Asnaf Hantar Surat Kepada Lembaga Zakat. Perm0honan Dia kali ini Buat Ramai Respek

SHAH ALAM – Se0rang asnaf menulis surat kepada Lemb4ga Zakat Selangor (LZS) mem0hon ditam4tkan b4ntuan bulanan yang diterima selepas sudah sihat dan mampu menyara keluarga.

Menerusi surat bertarikh 25 Februari 2022, lelaki berkenaan membuat perm0honan berhenti bay4ran zakat ke atasnya kerana pendapatan harian yang diterima mampu menampung keluarga.

LZS menerusi kemas kini di Faceb00k pada Rabu berkata, sikap jujur lelaki berkenaan dipuji kerana tahu lebih ramai yang memerlukan b4ntuan daripadanya.

Menurut LZS, lelaki berkenaan sebelum ini terp4ksa mem0hon b4ntuan zakat kerana terjejas pendapatan disebabkan masalah kes1hatan.

“Walaupun berat hat1 namun beliau terp4ksa memoh0n zakat kerana perlu berehat dan menjalani pembed4han es0fagus atas nasihat d0ktor.

“Beliau sebelum ini bekerja sebagai pembaiki barangan elektr0nik berpendapatan sekitar RM1,300, menanggung tiga 0rang anak dan se0rang isteri yang tidak bekerja,” menurut perk0ngsian di Faceb0ok LZS pada Rabu.

Surat ditulis asnaf berkenaan memoh0n LZS memberhentikan b4ntuan ke atasnya selepas mampu berdikari menyara keluarga.

Jelas kenyataan itu, setiap tahun LZS akan membuat semakan semula untuk setiap asnaf bagi melihat kelayakan, sama ada perlu penambahan b4ntuan atau tidak.

“Alangkah terkejvt kami, apabila dimaklumkan sendiri 0lehnya ingin keluar (sebagai penerima b4ntuan) kerana keadaan sudah stabil dan menyatakan ada yang lebih layak menerima zakat berbanding beliau.

“Sem0ga ALLAH SWT permudahkan dan suburkan rezeki buatnya sekeluarga sepanjang zaman atas sifat jujur yang ditunjukkan. M0ga menjadi teladan buat kita semua.

“Alhamdulillah, hasil zakat yang dikeluarkan 0leh pengeluar zakat, kita dapat memb4ntu keluarga tersebut sepanjang beliau t1dak bekerja,” kata kenyataan itu.

Reaksi dari netizan

“Sebenarnya, dalam kehidupan kita, yang jujur, ada integrity, tu ramai. Tapi kita banyak sangat di sumbat dengan berita negat1ve, tamak hal0ba”

“Insan macam ini satu dalam sejuta.Respect!”

“Syukur Alhamdulillah…
Sikap yang baik, tidak tam4k dan akhlak terpuji.
Dia mengetahui hukvm zakat sebab itu dia serah kembali kepada yang layak.
Sem0ga kehidupan nya terus mendapat keredhaan, kerahmatan serta keberkatan Allah SWT hendakNya.
Aamiin…”

Mufti Perlis sebelum ini ada membuat teguran terhadap segelintir mereka yang t1dak mahu berusaha merubah cara hidup

“Antara M1skin Dan Mal4s,” – Dr Maza Tegur G0l0ngan Asnaf, M1skin Bukan Alasan Untuk Jadi Mal4s… Terus Mengharap B4ntuan

Tular di laman s0s1al perihal teguran Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin atau lebih dikenali sebagai Dr Maza mengenai sikap segelintir gol0ngan asnaf yang seolah-0lah tidak mahu keluar daripada kep0mpong kemal4san dengan alasan m1skin.

Muat naik yang mendapat lebih 19,000 perk0ngsian itu menyatakan kekes4lannya terhadap gol0ngan itu yang did4kwa tidak mahu mengubah kehidupan kerana selesa menerima b4ntuan.

Malahan jelasnya, meski maj0riti telah dimaklumkan akan kunjungan DYTM Raja Muda Perlis namun tiada usaha untuk membersihkan kawasan sekitar dan dalam perumahan sedangkan jelasnya untuk membersihkan, hanya perlukan kudr4t.

Lebih mengecew4kan jelasnya lagi, ada yang menerima b4ntuan perumahan dan apabila pegawai berkenaan membuat kunjungan beberapa bulan kemudian, keadaan rumah menjadi kot0r dan tidak terurus.

Tegas Dr Maza, b4ntuan zakat harus diteliti kembali dan diberikan kepada gol0ngan yang benar-benar layak kerana ada segelintir yang mengambil kesempatan di atas alasan anak-anak kecil untuk menerima b4ntuan.

“Hari ini, saya kembali mengiringi DYTM Raja Muda Perlis dalam kayuhan MAIPs Pedul1. Disebabkan PKPB, maka jumlah kami t1dak ramai dan in sha ALLAH telah mematuhi S0P yang ditetapkan. Tujuan kayuhan seperti biasa ialah untuk menyantuni asnaf, mengambil tahu perkembangan dan keperluan mereka.

“Moh0n maaf, kali ini saya ingin meluahkan rasa yang terpend4m selama ini dalam coretan kali ini. Duk4cita dan sed1h, terdapat rumah asnaf yang m1skin yang kami lawati begitu kot0r halaman dan kawasan rumah mereka.

Padahal, untuk mencuci atau membersihkan samp4h sarap tersebut, tidak memerlukan belanja, cuma perlu sedikit kerajinan. Bayangkan, walaupun mereka tahu bahawa r0mbongan bersama DYTM Raja Muda akan ke rumah mereka untuk memberikan wang sumbangan, tapi tiada sedikit pun usaha untuk membersihkan kawasan rumah sendiri.

Padahal tubuh masih sihat. Lebih daripada itu, temp0h PKP dan PKPB sekitar 2 bulan mereka sentiasa di rumah, gag4l dimanfaatkan untuk kemaslahatan diri sendiri. Ini bukan k3s terpencil. Sering kami saks1kan.

Satu perkara yang sering saya luah dalam ucapan dan kuliah saya sejak dahulu, bahawa sal4h satu punca utama kem1skinan, iaitu kem4lasan. 0rang utara sebut dalam bahasa pasar yang agar kas4r bal0’. Lebih keras lagi disebut bol0’ liat. Ertinya, pemal4s yang amat. Walaupun, kita sedar terdapat mereka yang m1skin tapi rajin berusaha, cuma peluang belum muncul.

Gol0ngan m1skin tapi rajin tidak termasuk dalam apa yang hendak saya bicara di sini. Harap jangan ada yang tersal4h sangka. Mereka terkecuali dari perbincangan. Ini terutama anak-anak yang m1skin disebabkan keadaan keluarga, mereka yang ditimpa benc4na, kekurangan peluang dan seumpamanya. G0longan ini, -in sha ALLAH- jika mereka rajin berusaha, suatu hari nasib mereka akan berubah.

Saya kembali ingin membicarakan gol0ngan yang m1skin disebabkan kemal4san ini. Sesiapa yang pernah berpengalaman berurusan dengan g0longan ini, akan faham apa yang saya c0retkan ini. Gol0ngan ini seakan-akan selesa dengan kem1skinan yang memb0lehkan mereka mendapat b4ntuan orang lain tanpa perlu bekerja keras.

Gambaran kehidupan yang m1skin itu seakan mahu mereka jadikan identiti diri bagi memb0lehkan segala b4ntuan yang diminta diper0lehi dengan mudah. Di Perlis, MAIPs telah membina ribuan rumah untuk g0longan m1skin. Bukan sedikit, berjuta-juta telah dibel4njakan. Ada yang berusaha ke arah yang lebih baik, namun ada yang mengecew4kan.

Ada yang menerima rumah yang cantik dan teratur, namun apabila kita datang semula beberapa bulan, rumah bertukar menjadi k0tor. Lalang dan rumput di keliling rumah tidak dip0tong. Sampah-sarap menghiasi dalam dan luar rumah. Kerjanya hanya bersandar menunggu b4ntuan. Tubuh masih sihat, tapi mempunyai pelbagai alasan. Demikianlah kemal4san mencengkam kehidupan mereka.

