Bermula 1 Mei, pemakaian pelitup muka di luar bangunan tidak lagi diwajibkan antara ketetapan terbaru kerajaan

KEPUTUSAN mengenai kewajipan pemakaian pelitup muka akh1rnya terjawab selepas Menteri Kes1hatan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar membuat pengumuman rasmi pada Rabu.

Menurut Khairy, bermula Ahad ini (1 Mei), pemakaian pelitup muka di luar bangunan t1dak lagi diwajibkan.

Bagaimanapun ia digalakkan jika individu berada di luar bangunan, terutama di kawasan ses4k seperti bazar Ramadan, pasar malam serta stadium.

“Pemakaian pelitup muka masih diwaj1bkan apabila berada di dalam bangunan, termasuk gedung bel1 belah dan pengangkutan awam, termasuk e-hailing.

“Namun pelitup muka b0leh ditanggalkan ketika melakukan semasa senaman berat, berada berse0rangan, makan atau minum, ketika berucap dan melakukan persembahan.

“Penguatku4saan di bawah Akt4 Pencegahan dan Pengawalan Penyak1t Berj4ngkit 1988 dan per4turan-peraturan di bawahnya akan dikenakan ke atas individu yang gag4l mematuhi arahan pemakaian pelitup muka,” katanya dalam sidang media khas pada Rabu.

1

Pemakaian pelitup muka adalah digalakkan.

Selain itu, Khairy turut mengumumkan beberapa ketetapan baharu mengenai langkah-langkah penceg4han dan kawalan c0vld-19 semasa fasa peralihan endem1k:

– Individu b0leh dilepaskan daripada pengasingan bermula pada hari ke-4 sekiranya telah disahkan negat1f menerusi ujian RTK Antigen yang diselia oleh pengamal perub4tan. Sekiranya masih p0sitif, perlu melengkapkan temp0h pengasingan tujuh hari.

– Kemasukan individu ke mana-mana premis adalah dibenarkan tanpa mengira status vaks1nasi mereka

– Individu p0sitif c0vld-19 walaupun mempunyai status vaks1nasi lengkap dan individu dalam temp0h HSO termasuk pengembara tanpa vaks1nasi lengkap yang baru tiba di Malaysia t1dak dibenarkan memasuki premis

– Keperluan penguj1an pengesanan c0vld-19 sebelum berlepas (PDT) ke Malaysia dan penguj1an semasa ketibaan digugvrkan bagi pengembara berusia 13 tahun dan ke atas yang telah lengkap vaks1nasi; mempunyai sejarah j4ngkitan c0vld-19 dalam temp0h 6 ke 60 hari dari tarikh sembvh sebelum berlepas ke Malaysia, pengembara berusia 12 tahun dan ke bawah

– Penj4rakan fizikal di antara individu atau kumpulan t1dak diperlukan. Hanya digalakkan dalam keadaan t1dak memakai pelitup muka.

– Imbasan k0d QR MySejahtera tidak diwaj1bkan apabila memasuki premis atau tempattempat awam. Digalakkan mengaktifkan fungsi MySJ Trace untuk tujuan pengesanan k0ntak.

Sumber : mStar

Leave a Comment