AhIi kimia ded4h hasiI seIepas buat uji kaji sendiri di rumah gara-gara tertarik dengan tip viraI cepatkan nyahbeku daging

IKAN, daging dan ayam ment4h yang terlalu lama berada di dalam peti ais bukan sahaja suk4r dikeluarkan, malah kelam k4but jadinya jika mahu menyegerakan urusan memasak.

Maka t1dak hairanlah apabila wanita bekerjaya masa kini memilih untuk memasak dalam kuantiti yang banyak dan terus menyimpannya sebagai makanan sejuk beku.

Situasi ini menyebabkan, perk0ngsian tentang tips mempercepatkan pr0ses nyahbeku menggunakan teknik meletakkan periuk l0gam yang berisi air di atas bahan beku tersebut tular di media sos1al.

Pr0ses nyahbeku menggunakan teknik tersebut dikatakan hanya mengambil masa selama 30 minit.

Justeru, bagi memastikan teknik yang tul4r itu berkesan dan sesuai digunakan setiap lapisan masyarakat, ahli k1mia Dr Fatimah Salim tampil dengan uji kaj1nya.

Hantaran yang dibuat di laman Facebook Fatimah Salim.

Hantaran yang dibuat di laman Faceb00k Fatimah Salim.

“Sebagai ahli kim1a yang suka meraikan pelbagai pandangan, jadi saya pun beruj1 kaji.

“Namun di rumah, saya tiada st0k daging beku petak. Jadi saya pun menyahbeku kepak ayam untuk memastikan te0ri asas saya betul.

“Maka semalam sambil menunggu mencuci dan menjemur baju, saya jalankan uj1 kaji dan dapatan setelah 1 jam 30 minit berlalu, kelihatan bahagian atas yang bersentuhan dengan tapak periuk besi telah ternyah beku,” jelasnya menerusi hantaran di Faceb00k.

Bagaimanapun katanya, bahagian tengah dan bawah kepak ayam beku itu masih lagi belum ternyahbeku dan bercantum antara satu sama lain.

0leh itu, ujarnya, kepak ayam tersebu dialirkan di bawah air paip seketika untuk pr0ses mem1sahkannya.

Eksperimen yang dilakukan Fatimah.

Eksperimen yang dilakukan Fatimah.

“Ternyata pemahaman te0ri asas saya benar. Teknik tersebut mungkin berkesan bergantung kepada suhu persekitaran, luas permukaan daging beku dan tapak periuk l0gam yang bersentuhan serta jumlah air yang dimasukkan ke dalam periuk dan saiz daging yang perlu dinyahbeku.

“K0nsep asas fen0mena ini saya ajar dalam t0pik kimia haba (Thermochemistry). Ia dipanggil pr0ses perpindahan haba (heat transfer) daripada bahan bersuhu tinggi (air dalam periuk) kepada bahan sejuk (di sini daging beku).

“Asasnya haba kedua bahan yang berbeza akan mencapai kesetaraan apabila bersentuhan,” katanya.

Menjelaskan mengenai pr0ses tersebut, ujar Fatimah, daging akan ternyahbeku untuk menyamai suhu persekitaran air dalam periuk.

Teknik ini sebenarnya b0leh dipraktikkan dengan lebih berkesan apabila memasukkan daging beku ke dalam periuk besi.

FATIMAH

Tambahnya, walaupun air mampu menyer4p dan menyimpan haba yang lebih namun jika suhu air dalam periuk telah menyamai suhu daging beku, maka pr0ses penyahbekuan akan menjadi lama.

“Kecuali air di dalam periuk ditukar berulang kali.

“Teknik ini sebenarnya b0leh dipraktikkan dengan lebih berkesan apabila memasukkan daging beku ke dalam periuk besi. B0leh tutup supaya ia tidak terdedah terus dengan udara yang juga membawa kum4n,” ulasnya.

Dalam pada itu, dia turut memaklumkan bahawa periuk yang diperbuat daripada l0gam seperti periuk tembaga, aluminium, besi dan keluli tahan karat adalah pengalir haba yang baik.

Wanita bekerjaya sering menyejukbekukan masakan yang dimasak dalam kuantiti banyak supaya mudah dimakan anak-anak.

Bahan mentah yang telah disejukbeku b0leh dileraikan dengan beberapa kaedah.

Katanya, periuk l0gam boleh memb4ntu menyerap haba daripada persekitaran dan memindahkannya kepada dag1ng yang hendak dinyahbeku.

Maka, cepatlah pro0es dinyahbeku berlaku.

Penjelasan yang dibuatnya itu turut mendapat perhatian Bahagian Keselam4tan Dan Kualiti Makanan Negeri Kelantan sehingga dik0ngsikan lebih 2,800 pelayar Faceb00k.

Ek0ran itu, rata-rata warganet berk0ngsi tentang cara menyahbeku masing-masing.

“Cara saya buka plastik daging atau ayam, rendamkan penuh bersama dua atau tiga batang sudu besi. Dalam 30 minit memang akan lerai.

Antara reaksi netizen.

Antara reaksi netizen.

“Biasanya saya akan masukkan daging atau ayam dalam zipl0ck bag dan rendamkan dalam bekas berisi air pada suhu bilik. B0leh tahan cepat juga defr0st.

“Jangan baz1r masa tuan-tuan dan puan-puan. Semasa simpan, letakkan bahan mentah tadi siap-siap dalam plastik. Saya guna plastik bungkus teh ais dan simpan mengikut p0rtion masakan. Kemudian letak dalam bekas lain susun elok-el0k dalam sejuk beku. Bila nak masak, keluarkan plastik berisi bahan mentah tadi, rendam di dalam air suam pastikan tenggel4m.., air tak terlalu panas tak terlalu sejuk.

“Nak senang tidak kira ayam, daging, ikan, sot0ng atau udang… keluarkan dari peti sejuk dan letak dalam bekas kemudian buka kecil air paip kat sinki, lalukan bawah air dan biarkan. Kalau mahu lagi cepat, buka besar air dan tak sampai 20 minit dah lemb1k sebab ais lagi cepat cair kena air. S0 far teknik ni la paling terpantas saya pakai setiap kali suami kata nak balik makan,” lu4h beberapa netizen.

Sumber : mStar

Leave a Comment