Kediaman kita sekalipun lama dan ti1ak mewah, jika ada kerajinan boleh dibersih dan dikemaskan. Bahkan 0oleh bercucuk tanam sayur-sayuran asas yang sekurang-kurang dapat menjimat sebahagian belanja dapur. Hari ini, dalam pasu dan tin kos0ng pun boleh diusahakan tanaman. Tapi, kalau pem4las, kerjanya hanya tidur dan duduk saja menunggu b4ntuan orang menjelma.

Bukan sahaja mal4s berusaha untuk kehidupan dunia, bahkan mal4s untuk akhirat juga. Pada wajah mereka t1dak terlihat tanda dan sinar insan yang bersujvd pada Tuhannya. Jika dijemput mereka datang untuk b4ntuan di masjid, kita meminta bers0lat dahulu, mereka datang selepas s0lat jamaah selesai lantas terus duduk.

Jika kita beri b4ntuan dan meminta selepas menerima b4ntuan tunggu solat berjamaah bersama, mereka lari selepas wang diberikan. Kalau diminta datang b4ntuan di masjid pada Hari Jumaat, ada pula yang mewakilkan isteri, atau anak perempuan untuk ambil b4ntuan. Si bapa ‘kabur’ dari S0lat Jumaat. Walaupun, bukan semuanya begitu, tapi jumlah yang sebegitu juga bukan sedikit.

Saya percaya MAIPs akan mengambil langkah memer4ngi kem4lasan sebelum cuba mengatasi kem1skinan. Insan kurang upaya, orang tua yang uzvr, orang yang ditimpa benc4na, anak-anak yang masih kecil dan seumpama mereka, yang hidup dalam lingkungan kem1skinan, mereka mempunyai keuzvran dan alasan. G0longan ini patut diutamakan.

Adapun yang berbadan sihat yang meminta-minta atas alasan tiada kerja, gol0ngan ini mesti disemak. Mereka ini sering menjadikan anak-anak kecil mereka alasan kukuh untuk mereka mendapat b4ntuan. Mal4ngnya, sebahagian mereka mengambil kesempatan untuk bertambah mal4s dengan bantuan yang diberikan.

MAIPs sebenarnya telah menyediakan terlalu banyak pr0gram untuk memajukan asnaf dengan membekalkan mereka kemahiran dan m0dal. Ratusan jut4 dibelanjakan untuk pelbagai latihan dan pendidikan supaya kehidupan asnaf berubah dan mampu berdiri sendiri.

Alhamdulillah, banyak juga yang berjaya. Ramai yang sudah tidak m1skin lagi, khususnya yang muda. Namun, gol0ngan pem4las juga masih banyak. Peluang pekerjaan dicari dan diberikan. Seminggu dua mereka bekerja, kemudian mereka lari. Saya masih ingat, kami bermesyuarat menghantar sejumlah gol0ngan m1skin mengikuti kursus menjadi pemandu l0ri k0ntena canggih.

Elaun kursus MAIPs berikan, pihak syar1kat juga bantu. Selepas itu, akan diserap terus bekerja yang pendapatannya sekitar 4 ribu ringgit sebulan. Mal4ngnya, sebahagian besar lari balik rumah. Atas alasan tak biasa duduk luar lama-lama. Itulah sya1tan kem4lasan yang menguasai urat nadi sebahagian manusia.

Hal ini sebenarnya, bukan sahaja di Perlis, tapi di semua tempat dan negeri. Meriwayatkan hal ini memang mer0bek perasaan kita sendiri. Namun, suka atau t1dak suka, kita kena akur bahwa bukan sedikit ‘melayu yang m4las’. Dalam masa yang sama, juga memang akur ramai juga

Melayu yang rajin dan berjaya. Namun, kita tidak b0leh nafikan masih ramai orang kita sangat pemal4s. Inilah juga sebabnya, kita gag4l dalam bersaing dengan pihak lain. Akhirnya, kita hanya menyal4hkan pihak lain semata, lalu melupakan penyak1t malas yang ada dalam masyarakat kita.

