“kalau mampu aku dah beli kat hang”- Ustaz terkesan bapa hemp4s pinggan, ibu sampai gadai cincin tunai kehendak anak

PENG0RBANAN insan yang bergelar ibu bapa memang t1ada taranya.

Selain melahirkan dan membesarkan anak-anak, mereka juga bekerja ker4s siang dan malam demi memastikan keperluan keluarga dapat dipenuhi.

Meskipun penat membanting tul4ng, namun tidak pernah sekalipun mereka berk0ngsi kisah keper1tan mencari nafkah malah sanggup melakukan apa sahaja demi melihat senyuman terukir di bibir anak-anak.

Begitu juga kisah yang dik0ngsikan oleh se0rang penceramah, Johari Abdul Wahab, 42, mengenai peng0rbanan arw4h bapa, Abdul Wahab Mat, terhadap dia dan empat lagi adik-beradiknya.

Salah satu kisah yang meningg4lkan kesan mendalam adalah kejadian yang berlaku sekitar 1993 di mana bapanya menghemp4s pinggan sehingga berkeca1 sewaktu sedang makan.

ustaz 2

Antara momen-momen antara Ustaz Johari dengan arw4h bapanya.

Menurut Johari, ia gara-gara sikapnya ketika itu yang terlalu mendes4k bapanya membel1kan sepasang kasut raya idaman.

“Bulan puasa 1993 masa ni saya baru berusia 14 tahun. Tak matang dan tak ret1 apa-apa lagi tentang sus4h payah ibu bapa nak cari rezeki untuk bel4 anak-anak.

“Masa tu abah bawa ke Bukit Mertajam untuk bel1 kasut raya. Abah budget dalam RM15 hingga RM20 tapi saya pilih kasut ada buckle berharga RM70.

“Tapi abah tak mampu, maka tak jadi bel1 kasut raya hari tu. Saya mer4juk. Malam tu masa abah tengah makan, saya buat per4ngai beb4l… buat jebeh mulut (muncung bibir).

“Tiba-tiba abah hempuk pinggan nasi yang dia tengah makan tu. Bersepa1 pinggan nasi sebab terlalu ger4m dekat saya. Dia kata, ‘kalau mampu aku dah bel1 kat hang kasut tu’. Situasi itu menyebabkan mak ter1ak (menang1s),” kongsinya ketika mengimbas kembali kejadian yang berlaku hampir 30 tahun lalu.

ustaz 4

Arw4h bapa kepada Ustaz Johari bekerja sebagai pengawal kesel4matan selama lebih 30 tahun demi menyara keluarga.

Menurut Johari, pekerjaan bapanya sebagai seorang pengawal kesel4matan di sebuah kilang di Prai ketika itu tidak memb0lehkan mereka sekeluarga hidup mewah seperti keluarga lain.

Bagaimanapun dek kerana terlalu sayang dan t1dak sanggup menghamp4kan permintaan anak, bapanya membel1kan kasut yang diidamkannya tidak lama kemudian.

Namun kata Johari, dia hanya mengetahui cerita sebenar bagaimana bapanya memper0leh wang untuk membel1 kasut tersebut beberapa tahun lalu.

Apa yang saya nak cerita di sini ialah k1sah luar biasa peng0rbanan mak ayah demi kebahagiaan anak-anak.

JOHARI ABDUL WAHAB

“Abah saya cerita mengenai kasut tu sekitar tiga atau empat tahun sebelum dia meningg4l dun1a. Abah tanya, ‘tahu tak kenapa abah hempuk pinggan sampai berkeca1? Sebab hang kata macam-macam dekat abah’.

“Bukan abah tak mahu bel1, tapi masa tu abah ada RM20 saja. Dia hempuk pinggan tu se0lah-olah dia tibai saya. Dia lepas ger4m pada pinggan sebab abah memang tak pernah pukvl anak-anak. Dia panggil saya intan sebab anak-anak bernilai macam intan permata.

“Tapi abah bel1 juga kasut tu. Katanya, ‘hang tau abah ambil duit mana? Mak hang bagi cincin dia suruh g4dai untuk bel1 kasut kat hang’. Kami sama-sama ter1ak bila teringat balik kisah s1lam,” ujar Johari yang juga pengasas Rayhanah Madu Sdn Bhd.

Tambah Johari, selain kisah mengg4dai cincin demi membel1 kasut idamannya, peng0rbanan bapanya yang begitu membuatkannya terkesan adalah apabila sanggup menju4l mot0sikal demi membiayai k0s perub4tan adiknya.

ustaz 3

Ustaz Johari tidak dapat menahan rasa sed1h dengan pemerg1an bapa pada November 2019.

“Abah ju4l mot0r Suzuki GP dengan h4rga RM500 untuk guna bawa adik saya ke h0spital setiap minggu kerana adik perlu sedut kahak setiap minggu di h0spital ker4jaan.

“Kini abah dah tiada… abah saya meningg4l dun1a pada usia 80 tahun kerana sak1t tua di Hospital Serdang pada November 2019.

“Bagaimanapun, didikan abah yang mengajar saya agar berusaha sendiri dan jangan mengharap pada ihsan orang tetap dipegang dan itu yang diterapkan kepada anak-anak saya pula.

“Apa yang saya nak cerita di sini ialah kisah lu4r biasa peng0rbanan mak ayah demi kebahagiaan anak-anak. Nanti apabila hari berselisih ganti, ketika mak dan ayah minta apa-apa dekat kita, maka giliran kita pula berk0rban segala-galanya untuk mereka,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment