L0ri ‘p4njat’ paha ketika b0nceng m0t0sikal, tiada Iuka hanya ada c0p tayar… gadis perjeIas kenapa tetap jadi pemegang kad 0KU!

MAL4NG tidak berbau.

Begitulah pepatah yang sesuai bagi menggambarkan kisah gad1s berusia 24 tahun ini apabila ditimpa kemal4ngan semasa mencari rezeki sehingga menyebabkan dia mengalami kecac4tan kekal di kaki.

Menurut Nur Aqilah Ahmad Nazari, ketika kejadian dia memb0nceng m0tosikal yang ditunggang rakannya sebelum dil4nggar sebuah l0ri dari arah belakang.

“Dulu saya buat b1snes ju4l lasagna dengan kakak sebelum saya uruskan secara sendirian selepas dia sambung belajar. Masa nak pergi bel1 bahan mentah untuk ju4lan tu, saya b0nceng mot0sikal kawan untuk ke pekan Semenyih.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Ketika kawan saya cuba memintas sebuah l0ri yang parkir di tepi jalan hingga menghal4ng laluan, secara tiba-tiba ada sebuah l0ri lain yang ada di belakang l4nggar motosikal yang kami naiki.

“Kejadian berlaku dengan begitu pantas, saya sendiri kurang pasti secara terperinci. Apa yang pasti tak ada keceder4an di bahagian luar cuma rasa pen1ng nak p1tam,” jelasnya ketika dihubungi mStar.

Nur Aqilah atau mesra disapa Qila mengimbas kembali ins1den yang berlaku pada 2015 itu selepas berk0ngsi inf0 di TikT0k yang dia merupakan pemegang kad 0rang kelainan upaya (0KU) kekal.

2FFC3919-2431-42AC-8AF6-35053D29366C

Qila ketika dir4wat di HUKM.

Bercerita lanjut, Qila berkata dia dan rakannya dikej4rkan ke sebuah klinik berdekatan.

Bagaimanapun d0ktor yang mer4wat memaklumkan bahawa tiada sebarang keceder4an ser1us melainkan terdapat kesan tayar pada paha namun pihaknya t1dak melakukan imbasan X-ray.

“Dekat klinik tu d0ktor cuma balut dengan agak ketat pada bahagian paha, dia berikan sunt1kan dan ub4t tahan sak1t. Lepas tu saya cuma tunggu ayah ambil dekat kl1nik. Apabila ayah tiba, dia berker4s minta lakukan X-ray tapi d0ktor beritahu tiada keceder4an ser1us berlaku jadi kami terus balik.

D0ktor yang raw4t saya dekat HUKM cadang suruh daftar sebagai 0KU dekat JKM sebab ada bahagian kaki dah tak berfungsi.

NUR AQILAH AHMAD NAZARI

“Lepas balik dari kl1nik tu, masa nak turun dari kereta saya pengs4n. Jadi ayah terus hantar ke w4d kecem4san di H0spital Kajang. Dekat situ baru tahu yang saluran dar4h pec4h, saraf banyak r0sak dan memang ada kesan tayar l0ri pada bahagian paha.

“Saya menang1s masa dekat h0spital apabila d0ktor cakap nak kena pot0ng kaki… siap pesan lagi lepas ni tak b0leh buat aktiviti lasak. Lepas seminggu dekat H0spital Kajang saya dipindahkan ke HUKM (H0spital Universiti Kebangsaan Malaysia) pula untuk raw4tan lapan bulan seterusnya,” ujarnya lagi.

IMG_1639

Gambar keadaan gadis ini setelah mendapatkan raw4tan selama lapan bulan di HUKM.

Jelas Qila yang merupakan anak keempat daripada lima adik-beradik, kakinya tidak dip0tong namun bahagian buku lalinya sudah t1dak berfungsi seperti biasa.

Disebabkan kejadian mal4ng itu, dia terp4ksa mendaftar sebagai sal4h seorang pemegang kad 0KU setelah disahkan oleh Jabatan Kes1hatan Malaysia (JKM).

8E4E2993-EA73-4E3D-AFC0-219B5C0BF560

Bapa serta ahli keluarga menjadi pembak4r semangat untuk Qila.

“D0ktor yang raw4t saya dekat HUKM cadang suruh daftar sebagai 0KU dekat JKM sebab ada bahagian kaki dah tak berfungsi. Jadi saya dikira sebagai kategori 0KU kekal.

“Kalau tanya macam mana b0leh kuat hadapi semua ni, jujur saya cakap sebab ayah dan famili banyak bagi semangat selain d0ktor yang tak give-up dengan saya.

“Akhir sekali sebab apabila kita dekat h0spital, kita teng0k ada 0rang yang sama nasib atau lebih tervk, autom4tik kita akan muhasabah diri,” jelas Qila menutupi kisahnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment