“beli kecil pun salah, beli besar pun salah”- Isteri kongsi suami selalu silap beli tapi kesilapan kali ini lain macam sikit

LAIN yang disuruh bel1, lain pula yang dibawa balik.

Begitulah situasi yang dialami 0leh se0rang isteri apabila suaminya membel1 plastik sampah bersaiz gergasi, berkali ganda besar saiznya berbanding t0ng sampah di rumahnya.

Tapi benarkah perempuan tak pernah sal4h?

Berk0ngsi pengalaman kepada mStar, Mohamad Asraf Jaafar berkata, isterinya memesan supaya membel1 plastik sampah ‘besar dan tebal’ ketika dia keluar ke kedai, Ahad malam.

Lebih mesra disapa Acap S, katanya, dia meng4kui sebelum ini sering membel1 plastik sampah bersaiz lebih kecil berbeza dengan apa yang dikehendaki isterinya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Sebelum ni saya pernah silap bel1 tak ikut seperti pesanan isteri. Jadi kali ni saya kena bel1 yang betul. Di pasar raya ada ju4l plastik sampah bersaiz besar dan ada tulis tebal, saya pun bel1.

“Lepas balik hantar plastik sampah, saya keluar semula ke kedai v4pe saya. Tiba-tiba dapat mesej daripada isteri bising sebab plastik sampah yang dibel1 terlalu besar… dulu be1i plastik sampah kecil dia b1sing, dah bel1 yang besar seperti dipesan tak 0kay pula,” katanya ketika dihubungi.

viral plastik sampah 5

Plastik sampah yang terlalu besar hingga b0leh digantung pada ampaian baju.

Pemuda berusia 27 tahun itu bagaimanapun terkejvt apabila menyedari plastik sampah yang dibel1nya terlalu besar berbanding saiz t0ng sampah di rumahnya.

“Kalau sebulan punya sampah di rumah pun belum tentu penuh. Jangan kata nak tunggu sebulan, seminggu je pun dah penuh ul4t nanti.

“Tapi bel1 kecil pun sal4h, bel1 besar pun sal4h. Betullah orang kata yang perempuan ni tak pernah sal4h, susah nak mengaku kal4h,” ujarnya yang berasal dari Gerik, Perak.

Sementara itu, isteri Acap S, Nur Adriana Syazwani Asrul Affendi berkata, dia meng4kui terkejvt sebaik membuka pek plastik sampah yang jauh lebih besar daripada dirinya sendiri.

viral plastik sampah 6

Pek plastik sampah ‘tebal’ yang dibel1 Acap S.

“Memang saya pesan ‘besar dan tebal’ sebab sebelum ni suami selalu bel1 plastik sampah kecil. Sebelum tu famili kami datang ke rumah, jadi saya nak kemas-kemas.

“Nak tunjuk sejauh mana besarnya, saya gantung plastik sampah tu pada ampaian baju. Kalau tinggi suami 174cm (sentimeter) pun b0leh nampak bawah kaki je, saya yang tinggi 163cm memang habis tenggelam kalau disarung dengan plastik sampah tu,” ujarnya secara bersel0r0h.

Sebelum ni saya pernah silap bel1 tak ikut seperti pesanan isteri. Jadi kali ni saya kena bel1 yang betul.

ACAP S

Senang disapa Nana, suri rumah berusia 22 tahun itu mended4hkan, plastik sampah bukanlah satu-satunya barang ‘bermas4lah’ yang dibel1 suaminya sejak mereka berkahwin pada tahun lalu.

“Sebelum ni saya pesan bel1 ubi untuk kami makan, dia bel1nya sampai 15 biji. Nak buat apa banyak-banyak sampai busvk nanti?

“Pesan bel1 bawang, dibel1nya lebih sekilo dalam guni. Dia ingat saya ni nak masak buat kenduri agaknya. Sebab tu apabila saya minta bel1 plastik sampah, saya pesan betul-betul supaya cari yang besar dan tebal,” katanya yang berasal dari Sungai Petani, Kedah.

viral plastik sampah 1

Acap S dan Nana mendirikan rumah tangga pada 2021.

Mengenai plastik sampah bersaiz ‘jumb0’ berukuran 135cm x 170cm itu yang dik0ngsi di aplikasi TikT0k sehingga meraih lebih sejut4 tont0nan, Nana berkata, dia menerima banyak k0men termasuk mesej secara langsung (DM) bertanyakan mengenai plastik tersebut.

“Saya pun tak sangka ada plastik sampah sebesar itu. Bila saya p0st vide0 pasal plastik sampah tu, ramai yang DM tanya kat mana kami bel1.

“Plastik sampah sebesar itu memang muat nak masukkan tilam t0t0 kalau nak hantar pergi cuci di kedai d0bi. Macam kami sendiri simpan luggage untuk elak berhabuk.

“Mula-mula saya rasa nak mar4h sebab suami asyik silap bel1 je. Tapi bila saya sarung plastik sampah tu pada dia sebab besar sangat, saya sendiri yang gelak sebab kelakar,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment