“Sudah Maafkan”- Datang tumpang 0rang ketika hujan Iebat nak minta maaf! G3ng baju merah meng4ku mencvri

“BUDAK itu sendiri meng4ku… namun saya dan suami maafkan kerana t4k sampai hati lebih-lebih lagi apabila teng0k keadaan ibu mereka.”

Demikian ujar Norfatin Mat Tahia ketika bercerita mengenai perkembangan ins1den membabitkan sembilan kanak-kanak yang did4kwa mencur1 selepas beraya ke rumahnya pada Ahad.

Menurut Norfatin, empat daripada sembilan kanak-kanak tersebut datang ke rumahnya di Bukit Changgang, Banting pada Isnin (hari ini) untuk memoh0n maaf sejurus selepas kisah mereka ditul4rkan di media sos1al.

“Mereka datang ke rumah saya hari ini untuk minta maaf. Mereka tumpang 0rang dan datang pula dalam keadaan hujan lebat tadi. Budak yang meng4ku tu berusia 10 tahun.

“Budak itu meng4ku memang dia yang ambil sampul duit raya dan bu4ng sampul dalam tandas.

“Memandangkan mereka datang ke sini tumpang 0rang, kami tak sampai hat1 nak biarkan mereka balik naik bas jadi kami hantar sampai ke rumah,” ujarnya kepada mStar.

curi 1

Perk0ngsian Norfatin di Faceb00k pada Ahad.

Norfatin berkata dia turut bertemu dengan ibu serta ibu saudara kepada kanak-kanak berkenaan ketika menghantar mereka pulang dan kesemua mereka merupakan penduduk tempatan berstatus mualaf.

“Saya ada juga tanya, kenapa mencur1 tapi budak tu tak cakap apa-apa. Saya cakap, kalau tak kerana v1ral, mesti keluarganya tak ambil kisah.

“Keluarganya kata akan lebih ambil tahu mengenai budak-budak itu selepas ini. Ibu saudaranya nak gantikan balik w4ng yang diambil budak tersebut namun kami t4k ambil pun duit tu. Tak apalah… benda pun dah jadi.

“Mereka juga minta f0to-f0to mereka dipad4mkan serta entri berhubung kejadian itu dipad4mkan dari media sos1al. Selepas berbincang, saya harap k3s ini dah selesai.

Saya ada juga tanya, kenapa mencur1 tapi budak tu tak cakap apa-apa. Saya cakap, kalau tak kerana v1ral, mesti keluarganya tak ambil kisah.

NORFATIN MAT TAHIA

“Saya tak bercadang nak ambil tindakan lanjut. M0ga apa yang berlaku ini menjadi pengajaran buat mereka,” katanya.

Norfatin menambah, perk0ngsian yang dibuat di laman Faceb00k pada Ahad bertujuan mahu 0rang ramai berjaga-jaga selain meluahkan keb1mbangan dengan perbuatan mencur1 dalam kalangan kanak-kanak.

“Kalau ikutkan, rumah saya dengan rumah mereka lebih kurang dalam 20 minit juga kalau naik kenderaan. Bila beraya, kemudian tanya s0alan-s0alan pel1k seperti dalam rumah ada siapa? Bilik berapa? Macam-macam lagi… itu yang terjadi 1su.

curi 2

Suami Norfatin (kanan) bersama empat daripada sembilan kanak-kanak yang datang ke rumahnya untuk mem0h0n maaf.

“Saya harap budak-budak tu akan insaf selepas ini,” kata ibu kepada se0rang cahaya mata berusia empat tahun ini.

Terdahulu menerusi hantaran di Faceb00k pada Ahad, Norfatin berk0ngsi kisah rumahnya didatangi sembilan kanak-kanak sed0ndon berbaju merah yang mahu beraya.

Menerima kanak-kanak berkenaan sebagai tetamu, bagaimanapun tanpa dis4ngka ada di antara mereka did4kwa ‘panjang tangan’ dan sempat menyel0ngkar beg tangan ketika tuan rumah serta tetamu lain sedang sibuk.

Perk0ngsian Norfatin kemudian menjadi tul4r di media sos1al.

Sumber : mStar

Leave a Comment