“Umpama ‘bersanding’ di atas lori”- Tradisi unik turun temurun jadi tumpuan orang kampung

MAJLIS perkahwinan adalah sesuatu yang ist1mewa bagi pasangan mempelai.

Maka t1dak hairanlah sesetengah daripada pengantin mahu menampilkan kelainan bagi memastikan hari bersejarah itu terus diingati.

Begitu juga yang dilalui pasangan pengantin dari Tanjung Piandang, Perak baru-baru ini apabila mereka memilih berarak menggunakan l0ri kecil.

Bagi memastikan suasana pada hari tersebut meriah, l0ri yang membawa barang b1naan itu dibersihkan terlebih dahulu sebelum dihias cantik.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Malah, bunga manggar turut diletakkan di samping p0h0n tebu bagi menyerikan suasana di atas l0ri tersebut.

Umpama ‘bersanding’ di atas l0ri ketika berarak, kedua-dua mempelai itu kemudian disambut sanak saudara yang sedang menanti untuk mengiringi mereka ke pelamin.

Menceritakan tentang keun1kan yang dilakukan itu, kakak saudara kepada pengantin lelaki berkenaan menyatakan ia adalah tradisi turun-temurun keluarganya.

Ketika dihubungi mStar, Rozita Mohamed berkata, sebelum ini, pengantin yang diraikan akan menaiki kenderaan pacuan empat r0da jenis Toy0ta Hilux.

Lori dihias terlebih dahulu untuk keselesaan raja sehari.

L0ri dihias terlebih dahulu untuk keselesaan raja sehari.

“Tradisi ini bermula daripada arw4h tok wan… pada masa itu, pakcik yang baru berkahwin dibawa menggunakan Hilux. Ia kemudian diturunkan kepada anak cucu sehingga kini.

“Saya dahulu pun diraikan macam tu. Tambahan pula, suami merupakan cucu sulung kepada tok wan… jadi memang perlu ikut.

“Kali ini, seluruh ahli keluarga memilih l0ri kecil sebagai kenderaan yang membawa pengantin selepas cadangan diutarakan bapa saudara,” katanya.

Mesra dipanggil Kak Yong, wanita berusia 49 tahun itu memberitahu, setiap ahli keluarga yang bakal mendirikan rumah tangga pastinya t1dak sabar menantikan saat indah seperti itu.

Memang anggap ia sebagai acara kemunc4k bagi setiap majlis perkahwinan keluarga di samping acara membuka hadiah pada w4ktu malam.

KAK YONG

“Selain menantikan perb1ncangan tentang majlis dilakukan, mereka juga menyatakan t1dak sabar untuk berarak kerana suasana keraian itu sudah menjadi satu kemestian.

“Memang anggap ia sebagai acara kemuncak bagi setiap majlis perkahwinan keluarga di samping acara membuka hadiah pada waktu malam. Malah ahli keluarga diwaj1bkan untuk menyumbang hadiah,” katanya.

Tambahnya yang merupakan generasi ketiga keluarga Haji Tarmiji Ismail, keun1kan yang ditampilkan itu bukan hanya menggembirakan pasangan pengantin tetapi turut memeriahkan suasana perkahwinan kerana kanak-kanak yang hadir akan bers0rak.

Pengantin lelaki dikatakan seorang yang nakal.

Pengantin lelaki dikatakan seorang yang ‘nak4l’ kerana suka mengusik.

Penduduk setempat pun memang t1dak sabar mahu melihat perarakan seperti itu jika mengetahui jemputan yang diterima adalah daripada keluarganya.

Bercerita lanjut, anak kelahiran Raub, Pahang itu berkata, perancangan asal adalah membawa pengantin ‘bersanding’ di atas l0ri dari Pantai Ban Pecah Tanjung Piandang sehingga ke rumahnya.

Namun, ia tidak dis0k0ng oleh sal4h seorang ahli keluarga yang berkhidmat sebagai angg0ta trafik di Ipoh.

WhatsApp Image 2022-05-16 at 3.55.26 PM

Pasangan pengantin diraikan.

“Dia cakap jalan ses4k kerana majlis berlangsung pada hari raya keempat. Malahan, romb0ngan akan melalui jalan raya dan berkemungkinan sangkut dalam keses4kan.

“Jadi, kami semua bersetuju perarakan bermula dari kawasan berhampiran yang jaraknya kira-kira 100 meter sahaja dari rumah,” jelasnya lanjut.

Dalam pada itu, Kak Yong berharap agar tradisi itu diteruskan 0leh generasi baharu.

Mengingati pesan arw4h tok wannya, dia berkata antara nasihat yang paling ‘dijunjung’ adalah mengeratkan hubvngan kekeluargaan dan memb4ntu ahli yang kekurangan.

Sumber : mStar

Leave a Comment