“HuIur lipatan kertas buku tuIis”- Cerita sebenar cikgu dapat hadiah 3 biji kismis… PeIajar datang senyap-senyap, paIing akhir

SUDAH menjadi kebiasaan setiap kali tibanya Hari Guru, anak murid menjadi 1nsan paling bersemangat mencari hadiah untuk diber1kan kepada cikgu masing-masing.

Namun percayalah, bagi se0rang pendidik hadiah bukan ukuran melainkan kejayaan daripada anak didik.

Sempena sambutan Hari Guru pada 16 Mei baru-baru ini, se0rang guru hanya ingin dikenali sebagai Cikgu Balqis berk0ngsi m0men menyentuh em0si di TikT0k apabila menerima hadiah yang tidak disangka-sangka.

Bercerita kepada mStar, guru berusia 26 tahun yang mengajar di Sek0lah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) ini memperincikan kisah yang membuatkan air matanya mengal1r.

“Kami sambut Hari Guru dekat gelanggang b0la keranjang sebab ada sesi pemberian hadiah daripada PIBG (Persatuan Ibu Bapa Guru). Kami t4k ada buat sesi terima hadiah daripada para pelajar pun.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Namun ada juga pelajar tetap bawa hadiah untuk diberikan kepada guru masing-masing,” kata Cikgu Balqis.

Tambah Cikgu Balqis, dia bagaimanapun terpandang ke arah se0rang pelajar berb4ngsa Cina di hadapannya.

Cikgu Balqis t1dak pernah mengharapkan hadiah daripada para pelajarnya.

“Sal4h se0rang pelajar berb4ngsa Cina ni dia t4k bangun pun. Dia teng0k saja kawan-kawannya bagi hadiah seperti bunga, kek, keychain dan mug dekat cikgu lain.

“Saya sendiri t4k mengharapkan apa-apa hadiah. Tapi masa dah nak tam4t sesi pemberian hadiah tu, tiba-tiba dia datang dan hulur bungkusan kertas kecil.

“Saya ingatkan kertas yang biasa budak-budak ni selalu k0m0t-k0m0tkan tu. Sebabnya saya ada juga dapat hadiah face mask dibalut dalam kertas yang dikepil dengan stapler,” katanya.

Walaupun t4k mampu tapi dia tetap usaha nak bagi hadiah dekat guru macam kawan-kawan lain.

CIKGU BALQIS

Jelas Cikgu Balqis, hadiah pemberian anak muridnya yang bersaiz paling kecil itu menarik perhatiannya untuk dibuka dahulu bagi mengetahui 1sinya.

Pada ketika hadiah itu dibuka, guru ini ditemani rakan sekerjanya, Cikgu Suria yang merupakan se0rang ustazah di sek0lah itu.

“Masuk je bilik guru, hadiah dia adalah yang pertama saya buka. Apabila buka saya sangat terkejvt kerana di dalamnya ada tiga biji kismis.

MURID KISMIS

Antara k0men netizen di TikTok.

“Saya sangat terharu. Saya tahu dia bukan datang daripada sebuah keluarga yang senang.

“Walaupun t4k mampu nak bagi hadiah seperti 0rang lain, tapi dia tetap usaha nak juga bagi hadiah dekat guru macam kawan-kawan lain,” kata Cikgu Balqis lagi.

Bagaimanapun jelas Cikgu Balqis, dia t1dak pernah mengharapkan apa-apa hadiah daripada pelajarnya apatah lagi jika mereka datang daripada gol0ngan yang t1dak berkemampuan.

Katanya, cukup hanya sekadar pelajarnya belajar bersungguh-sungguh hingga berjaya satu hari nanti.

Untuk rek0d, sehingga kini vide0 yang menjadi tular tersebut dit0nton hampir 400,000 pengguna di TikT0k.

Dalam pada itu, para warganet turut meluah rasa sed1h dan berk0ngsi pengalaman mereka berhadapan situasi hampir sama dengan Cikgu Balqis.

Sumber : mStar

Leave a Comment