“Ambil n0mb0r plat!”- Lando minta hati-hati tawaran turap tar… punca jaIan nipis, berIubang

1SU jalan berlub4ng di negara ini bagaikan tidak berkesudahan walaupun banyak kemal4ngan m4ut berlaku.

Ia bukan hanya dilihat di sekitar kawasan bandar, tetapi turut terjadi di jalan-jalan utama negeri dan kawasan perkampungan.

Malah sebelum ini negara digemp4rkan dengan kemal4ngan yang sama, berlaku terhadap Menteri Kes1hatan Khairy Jamaluddin ketika beliau sedang berbasikal.

Difahamkan, pelbagai langkah dan tindakan dilakukan pihak berku4sa tempatan (PBT) bagi mengatasi mas4lah tersebut, namun ia seakan-akan tidak memberi kesan apabila terdapat lap0ran jalan kembali berlub4ng selepas diturap.

Menegaskan supaya 0rang ramai t1dak menjadi punca jalan raya di negara ini menjadi semakin nipis dan cepat r0sak, Pengasas Ikatan Silaturahim Br0therhood, Azlan Sani Zawawi menyeru 0rang ramai supaya tidak membel1 campuran tar atau hot mix yang diju4l terus ke rumah.

Hantaran Facebook yang dibuat Lando.

Hantaran Faceb00k yang dibuat Lando.

Mend4kwa ia berkemungkinan disebabkan tindakan segelintir pihak yang cuba mengaut untung atas angin, ujarnya, tindakan membel1 hot mix itu akan menjadi punca kemal4ngan pengguna jalan raya.

“Jika nampak cubaan ju4l hot mix secara door to door, aku sarankan supaya ambil n0mbor plat kenderaan atau maklumat penju4l terbabit,” ujarnya menerusi hantaran di Faceb00k Lando Zawawi Vrus.

Berkata lanjut, ujarnya, mereka yang melihat perbuatan t1dak bertanggungjawab itu perlu membuat lap0ran p0lis bagi memastikan tindakan perund4ngan diambil jika berlaku s4lah laku dalam pengurusan peruntukan rakyat.

“Buat lap0ran p0lis atas svspek barang cur1 atau menggunakan peruntukan untuk rakyat.

Situasi sama pernah dilaporkan Lando sebelum ini.

Situasi sama pernah dilap0rkan Lando sebelum ini.

“Kaedah ini memb0lehkan pasukan kesel4matan membuat s1asatan lanjut,” katanya lagi.

Dalam pada itu, ujarnya, aduan kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) juga perlu dilakukan.

“Buat advan kepada JKR dan PBT di kawasan tersebut supaya mereka dapat maklum ada usaha ‘remb4t’ (mencur1) peruntukan 0leh k0ntraktor.

“Selalunya cubaan menju4l bahan turapan cara ini berlaku dalam 10 kilometer radius dari l0kasi turapan laluan awam.

“Paling banyak berlaku ketika mus1m hampir PRU (Pilihan Raya Umum),” jelasnya.

K0ntraktor turapan depan rumah perlu ambil 0rder dari pel4nggan… baru buat r0und untuk tempahan yang diambil kerana mereka perlu ambil kira suhu h0t mix yang semakin menurun dan jarak kuari dari lokasi pel4nggan yang menempah.

AZLAN SANI

Berkata mengenainya, beliau yang lebih dikenali sebagai Lando memberitahu, perniagaan menju4l campuran tar siap terus kepada pel4nggan tidak pernah wujud.

“Rakyat perlu faham bahawa tidak wujud perniagaan ambil h0t mix dari kuari kemudian baru cari pel4nggan.

“Kontrakt0r turapan depan rumah perlu ambil 0rder dari pel4nggan… baru buat r0und untuk tempahan yang diambil kerana mereka perlu ambil kira suhu hot mix yang semakin menurun dan jarak kuari dari l0kasi pelanggan yang menempah.

“Selain itu, mereka juga perlu memantau keadaan cuaca dan memastikan tiada hujan,” ujarnya.

Antara reaksi netizen.

Antara reaksi net1zen.

Tambah beliau yang terken4l kerana lantang menyuarakan 1su jalan berlubang di Malaysia, tindakan k0ntraktor terlibat adalah untuk memastikan suhu tar dan cuaca cukup sesuai untuk turapan yang berkualiti buat pel4nggan.

Perk0ngsiannya di laman Faceb00k mendapat perhatian ramai.

Ada yang mengandaikan bahawa bahan campuran tar itu daripada PBT sendiri kerana hasil turapan yang dilakukan adalah nipis.

“Saya rasa h0tmilf ni mungkin daripada PBT sendiri sebab mereka sekarang 0verlay nipis seperti kulit ‘spring roll‘.

“Ambil gambar memang nampak cantik dan claim lulvs kerana disangkakan tampalan cara p0tong jalan, tetapi rupa-rupanya terlalu nipis sehingga mudah terk0pek semula,” k0men seorang pelayar Faceb00k.

Beberapa netizen pula menyatakan pernah melihat situasi seumpama itu berlaku di kawasan kejiranan mereka.

“Hari tu ayah aku dah kena. Ind1a empat 0rang ju4l… orang tua mana tahu sangat perkara begini. Dia terus setuju buat sikit depan rumah dengan harga RM1,500. Terduduk aku dengar.

“Sekangkang kera minta RM200 pun ada. Bila ‘s0und‘ mereka pergi tapi ulang alik datang juga,” luah beberapa net1zen.

Sumber : mStar

Leave a Comment