“KaIau dia pergi puIa, dia dapat belajar ‘sesuatu’.- Murid sek0lah antarabangsa baru 9 tahun teguh teruskan puasa walaupun diberi pilihan

KANAK-kanak yang sedang berpuasa di sambutan hari lahir rakan kelasnya di siang hari mengundang pelbagai reaksi.

Menerusi perk0ngsian yang tul4r, rata-ratanya netizen bangga dengan ketabahannya menunaikan Rukvn Islam ketiga meskipun baru berusia sembilan tahun.

Bagaimanapun, segelintir mempert1kaikan kenapa sambutan itu t1dak dilakukan pada waktu malam atau mengadakan jamuan semasa berbuka puasa.

Tampil berk0ngsi kejadian, Aleeya Zailan memberitahu, anaknya Aaron Aziz Azri merupakan murid di sebuah sekolah antarabangsa dan hanya dia sahaja yang ber4gama lslam.

Ketika dihubungi mStar, ibu kepada tiga cahaya mata itu berkata, jemputan untuk menghadiri majlis hari lahir itu diper0leh lebih awal dan dia sudah berbincang dengan Aaron mengenai perkara itu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Memang tahu awal berkenaan sambutan tu dan saya pun tak mahu lar4ng dia daripada hadir sebab kalau tidak pergi, dia akan ketinggalan dengan kawan-kawan sek0lah. Saya cakap kat dia kalau tak mahu puasa pun b0leh tapi dia cakap nak puasa sebab sayang tinggalkan.

“Kalau dia pergi pula, dia dapat belajar ‘sesuatu’. Tidak semestinya dia berpuasa 0rang kena h0rmat dia sahaja, dia juga perlu mengh0rm4ti 0rang lain. Dia akan faham sabar itu macam mana dan bagaimana untuk menahan diri melihat 0rang lain yang t1dak berpuasa,” katanya.

Aaron merupakan anak yang aktif dan lincah.

Aaron merupakan anak yang aktif dan lincah.

Menurut wanita berusia 39 tahun itu, dia juga tidak rasa menyes4l atau serba sal4h kerana membawa anak yang masih muda menghadiri parti seperti itu pada bulan Ramadan walaupun mengetahui anaknya berpu4sa.

Tambahnya, bagaimana anaknya ‘membawa diri’ di sebuah parti membuatkan dirinya bangga kerana Aaron dapat mengatasi perkara seperti itu serta dug4an iaitu menahan lap4r dan dahaga.

“Saya tak menyes4l bawa anak pergi parti, sebaliknya bangga kerana seawal usia sembilan tahun dia sudah faham erti puasa dan dalam dunia ini bukan 0rang lain sahaja kena faham diri dia.

“Satu hari nanti kalau dia belajar di lu4r negara, saya percaya dia akan berpuasa walaupun 0rang tidak berpuasa kerana masa parti itu dia diberikan sepot0ng kek dan ‘berpura-pura’ menikm4tinya seperti rakan lain kerana mengh0rm4ti suasana ketika itu. Dalam pukul 2 petang dia minta izin untuk bermain di luar kerana tidak mahu mengganggu rakan-rakan lain makan.

Jamuan hari lahir rakan sekelas Aaron.

Jamuan hari lahir rakan sekelas Aaron.

“Di lu4r negara lagi ramai bukan muslim jadi bulan puasa dia tahu untuk puasa dan tahu apabila dikelilingi orang bukan muslim macam mana dia nak tahan lap4r dan dahaga serta bergaul bersama rakan-rakannya,” jelasnya lagi.

Bercerita tentang cara didikannya kepada anak-anak, ujar Aleeya, berpuasa pada bulan Ramadan dipupuknya dari kecil, malah Aaron berpuasa penuh pada usianya tujuh tahun, ketika pelaksanaan Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Tahun ni dah mula bersek0lah dan pertama kali dia berpuasa di sek0lah. Walaupun belajar di sek0lah antarabangsa, pihak pentadbiran begitu memahami dan murid yang berpuasa akan pergi ke perpustakaan pada waktu rehat.

Saya ajar supaya dia berpuasa sebab dia 0rang Islam mereka juga t1dak dijanjikan sebarang reward jika berpuasa penuh.

ALEEYA

“Bagaimanapun, tidak semua warga as1ng memahami k0nsep berpuasa ini, dan jemputan itu dibuat kerana tidak mahu Aaron rasa dianakt1rikan. Jadi terserah kepada saya dan keluarga untuk hadir atau tidak.

“Saya didik mereka dari awal tentang k0nsep berpuasa pada bulan Ramadan. Saya ajar supaya dia berpuasa sebab dia 0rang Islam mereka juga tidak dijanjikan sebarang reward jika berpuasa penuh,” ujarnya sambil menambah anak-anak juga diterapkan dengan keadaan 0rang susah.

Aaron bersama kakaknya Eva Natasha dan adiknya Alicia Aleena.

Aaron bersama kakaknya Eva Natasha dan adiknya Alicia Aleena.

Menerusi ‘pengalaman’ pada hari lahir itu, dia percaya suatu hari nanti anak-anaknya akan teguh dengan pegangan ag4ma dan terbiasa melakukan perkara seumpanya.

“Perkara ni nanti akan jadi biasa untuk dia. Suatu hari nanti bila dia bekerja dengan 0rang bukan lslam dan b0s ajak pergi lunch meeting dia tahu untuk tahan lapar dan bersabar.

“Dia tahu batas sebagai 0rang Islam,” ujarnya yang turut berkongsi pengalamannya bersama suami ketika belajar di luar negara suatu ketika dulu sebagai panduan buat anak-anak.

Sumber : mSTar

Leave a Comment