“tak pernah r0tan anak”- Hairul Azreen k0ngsi anak takut walaupun dengan pandangan, ada sebab kongsi di laman sosial

PELAK0N Hairul Azreen memberitahu dia dan isteri iaitu Hanis Zalikha mempunyai cara tersendiri untuk mendidik anak-anak mereka.

Hairul atau nama sebenarnya Hairul Azreen Idris berkata, dua 0rang anaknya iaitu Yusuf Iskandar, 6, dan Alisa Aisyah, 3, lebih t4kut dengannya berbanding isteri.

Bagaimanapun, Hairul berkata, dia t1dak pernah menggunakan r0tan untuk menghukvm jika anak-anaknya melakukan sesuatu kesal4han.

“Sebenarnya anak-anak t4kut dengan kami berdua terutama mereka t4kut dengan saya la. Kalau saya tak bagi sesuatu atau naik suara ‘aaa’, nanti mereka t4kut dan men4ngis.

Hairul 2

Anak-anak lebih t4kut dengan Hairul berbanding Hanis.

“Tapi nak cakap mengenai parenting ini, masing-masing mempunyai cara tersendiri. Mungkin cara saya pun t4k sama dengan ibu bapa lain. Selalunya, kalau saya mar4h, Hanis akan pujuk.

“Sama juga kalau Hanis mar4h, saya pula akan pujuk. Saya tak pernah r0tan mereka tapi pernah la cub1t atau saya tegur dengan pandangan, mereka akan diam,” katanya kepada mStar.

Sebelum ini, Hanis atau nama sebenar Hanis Zalikha Zainal Rashid memberitahu dia nampak saja lembut namun sebenarnya tegas dalam mendidik dua 0rang anaknya.

Sebenarnya anak-anak t4kut dengan kami berdua terutama mereka t4kut dengan saya la.

HAIRUL AZREEN

PELAKON

Menurut Hanis, dia mempunyai cara tersendiri dalam mengajar anak agar t1dak mengulangi kesal4han.

Dalam pada itu, Hanis memberitahu dia gemar berk0ngsi mengenai anak-anak di laman sos1al kerana beranggapan ia sebagai rujukan di masa akan datang.

“Kami memang share saja tapi mungkin 0rang baca macam kenapa nak share. Bagi saya, perk0ngsian itu untuk rujukan saya sendiri untuk anak seterusnya.

Hairul dan Hanis sentiasa mahukan yang terbaik untuk anak mereka.Hanis sentiasa berk0ngsi mengenai anak-anak di laman sos1al.

“Sebab masa selepas lahirkan Yusuf, ada beberapa perkara penting yang saya tak k0ngsi menyebabkan bila saya lahirkan Alisa, tak tahu nak ambil rujukan dari mana.

“Jadi, kali ini saya banyak k0ngsikan di laman sos1al untuk rujukan sendiri. Sekurang-kurangnya bila saya k0ngsi, saya b0leh cari balik bila perlu.

“Kiranya seperti diari juga la. Kalau 0rang nak fikir lain itu, tak kisahlah,” ujarnya.

Untuk rek0d, Hanis mendirikan rumah tangga dengan pelak0n filem Paskal itu pada Jun 2015 dan mereka dikurniakan dua cahaya mata.

Sumber : mStar

Leave a Comment