“Jangan pandang rendah ‘taste’ Pok Din Lejeng!”- Dari Iuar ‘sebiji’ macam p0nd0k buruk, daIaman aIa istana Sultan Brunei ‘bersalut’ emas

LUAR setinggan dalam macam k0nd0? Bukan, kali ini ternyata berbeza.

Menjengah masuk ke sebuah p0nd0k yang kelihatan usang di bahagian luarnya, siapa sangka di dalamnya seperti bilik h0tel bertaraf lima bintang!

Begitulah tarikan sebuah p0ndok berdinding dan beratapkan papan plywood serta zink yang mempunyai tandas ’emas’.

Bercakap kepada mStar, pemiliknya, Baharuddin Mamat berkata, p0nd0k itu terletak bersebelahan dengan kedai yang diusahakannya di Jalan Sultan Mohamad di Kuala Terengganu, Terengganu.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Lelaki berusia 66 tahun itu memberitahu ia didirikan tiga tahun lalu sebagai tempat beristirehat dan ruang s0lat untuk kegunaan sendiri dan para pekerja.

“P0nd0k ini dilengkapi ruang s0lat, tempat bacaan dan berehat serta sebuah bilik mandi yang mempunyai sinki, mangkuk tandas dan tab mandi.

“K0s keseluruhan membina p0ndok ini sebanyak RM11,000 di mana RM7,000 saja dibel4njakan untuk bilik mandi atau tandas,” katanya ketika dihubungi.

pondok pok din 2

Dilengkapi ruang bacaan dan meja k0mputer serta penyaman udara.

Diberi gelaran ‘P0ndok Jerenggeng’, ia turut dilengkapi sebuah katil, rak buku, k0mputer dan penyaman udara termasuk ‘s0und system’ untuk kegunaan kara0ke serta kemudahan WiFi.

Lebih dikenali sebagai ‘P0k Din Lejeng’, katanya, sunt1kan elemen emas di bahagian dalam p0ndoknya mendapat inspirasi daripada istana milik Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah.

pondok pok din 3

Ruang rehat di dalam p0ndok.

“Saya kagum dengan kecantikan dan kemewahan istana Sultan Brunei. Daripada t0ntonan di Y0uTube saya mendapat ilham untuk mengecat dan menggunakan hiasan berwarna emas.

“Ramai yang tertanya-tanya kenapa hanya di dalam saja nampak mewah dan biarkan bahagian lu4r kelihatan seperti p0ndok burvk. Bagi saya, ruangan dalam adalah lebih penting.

“Di dalamnya dihias cantik dan mewah untuk kepuasan saya sendiri. Bagaimanapun, p0ndok ini b0leh digunakan oleh para pekerja berehat termasuk pel4nggan yang mahu menggunakan tandas dan s0lat,” ujarnya yang berasal dari dari Kampung Bukit Besar di Kuala Terengganu.

pondok pok din 7

Hiasan dan aksesori berwarna emas.

Menurut Baharuddin, dia amat teruja apabila mengetahui p0ndoknya mendapat perhatian ramai sehingga sebuah vide0 yang dik0ngsi se0rang kenalan di aplikasi TikT0k meraih lebih 9.5 jut4 tont0nan dalam sehari.

Sehubungan itu, dia yang mengusahakan kedai makan masakan asam pedas sejak empat tahun lalu merancang untuk menjadikannya sebagai chalet pada masa akan datang.

Bagi saya, ruangan dalam adalah lebih pent1ng. Di dalamnya dihias cantik dan mewah untuk kepuasan saya sendiri.

BAHARUDDIN MAMAT

“Bilik dan tandas dah macam h0tel. Saya cuma perlu tukarkan katil kepada saiz queen dan masukkan kemudahan asas seperti peti sejuk, seterika dan pemanas air minuman.

“Mungkin juga saya sediakan printer untuk mereka yang mahu bekerja di dalamnya sebab dah ada k0mputer,” katanya yang mempunyai tujuh anak dan lima cucu itu.

pondok pok din 4

Baharuddin mencantikkan bahagian dalam p0ndoknya demi kepuasan sendiri.

Jika sebelum ini ramai yang suk4r mempercayai ‘pes0na’ di bahagian dalam pond0k usang itu, Baharuddin menjelaskan bahawa setiap kemudahan dan peralatan juga b0leh digunakan dengan baik.

“Bukan hiasan semata-mata. Tab mandi pun b0leh guna. Saya sendiri kalau pen4t nak balik rumah, saya singgah pond0k untuk tidur, rasa puas macam d0k h0tel!” ujarnya secara bersel0roh.

Sumber : mStar

Leave a Comment