan juga b0leh disalurkan melalui surat 4duan kepada Ketua Pengarah atau menggunakan s1stem eAduan seperti yang terdapat di laman web rasmi organisasi tersebut.

Tonton video di sini.

Sumber : Erabaru

Leave a Comment