“Tak pernah rasa disayangi sebegini”- Ebit Lew paIing sebak anak muda punk bert4tu siap men4ngis peIuk sebelum berpisah

KETIKA Ramadan bakal men1ngg4lkan kita beberapa hari sahaja lagi, umat Islam terus melakukan pecutan terakhir bagi melipatgandakan am4lan masing-masing.

Bagi pers0naliti dakwah, Ebit Lew yang terkenal dengan melakukan kerja-kerja amal, kunjungannya ke Jakarta, Ind0nesia bagi menyantuni g0l0ngan geland4ngan membuatkan air mat4nya gugur.

Perasaan itu diluahkannya selepas berjaya membuka pusat penempatan buat g0l0ngan geland4ngan di negara jiran itu.

Lebih manis apabila sekumpulan pemuda ber1mej punk dan dipenuhi t4tu yang ditemui Ebit di sana turut dijadikan sukarelawan memb4ntu gol0ngan geland4ngan untuk diberikan perlindungan dan tempat berteduh.

ebit lew 2

Se0rang anak muda punk t1dak dapat menahan seb4k sewaktu bertemu Ebit.

“Hari air mat4 bahagia. Hadiah Allah pada malam 27 Ramadan. Syukur kami buka rumah singgah untuk geland4ngan yang hidup di jal4nan di Jakarta Timur.

“Rumah tiga tingkat. 20 anak muda punk bert4tu yang ditemui sebelum ini kami jadikan sukarelawan yang akan menguruskan rumah ini.

“Mereka juga akan masak secara percuma untuk makan malam setiap hari kepada geland4ngan yang tidur di sini,” tulisnya menerusi satu perk0ngsian di Faceb00k, pada Jumaat.

ebit lew 5

Ebit (tengah) bersama anak-anak muda punk.

Ebit berkata, pus4t penempatan itu mengutamakan gol0ngan ibu bersama anak-anak kecil dan orang-0rang tua untuk bermalam.

“Kami juga akan aturkan kelas pengajian s0lat dan al-Quran untuk anak jal4nan ini,” katanya.

ebit lew 10

Ebit dan sukarelawan menyusun katil di rumah geland4ngan.

Apa yang membuatkan Ebit lebih seb4k adalah melihat anak-anak muda yang dib4ntunya itu menunjukkan kerajinan mereka.

“Paling seb4k apabila teng0k anak muda punk ini semua rajin dan akhlak mereka baik. Apabila nak balik semua menang1s pelvk saya.

“Katanya ‘kami tak pernah rasa ada orang menyayangi kami begini’. Mereka tak sabar nak bern1aga sedikit dan nak ubah cara mencari rezeki.

“Kami juga akan terus memb4ntu mereka,” tambahnya.

ebit lew 13

Ebit (kiri) mendengar lu4han kaum ibu.

Air mat4 Ebit terus mengal1r sambil mengucapkan kesyukuran menyaks1kan para ibu yang membawa anak-anak kecil untuk tidur di pusat geland4ngan itu.

“Ya Allah, apabila teng0k ibu bawa anak kecil untuk tidur di sini, mengalir air m4ta. Syukur malam ini mereka tidak kesejukan di tepi jalan atau tempat sejuk.

Paling seb4k apabila teng0k anak muda punk ini semua rajin dan akhlak mereka baik. Apabila nak balik semua menang1s pelvk saya. Katanya ‘kami tak pernah rasa ada 0rang menyayangi kami begini’.

EBIT LEW

“Ramai tak kenal ayah, tak kenal ibu bapa. Allahuakbar. Daripada kecil ada di jal4nan. Ya Allah hanya kau yang maha kuasa atas segalanya. B4ntulah dan jagakanlah mereka semua.

“Terimalah niat anak punk ini untuk menjadi lebih baik dan berjaya memb4ntu lebih ramai orang. Cita-cita mereka ingin memb4ntu semua anak di jal4nan yang tiada tempat tidur dan makan,” katanya.

ebit lew 11

Ebit santai bersama penghuni dan sukarelawan.

P0sting Ebit di Facebook dik0ngsi lebih 4,000 kali dengan rata-rata netizen dari Malaysia dan Ind0nesia turut seb4k dan terharu.

“Allahuakbar, saya hanya mampu menang1s. Sem0ga Allah SWT berkati dan permudahkan segala urusan ustaz… rezeki ustaz tak pernah putvs, tetapi mengalir deras.

“Masya-Allah, tabarakallah. Seb4k saya teng0k apabila ustaz care sangat dengan mereka. Saya 0rang Ind0nesia ucapkan banyak terima kasih dengan ustaz sebab 0rang-0rang macam mereka memang perlukan 0rang macam ustaz yang berikan kasih sayang,” demikian antara k0men netizen.

Sumber : mStar

Leave a Comment