“Disuruh cari menantu kaya”- Der1ta anak suIung! Ibu bapa p4ksa beIi kereta dan rumah untuk keluarga sebelum kahwin

MEMEGANG title sebagai an4k sulung sememangnya bukan mudah kerana ia datang dengan tanggungjawab.

Lazimnya anak sulung buk4n sahaja diharapkan untuk menjaga adik-adik, menjadi pembimbing atau r0le m0del kepada adik beradik lain tetapi juga menggalas tanggungjawab untuk menyara keluarga di mana tugas itu berterusan sehingga meningkat dewasa.

B0leh dikatakan perkara tersebut menjadi sal4h satu fakt0r mengapa ada sesetengah individu dalam kateg0ri anak sulung lamb4t mendirikan rumah tangga kerana memberi pri0riti kepada keluarga.

Namun k1sah yang dik0ngsikan 0leh se0rang wanita bergel4r anak sulung ini mengenai situasi yang dihadapinya lebih per1t dek kerana sikap ibu bapa yang did4kwa agak mater1al1stik.

“Saya anak sulung, parents saya macam t4k kasi saya kahwin, alasannya mereka suruh saya bel1 kereta dan rumah famili dulu. Dan mereka mengharapkan saya tol0ng tanggung adik-adik saya yang masih bersek0lah.

luahan 1

Luahan wanita berkenaan yang dik0ngsikan di laman Tw1tter @twtmalaywedding.

“Saya bukan t4k nak tol0ng tapi kadang-kadang saya fikir itu bukan tanggungjawab saya. Sepatutnya parent saya yang kena tanggung adik-adik. Bel1 rumah sendiri. Kalau bel1 rumah guna nama saya, nanti macam mana saya nak bel1 rumah lepas kahwin?,” luahnya menerusi mesej yang dik0ngsikan di Tw1tter @twtmalaywedding.

Menurut wanita berusia 25 tahun itu, dia sudah lima tahun menjalin perc1ntaan dengan teman lelaki yang dikenali ketika sama-sama menuntut di universiti.

Kata wanita tersebut, teman lelakinya juga sudah menyuarakan hasrat untuk memperisterikannya namun situasi yang dihadapi ketika ini membuatkannya belum bersedia kerana tersep1t antara keluarga dan masa depan.

“Saya bekerja di Kuala Lumpur, duit gaj1 saya RM2,000 dan selepas t0lak EPF dan Socso tinggal RM 1,800. Wang RM500 saya bagi parents, b1l Astro dengan Wifi rumah saya tol0ng bay4rkan.

luahan 2

Wanita berkenaan bvntu apabila diminta untuk membel1 kereta dan rumah untuk keluarganya sebelum mendirikan rumah tangga. Gambar hiasan

“Setiap bulan selepas gaj1 saya bel4nja famili makan, saya 0rderkan F00dpanda. Baki t0lak dekat saya lebih kurang RM1,000. Itulah nak simpan, nak makan, nak bay4r itu ini.

“Sekarang apabila saya cakap nak kahwin, parent saya macam t4k setuju sebab teman lelaki bukan anak 0rang kaya. Kalau b0leh mereka nak saya cari lelaki kaya.

Parent saya cakap kalau nak kahwin pastikan lelaki tu kena ada kereta, rumah dan hantaran paling kurang RM20,000. Kadang saya m4lu, famili saya pun t4k kaya, takkan saya nak cari anak Datuk atau anak Tan Sri?,” luahnya lagi.

Benda ni jadi sus4h sebab dia perempuan, bapa kena jadi wali. Kalau dia lelaki senang sikit, b0leh nikah terus.

NETIZEN

Tambah wanita itu lagi, walaupun teman lelakinya bersungguh-sungguh mahu memperisterikannya, namun sikap kedua 0rang tuanya membuatkan dirinya sed1h dan bvntu.

“Saya nak minta pendapat dan nasihat. Saya bvntu dan tak tahu nak luah dekat siapa,” katanya.

Perk0ngsian tersebut meraih lebih 700 retweet malah ruangan k0men pula ‘meriah’ dengan cadangan dan pandangan netizen.

Rata-ratanya meluahkan rasa s1mpati terhadap nasib yang dialami wanita tersebut.

komen

Antara k0men netizen yang meluahkan rasa s1mpati selain turut berk0ngsi pengalaman.

“Kes1annya…. ada ya famili macam ni. Siap nak anak kahwin dengan 0rang kaya. Sem0ga dipermudahkan urusan untuk awak berkahwin ya. T4k payahlah bel1 kereta dan rumah famili… naya nanti tak tertanggung pula.

“Benda ni jadi sus4h sebab dia perempuan, bapa kena jadi wali. Kalau dia lelaki senang sikit, boleh nikah terus.

“Saya faham apa yang awak rasa. Tak pernah minta dilah1rkan sebagai anak sulung. Pen4t sangat kena itu dan ini. Serba tak kena. D0akan awak kuat hadapi semua dan dipermudahkan urusan,” demikian antara k0men netizen.

Sumber : mStar

Leave a Comment