Kemal4sanlah yang menyebabkan ramai 0rang kita kerja ‘lebih-kurang’. Pr0duknya tidak berkualiti. Sehingga masyarakat kita sendiri kadang-kala terp4ksa mengutamakan pr0duk pihak lain di sudut kualiti dan kesungguhan. Natijahnya, pen1agaan orang kita tidak berdaya saing di sudut kualiti, ataupun di sudut kesungguhan kerja. Dengan saya akur, ada banyak juga pr0duk orang Melayu-Muslim yang berkualiti dan sangat bagus.

Berj1had menentang kem1skinan tidak akan berjaya jika kita tidak berj1had menentang kemal4san. Saya melihat, -dengan izin ALLAH- harta dunia ini dapat dipe0olehi dengan pemikiran yang bijak walaupun usahanya tidak begitu hebat.

Jika akalnya hebat dan usahanya juga hebat, dengan izin ALLAH pasti banyak rezekinya. Kedua, harta dunia diper0lehi dengan kesungguhan usaha walaupun kebijaksanaan tidak begitu tinggi. Dengan kerajinan akan membina pengalaman. Dengan pengalaman, 0rang kurang bijak akan membuat keputusan yang bijak. Akhirnya, dengan kerajinan dan pengalaman, rezeki yang banyak -dengan izin ALLAH- hadir ke dalam kehidupan.

Sebenarnya, memer4ngi kemal4san itu adalah tanggungjawab kita dalam beragama. Sabda Nabi s.a.w:
لَأَنْ يَأْخُذَ أَحَدُكُمْ حَبْلَهُ، فَيَأْتِيَ بِحُزْمَةِ الحَطَبِ عَلَى ظَهْرِهِ، فَيَبِيعَهَا، فَيَكُفَّ اللَّهُ بِهَا وَجْهَهُ خَيْرٌ لَهُ مِنْ أَنْ يَسْأَلَ النَّاسَ أَعْطَوْهُ أَوْ مَنَعُوهُ
“Jika sese0rang kamu mengambil talinya, kemudian membawa satu ikatan kayu api di atas belakangnya lalu menju4lnya, -dengan sebab itu ALLAH memelihara m4ruahnya- maka itu lebih baik daripada dia meminta-minta kepada manusia, samada mereka memberikannya atau tidak” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kata Anas bin Malik r.a
فَكُنْتُ أَسْمَعُهُ يُكْثِرُ أَنْ يَقُولَ: اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الهَمِّ وَالحَزَنِ، وَالعَجْزِ وَالكَسَلِ، وَالبُخْلِ وَالجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ، وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ
“Aku mendengar Nabi s.a.w sering berd0a: “Ya ALLAH sesungguhnya daku berlindung denganMU daripada ker1sauan dan duk4cita, daripada lem4h dan mal4s, daripada kebakh1lan dan keb4culan, daripada bebanan hut4ng dan daripada ditew4skan oleh orang” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Maafkan c0retan ini. Namun, ia sesuatu yang terp4ksa diluahkan demi kepentingan kita semua. Masyarakat muslim kita ramai yang berharta dan suka membantu. Alhamdulillah. Namun, jika kita tidak teliti dalam strategi kita memb4ntu, saya bimbang kita bukan berjaya menghapuskan kem1skinan tapi meramaikan lagi g0l0ngan pemal4s.

Untuk memberikan b4ntuan dengan gambar yang gah mungkin mudah. Namun, untuk mencabut akar mas4lah, mungkin t1dak semudah sekadar menghulurkan b4ntuan wang ringgit. Kita perlu gembeling tenaga mengubah ment4liti dan sikap ‘mal4s’. Inilah -in sha ALLAH- usaha yang mesti kami di MAIPs laksanakan.

Sem0ga ALLAH mengampuni saya..

Dr MAZA,
12.30 malam,” k0ngsinya panjang lebar.

kredit: sinar harian

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment