‘Jiran dari ner4ka’! Wanita terpaksa hadap Iuar rumah jadi ‘tapak peIupusan sampah’… Tegur tak jalan, ini yang dia buat

DAH macam tapak pelupvsan sampah!

Se0rang wanita terp4ksa berhadapan dengan sikap tidak bertimbang rasa beberapa jirannya yang sesuka hat1 membuang samp4h di luar rumahnya.

Wanita berkenaan, Zalikha Zainal berkata, situasi itu dialaminya sejak dia sekeluarga berpindah ke rumah sewa di Sungai Besi, Kuala Lumpur, N0vember tahun lalu.

Dia pada mulanya b0leh bersabar dengan sikap beberapa jirannya yang tiada ‘c0mm0n sense’ tetapi lama-kelamaan kesabaran itu ada batasnya.

“Sebelum ni dah banyak kali sabar. Yang buang samp4h depan rumah saya bukan se0rang jiran dan bukan dari sebuah rumah je, tapi ada beberapa 0rang.

“Yang selamba buang samp4h kat luar rumah saya ni sama ada tak bel1 t0ng sampah atau t0ng sampah disimpan el0k di halaman rumah, tapi tak gunakan,” katanya kepada mStar.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Zalikha berkata, rumahnya sendiri mempunyai satu t0ng sampah yang diletakkan di luar rumah bagi kegunaan keluarganya untuk membuang samp4h.

“Ikutkan setiap rumah kena bel1, perlu ada t0ng sampah. Tapi jiran-jiran ni buang s4mpah dalam t0ng sampah di rumah sama.

“Kadang-kadang bila t0ng sampah dah penuh dengan sampah yang kami buang, mereka camp4k plastik sampah di sekitar t0ng sampah,” ujarnya yang berasal dari Kuala Lumpur.

jiran buang sampah 2

Selain plastik samp4h, bahan buangan juga dicamp4k segelintir jiran-jiran di luar rumah Zalikha.

Namun kata wanita itu, apa yang lebih bermas4lah apabila mereka sekeluarga t1dak berpeluang untuk membuang sampah di t0ng samp4h sendiri.

“T0ng sampah saya tu hanya b0leh muat lebih kurang tiga plastik samp4h je. Kalau jiran-jiran berkenaan dah awal-awal buang s4mpah dalam t0ng, maka penuhlah.

“Dah satu hal sekitar t0ng tu penuh longg0kan samp4h. Sudahlah mereka t4k minta izin nak buang samp4h dekat rumah saya, sampah dic4mpak macam tu je samp4h di atas jalan.

“Jalan di depan rumah adalah laluan utama, banyak kereta lalu-lalang. Selalu plastik samp4h kena lenyek dengan kenderaan dan terburai, bukan setakat bau… ul4t pun ada!” katanya.

jiran buang sampah 4

Antara k0men-k0men netizen.

Tambah Zalikha, l0ngg0kan sampah juga menghal4ng laluan kereta untuk ke garaj sehingga terp4ksa mengalihkan plastik sampah yang dibu4ng jiran-jiran tidak bertanggungjawab.

“Saya ni pagi-pagi ingat nak keluar hirup udara segar, bila buka pintu bau busvk yang dapat. Begitu juga anak-anak bermain di garaj kereta selalu buat reaksi muka nak termunt4h,” ujarnya yang dikurniakan dua cahaya mata berusia tujuh dan tiga tahun.

Hidup berjiran kena tahu etika kejiranan termasuk menyenangkan jiran. Walaupun jenis t4k beradab, sekurang-kurangnya jangan menyus4hkan atau menyak1tkan hati jiran.

ZALIKHA ZAINAL

Zalikha yang merupakan jurus0lek (MUA) bagaimanapun menjelaskan bukan semua jiran-jiranya bersikap burvk begitu, kerana antara lain cukup menyenangkannya.

“Saya tahu siapa jiran-jiran yang suka bu4ng sampah di luar rumah saya sebab di rumah ada CCT V yang merakamkan perbuatan mereka.

“Bukan saya t4k pernah tegur, sudah pun pesan minta bu4ng sampah kat rumah sendiri. Tapi sekadar mengangguk dan masih buat lagi.

“Bukan setakat plastik sampah je, kadang-kadang tu barang t4k nak pakai macam kayu atau ment0l dibu4ng juga di depan rumah,” katanya yang juga ej3n menju4l pr0duk k0smetik.

jiran buang sampah 3

N0tis peringatan diletakkan pada t0ng s4mpah.

Tidak tahan dengan sikap b1adab segelintir jirannya, Zalikha dan suami akhirnya membuat keputusan untuk meletakkan ‘n0tis peringatan’ bagi meminta mereka supaya membu4ng sampah di t0ng sampah di rumah masing-masing.

“Saya sebenarnya t4k suka bermusvh dengan jiran-jiran. Tegur pun tak jalan, kami guna jalan terakhir dengan letak n0tis sebelum membuat advan kepada pihak yang sepatutnya.

“Sejak minggu lepas kami tampal ‘n0tis’ di t0ng sampah, nampaknya samp4h mereka pun dah tak ada, alhamdulillah. Harapnya dah t4k ada langsung selepas ini.

“Hidup berjiran kena tahu etika kejiranan termasuk menyenangkan jiran. Walaupun jenis t4k beradab, sekurang-kurangnya jangan menyus4hkan atau menyak1tkan hati jiran,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment