“Ad0i berbaIah puIak daahhh”- Se0rang Wanita tampiI jeIaskan ‘peny4kit’ sebenar Ustaz Kazim

GARA-GARA menulis satu k0men di status Faceb00k Datuk Mohd Kazim Elias, pelak0n Aeril Zafrel menerima kec4man netizen kerana dianggap t1dak mempercayai perk0ngsian pendakwah bebas tersebut.

Menerusi ruangan k0men di Faceb00k, Aeril mahu mendapatkan kepastian tentang penyak1t m1steri dialami Kazim memandangkan perk0ngsian pendakwah berkenaan t1dak jelas.

“Sh00ting kan ni ustaz?

“Saya tanya je… Sekarang ini ustaz memang tengah sh00ting dengan Mawi,” tulisnya.

S0alan Aeril menerima pelbagai reaksi netizen yang meminta dia t1dak bergurau tentang 1su tersebut.

Rata-rata netizen yakin apa yang dik0ngsikan adalah benar dan meminta 0rang ramai mendoakan kes1hatan Kazim kembali pulih seperti biasa.

“Ini bukan sh00ting. Ustaz Kazim dah menanggung sak1t. Macam-macam 0rang buat kat ustaz… Doakan kesembvhan ustaz. Bukan bergurau.

Saya tanya je… Sekarang ini ustaz memang tengah sh00ting dengan Mawi

“Bukan… ini buatan has4d dengk1 0rang terhadap Ustaz.

“Bukan tempat bergurau ni br0ther.

“Ustaz t1ada masa nak bergurau bab begini.

“Ada masa bergurau, ada masa ser1us bro.

“Tak lawak br0.. tak kan ustaz nak main-main bab ini,” k0men netizen.

Pertanyaan Aeril tentang s4kit Kazim.

Dalam pada itu, se0rang pengguna Faceb00k di kenali sebagai Athilla D’hun, tampil menjelaskan yang Ustaz Kazim kini sedang menjal4ni pengambaran filem

“Ad0ilahh korangggg… Tadi up benda ni kat memana, sekilas aku da tau tu sfx jela weiiii… Cer k0 tgkla buatan (silik0n/ pr0sthetic etc) dia nmpk je edges dia kat tepi tu.

Ustaz tu tgh sh00ting dgn mawi kan si anju pn kene h1re blak0n sama jd ustajah. Cerita psl ustaz kazim juga. Tajuknya ZIM ZIM ALA KAZIM. Kalau bet0l dia ten4t xkan masa terdekat dia gagah pi pelancaran filem, pi datang sh00ting (gambar kat bawah).

Yg per1tnya dah ramai plk per4wat segala b0m0h nak pi t0l0ng r4wat dia. Alhamdulila baguslah. Cuma nak bgtau.. Tu berlak0n je. Maybe ustaz pn terpegun tgk sfx tu dia up status mcm tu

Apapun tahniah mua sfx nya smpi terkabur netijen.. Aeril Zafrel kas1an ko aeril jan ko susah im with u (wawa mingg1r dulu)”

“Ad0i berbal4h pulak daahhh.. Ok lah aku bg ayat mudah supaya takda f1tnah,Bet0l ustaz sakit. Mmg ada saki baki sak1t/ keceder4an dia dulu kat kulit dia. (ni mua tu tulis ye aku cb bagi phm) tapi… UTK JD LBH ARTISTIK, REALISTIK FANTASTIK kita kene mekap jg kasi tmbh utk nmpk realistik di skrin.

Kang es0k tak real k0rg jg mar4h mua haaaa… S0 yg ustaz tu up adalah keceder4an sfx.. U can see the col0rs there. Barangkali capti0n yg dia maksudkan Adalah sak1t dia dahulu. Ni yg aku phm.. Ingat ehh stiap ayat ada subteks disebaliknya. Jgn baca ikut apa kita phm. Hanya ustaz shj tau apa cb dia sampaikan
Sekian dan kes1an”

Terdahulu, Kazim berk0ngsi gambar di laman sos1al memperlihatkan tangannya yang ditumbuhi beberapa ketulan kecil namun t1dak menjelaskan penyak1t sebenar yang dialami.

Beliau turut meminta mana-mana pihak memb4ntu mengub4ti penyak1t m1steri yang dihidapinya itu.

“Sesiapa yang b0leh tol0ng ub4tkan saya tol0nglah. Berat mata memandang berat lagi bahu yang men4nggung. Pada Allah kita berserah,” katanya.

Rata-rata netizen meluahkan rasa simpati terhadap keadaannya itu dan mend0akan sem0ga penyak1t dialaminya cepat sembvh.

Difahamkan pendakwah selebr1ti itu sedang menjalani penggambaran sebuah filem arahan Mawi berjudul Zim Zim Ala Kazim.

Usaha mStar untuk mendapatkan k0men Kazim dan Mawi berkaitan perkara tersebut masih gag4l kerana kedua-dua mereka tidak menjawab panggilan telefon mahupun mesej.

MAWI FILEMKAN KISAH DATUK KAZIM ELIAS

Artis serba b0leh, Mawi terus meng0rak langkah menghasilkan filem ketiga, Zim Zim Ala Kazim.

Filem inspirasi kisah benar kehidupan pendakwah terken4l, Datuk Ustaz Kazim Elias terbitan Mawi World Entertainment dengan kerjasama AH 77. Ia dijangka menemui pen0nton sempena sambutan Maulidur Rasul.

Mawi berkata, idea menterjemahkan kisah benar pendakwah terkenal itu berlaku secara kebetulan ketika bertemu Ustaz Kazim di k0nti stesen radio Zayan yang dikendalikannya, beberapa bulan lalu.

Katanya, dia banyak bertanya Ustaz Kazim banyak perkara termasuk uj1an hidup termasuklah penyak1t m1steri yang dilalui.

“Saya percaya banyak pengalaman Ustaz Kazim b0leh dijadikan iktibar dan inspirasi. Mungkin kita boleh belajar sesuatu daripada perjalanan hidupnya.

“Uj1an pernah saya lalui cukup besar, namun uj1an Ustaz Kazim lagi hebat. Apabila rasa sudah tervk berdepan uj1an hidup, sebenarnya ada lagi yang hebat diuj1.

“Apabila diuj1, ia menandakan Allah menyayangi kita. Allah takkan menguj1 hamba-Nya melebihi kemampuan diri sendiri. Hidup pula t1dak selalu indah, ada kala kita berdepan uj1an, cabaran dan dug4an di luar jangkaan,” katanya kepada BH Online ketika ditemui pada pelancaran majlis filem Zim Zim Ala Kazim di ibu k0ta, baru-baru ini.

Jelas Mawi, keinginannya mahu menterjemahkan pengalaman hidup Ustaz Kazim disambut baik.

“Saya bersel0roh dengan Ustaz Kazim. Kalau saya nak buat filem kisah hidup ustaz b0leh ke? Tak sangka pula cadangan saya diberikan lampu hijau. Ustaz Kazim balas, ikut suka hatilah.

“Daripada berbual selama dua tiga jam, saya terus berkelana ke kampungnya di Perak untuk meninjau dan menelusuri l0kasi Ustaz Kazim membesar,” kata pengarah filem Tiada Tajuk dan H4ntu Kuat Ketawa ini.

Filem menel4n bajet sebanyak RM500,000 itu dijangka memulakan penggambaran di Perak pada 9 Mei ini.

“Saya dan pasukan pr0duksi terkejvt dengan cara Ustaz Kazim ketika sesi bacaan skrip. Caranya mel0ntarkan skrip ibarat b0leh terus memulakan penggambaran.

“Bukan saja-saja nak mengadakan cerita atau memb0dek. Namun, lak0nan Ustaz Kasim sangat ‘natural’. Bagi saya, berlak0n bukan kerja mudah,” kata Mawi yang baru sahaja muncul dengan lagu duet, Qasidah Untuk Qamila bersama Shahir Zawawi.

Kata Mawi, dia juga sedang mempert1mbangkan menayangkan filem Zim Zim Ala Kazim di pawagam jika bersesuaian dengan keadaan.

“Saya akui, kena teng0k keadaan jika nak tayang filem ke pawagam. Mungkin menjelang Oktober depan, ramai ‘kaki wayang’ yang sudah mula serbu pawagam, jadi saya b0leh mempertimbangkan.

“Saya tetap ‘sh00t’ filem dalam f0rmat dan res0lusi 4K. Jadi, jika ada perancangan membawa f1lem ke pawagam, sudah tentu ia tidak akan menjadi hal4ngan. Apapun, ini hanya perancangan.

“Filem ini hanya menel4n belanja RM500,000. Jika mahu mendapatkan d4na yang ditawarkan Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS), k0s kena mencecah RM1 jut4.

“Jadi, teng0k dahulu keadaan jika ada perubahan, saya mahu m0hon dana,” katanya.

Sementara itu, Ustaz Kazim berkata, dia t1dak mempunyai masalah beraksi di hadapan kamera.

“Saya t1ada kesempatan memasuki kelas lak0nan sebagai persediaan membintangi filem. Namun, saya akan cuba melakukan yang terbaik dan menjadi diri sendiri.

“Ikutkan tuntutan kerja dan pengalaman sebagai penceramah t1dak sama dengan berlak0n. Tetapi, saya bersyukur filem ini mengetengahkan saya buat kali pertama sebagai her0,” katanya.

Ustaz Kazim berkata, dia pernah membintangi filem 18 Puasa Di Kampong Pisang arahan Allahy4rham Mamat Khalid dan muncul dalam pr0gram televisyen.

“Sebenarnya, saya pernah ditawarkan berlak0n filem sejak 2005. Cuma, saya mahu tumpu kepada bidang dakwah.

“Saya ditawarkan tiga pr0jek f1lem, namun ada yang senyap begitu sahaja. Sehinggalah saya bertemu Mawi, dia benar-benar berminat membawa kisah hidup saya ke layar perak.

“Saya percaya 0lahan penceritaan Mawi dan kerja seninya yang b0leh menyampaikan mesej mampu membawa kisah saya sebagai panduan,” kata Ustaz Kazim.

Selain Ustaz Kazim, filem Zim Zim Ala Kazim turut menampilkan Mawi bersama Along Cham, Anas Tahir, Santesh, Zarina Anj0ulie, Syanie Hisham dan ramai lagi.

Ia dijangka ditayangkan menerusi saluran Astr0 First pada Oktober depan sempena sambutan Maulidur Rasul.

Ustaz Kazim t1dak kesempatan memasuki kelas lak0nan, namun, cuba melakukan terbaik dalam f1lem yang kali pertama mengangkatnya sebagai her0. – NSTP/Fariz Iswadi Ismail

kredit: mstar, bharian

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment