“Sangat daIam isi tersiratnya!”- Dapat banyak hadiah, guru anggap ‘bekas keciI dalam pIastik merah’ pemberian murid paIing bermakna

SAMBUTAN Hari Guru pada 16 Mei dimeriahkan dengan pelbagai akt1viti menarik dan menghiburkan.

Bagaikan trad1si setiap kali sambutan itu, guru juga dihujani pelbagai hadiah daripada para pelajar sebagai mengh4rgai g0l0ngan pendidik.

Namun, di sebalik keterujaan menyambut hari istimewa itu, se0rang guru menerima satu hadiah yang t1dak disangka-sangka daripada se0rang pelajarnya, pada Selasa.

“Hari ni sek0lah saya ada buat sambutan Hari Guru. Bila dah sampai rumah, buka-buka hadiah, ternampak satu beg plastik merah.

“Bila buka, ada semangkuk nasi g0reng telur,” tulis se0rang guru menerusi satu vide0 yang dik0ngsikannya di laman sos1al pada Selasa.

Menerusi vide0 berdurasi 19 saat, guru tersebut mengeluarkan sebuah bekas kecil yang mengandungi nasi g0reng bersalut telur.

Tiada kad ucapan mahupun riben sebagai hiasan, hadiah yang diberikan kepada guru tersebut cukup r1ngkas tetapi bermakna.

hadiah nasi goreng 3

Seorang guru menerima hadiah berupa nasi g0reng telur. -Gambar hiasan

Di sebalik hadiah di dalam bungkusan plastik merah itu, ternyata mengundang seb4k guru berkenaan yang mengenangkan kepay4han ibu kepada pelajarnya demi sambutan Hari Guru.

“Bila nampak nasi g0reng tu, tiba-tiba rasa seb4k. Betapa berusahanya mak dia bangun packing makanan untuk cikgu, hadiah daripada anak dia.

S1mple tapi sangat bermakna bagi aku. Terima kasih anak muridku,” ujarnya ringkas.

Di ruangan k0men, rata-rata netizen turut meluahkan rasa s4yu mereka terhadap peng0rbanan murid dan keluarganya dalam menggembirakan guru.

Mereka menyifatkan pemberian itu dilakukan dari hat1 yang ikhlas dengan membayangkan pelajar berkenaan dibesarkan dari keluarga yang bukan senang.

“Keikhlasan itu pent1ng.

“Bila dapat hadiah-hadiah biasa rasa lagi lu4r biasa terharunya kan. Selamat Hari Guru.

“Allahu… sungguh kadang-kadang kita t4k sangka pemberian yang sebegini sangat dalam isi tersiratnya. Seb0lehnya si ibu tetap nak anak dia ada sesuatu,” demikian antara k0men netizen.

hadiah nasi goreng 2

Antara k0men-k0men netizen.

Malah, ada yang menyifatkan guru tersebut begitu disenangi ramai sehingga ada murid yang sanggup bersusah-pay4h untuk menghadiahkan sesuatu meskipun sebekas kecil nasi goreng.

“Walaupun dia kekur4ngan, tapi dia tetap nak bagi sesuatu dengan cikgu.

“Saya menang1s. Betapa ibu itu menghargai cikgu. Mesti cikgu se0rang guru yang hebat,” tambah netizen.

Vide0 yang dik0ngsikan di akaun TikT0k @zsickseeksix pada Selasa meraih hampir 100,000 t0nt0nan dalam tempoh kurang 12 jam.

Sumber : mStar

Leave a Comment