Terjun tengah hujan, wanita k0ngsi dapat baby seIepas berendam di Tasik Dayang Bunting… Jaga-jaga t4kut jadi syir1k!

TASIK Dayang Bunting sememangnya cukup terken4l dan menjadi antara destinasi percutian yang mesti dikunjungi jika ke Langkawi.

Sehingga kini mit0s mengatakan wanita yang sukar ham1l, jika meminum atau berendam di tasik ini akan dikurniakan anak masih berlegar-legar dalam kalangan pengunjung.

Namun ia t1dak dapat dipastikan sejauh mana kebenarannya.

Bagaimanapun baru-baru ini se0rang wanita berk0ngsi kisah kejayaannya yang mend4kwa mendapat zur1at selepas berkunjung ke tasik ini.

Ia sekali gus menarik perhatian mereka yang selama ini berusaha mendapatkan zuriat atau trying t0 c0nceive (TTC) untuk turut sama berkunjung ke destinasi pelanc0ngan p0pular itu.

“0rang kata, kalau tengah usaha nak dapat zuriat b0leh cuba berendam dalam tasik ni. Hujan-hujan pun gigih la terjun juga, tapi dengan jaket kesel4matan la.

“Balik je dari sini, seminggu lepas tu saja test. Alhamdulillah lekat se0rang b4by Langkawi,” tulisnya menerusi satu vide0 yang dik0ngsi di laman sos1al sehingga menjadi tul4r.

ttc tasik dayang bunting 4 tourism malaysia

Tasik Dayang Bunting merupakan destinasi p0pular di Langkawi. foto T0urism Malaysia

Vide0 yang dimuat naik di aplikasi TikT0k yang meraih hampir 800,000 tontonan itu kini tersebar di laman Tw1tter sejak Khamis.

Ia mengundang pelbagai reaksi netizen.

“Kat Tikt0k ada fasal Tasik Dayang Bunting untuk 0rang TTC. Siap ada yang pergi travel sana sebab ramai share success st0ries. This is the d4nger of internet. Benda khur4fat macam ni b0leh memes0ngkan 0rang,” tulis pengguna Tw1tter @malissaali bagi merujuk kepada perkara yang b0leh memes0ngkan akidah.

Malah jika dilihat di ruang k0men perk0ngsian vide0 di TikT0k, ramai yang turut berk0ngsi pengalaman berkunjung ke tasik itu dengan ikhtiar untuk mendapatkan zuriat.

Ada yang berk0ngsi kejayaan memper0leh anak selepas itu, pada masa sama terdapat juga luahan yang masih belum dikurniakan cahaya mata.

ttc tasik dayang bunting 2

Se0rang wanita sanggup berendam di tasik ketika hujan.

“Sepupu saya bertahun-tahun tunggu (ham1l). Tak silap enam tahun. Sekali pergi sini lekat. Atas izin Allah semua tu.

“Saya mandi kat sini rahun 2015, sy0k. Sampai sekarang masih ikhtiar ham1l. Kawan-kawan semua moh0n d0akan saya mudah ham1l. Penantian sembilan tahun.

“Saya nak dekat setahun tak meng4ndung. Pergi sini ikut petua minum sikit ikhtiar. Alhamdulillah, ku4sa Allah.

Kalau betul meng4ndung atau mendapat zur1at selepas itu (ke Tasik Dayang Bunting), ia adalah ku4sa daripada Allah SWT.

PU AMIN

“Aku pergi juga selepas seminggu kahwin. Tapi sekarang masih ikhtiar, dah enam tahun TTC.

“Saya pergi sini, siap minum air tasik tu kat tengah-tengah tasik. Tapi lepas dua tahun baru saya ham1l. Penantian lima tahun. Kadang-kadang dengar b0leh, percaya jangan,” demikian antara k0men netizen.

ttc tasik dayang bunting 3

Antara k0men netizen.

Sementara itu, pendakwah beb4s dan Pencetus Ummah (PU) Amin memberitahu bahawa setiap rezeki, aj4l, m4ut, jod0h dan pertemuan adalah takdir Allah SWT dan manusia diberikan jalan untuk berusaha bagi mendapat kebaikan daripada perkara tersebut.

“Mengenai Tasik Dayang Bunting, pertama kalau daripada sudut fakta saintifik bermakna siapa yang masuk dalam tasik tu, ia akan menyubvrkan sese0rang, namun fakta itu tidak ada.

“Kedua daripada segi fakta agama, adakah ada mana-mana tempat memang aja1b dan suci kalau kita pergi sana dan kita keluar maka dipermudahkan urusan untuk dapat anak? Fakta agama pun t1dak ada.

“Ketiga adalah hukvm alam. Macam herba, ub4t-ub4tan dan sebagainya. Itu digel4rkan sebagai alat atau ub4t saja. Ia bukan tugas untuk menyembvhkan tetapi memb4ntu daripada segi memberi penawar dan raw4tan agar apa yang dihajati dimakbulkan.

“Keempat, sekiranya kita mempercayai ada keaja1ban, mag1k atau luar biasa, itu membawa kepada sy1rik. Ini kerana kepada Tuhan kita sembah, kepada Tuhan kita minta pertol0ngan. Kita tidak minta pertol0ngan daripada tasik, tapi kita minta tol0ng daripada Allah SWT,” katanya kepada mStar.

Sehubungan itu, PU Amin atau nama sebenarnya Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim berkata, setiap perkara yang berlaku adalah takd1r dan ketentuan Allah SWT.

“Kalau kita celvp badan di tasik itu kemudian meng4ndung… meng4ndung itu adalah takd1r Allah dan bukan disebabkan 0leh tasik, bukan disebabkan namanya Dayang Bunting.

“Tak b0leh kita jadikan tempat itu sebagai aja1b, kalau celvp itu dapat anak. Itu adalah wafaq, yang kita jadikan sebagai tangk4l dan itu adalah har4m di sisi agama.

“Kalau betul kita mengandung atau mendapat zuriat selepas itu (ke Tasik Dayang Bunting), ia adalah ku4sa daripada Allah SWT. Bukan disebabkan semata-mata tasik atau raw4tan yang kita buat. Itu semua asbab sahaja. Allah yang menentukan segala-galanya,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment