“Mana ada kumpulan r0ck tak menjerit”- Apak m0h0n maaf dan ini yang dia minta untuk pendengar semua

GARA-GARA mengubah susunan muzik lagu Menjelang Hari Raya kepada genre r0ck, nyanyian semula kumpulan Khalifah yang dimuat naik di Y0utube pada Isnin menerima krit1kan netizen.

Pemain gitar utama, Harry atau mesra disapa sebagai Apak menjelaskan dia menggubah muzik lagu tersebut mengikut kesesuaian suara v0kalis kumpulan mereka iaitu Yabang.

Bagaimanapun, Harry atau nama sebenarnya Ahmad Sairi Haslan Muhammad Redzwan mem0h0n maaf kepada pendengar yang t1dak dapat menerima versi tersebut.

Apak 1

Lagu Menjelang Hari Raya nyanyian semula Khalifah kini trend1ng.

“Macam ini, dah nama lagu c0ver. Kita buat la ikut cara kita. Saya ubah dan susun muzik lagu itu mengikut kesesuaian suara v0kalis. Mana ada kumpulan r0ck tak menjer1t.

“Bila dah kata kumpulan r0ck, mestilah lagu pun kena berk0nsepkan r0ck, mestilah akan ikut cara kita. Macam tempah baju juga, mesti ada des1gn yang kita nak.

“Macam itu juga dengan lagu Khalifah, saya ubah dengan cara r0ck sesuai dengan kami. Kalau tak b0leh terima, saya minta maaf,” kata Harry ketika dihubungi mStar.

Bila dah kata kumpulan r0ck, mestilah lagu pun kena berk0nsepkan r0ck.

HARRY KHALIFAH

PEMAIN GITAR & K0MP0SER

Sebelum ini, Harry menerusi laman Instast0ry miliknya memuat naik paparan skrin k0men netizen yang kurang senang dengan lagu nyanyian semula kumpulan itu.

Menurut individu tersebut, lagu nyanyian asal Datuk DJ Dave itu terlalu b1ngit untuk didengari dan t1dak sesuai untuk sambutan hari raya.

“Sak1t telinga dengar lagu raya macam ini. Lagu raya el0k-el0k, aduh jem,” k0men individu tersebut.

Apak 2

Apak harap netizen dapat h0rmat karya orang lain.

Dalam pada itu, Harry berpendapat pendengar perlu terima perubahan muzik sekarang selain mengh0rm4ti setiap hasil karya yang ada.

“Bagi saya, muzik zaman sekarang dah ada macam-macam gaya. Kita kena terima hakikat dengan perubahan muzik. Walaupun tak suka, tapi h0rmatlah hasil karya orang lain.

“Mungkin j1wa muzik berlainan tapi jangan la sampai kutvk karya 0rang lain. Kalau tak suka, skip saja. Macam saya pun ada citarasa muzik yang berbeza.

“Kalau saya tak suka genre lagu itu, saya skip saja. Saya tak ada nak kutvk hasil karya orang. Jadi, hidup ini kenalah saling mengh0rm4ti,” ujarnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment