“Dr Imelda sek0lahkan puak ‘palatao’”- Jangan perIekeh ibu hamiI ambiI epiduraI masa bersaIin, hak masing-masing…

PENGALAMAN ham1l dan melahirkan bay1 merupakan antara anugerah yang sangat berh4rga buat seseorang wanita.

Namun m0men terindah ini kadangkala meningg4lkan kesan buat para ibu apabila wujudnya g0l0ngan bersikap judgemental, iaitu memandang rend4h terhadap wanita yang tidak melahirkan anak secara n0rmal.

K0n0nnya bagi mereka, wanita yang t1dak melahirkan anak secara n0rmal adalah kurang ‘sempurna’ kerana tidak merasai nikmat kesak1tan sebenar sewaktu bersal1n.

Terpanggil untuk mengulas perkara tersebut, K0nsultan Obstetrik dan Ginekol0gi (O&G), Dr Imelda Bachin berk0ngsi pandangannya menerusi satu hantaran di Faceb00k.

“Zaman sekarang tak payah sak1t nak bersalin kalau tak mahu sak1t.

“Ada 0rang suka adventure, nak tahu rasa sak1tnya bersal1n ni macam mana dan nak uj1 diri sendiri b0leh tahan ke tidak. Tak mengapa, b0leh saja, selagi dipantau kes1hatan ibu dan jan1n di dalam k4ndungan.

IMELDA 2

Dr Imelda banyak membuat perk0ngsian mengenai sak1t puan dan perb1danan di laman Faceb00k.

“Ada 0rang yang tak suka adventure dan nak selesa bersal1n. Boleh saja. Apa yang memuaskan hati masing-masing berbeza dan kita jangan menghukvm pilihan 0rang lain,” ko0ngsinya.

Menurut Dr Imelda, seiring dengan kemajuan dalam bidang perub4tan, ramai wanita memilih untuk melalui pr0ses bersal1n dengan selesa mengikut ketahanan badan masing-masing.

Antaranya, memilih untuk bersal1n dengan bantuan epidural.

“Bukan semua 0rang boleh dapat epidural di h0spital, bergantung kepada berapa ramai d0ktor anaesthetist yang ada untuk memberi perkhidmatan ini.

“Dan berapa ramai ibu ham1l yang meminta epidural pada waktu yang sama, maka jika ramai ibu ham1l meminta epidural mereka kenalah tunggu giliran masing-masing selagi t1dak terlambat.

Apa yang memuaskan hat1 masing-masing berbeza dan kita jangan menghuk m pilihan 0rang lain.

DR IMELDA BALCHIN

KONSULTAN OBSTESTRIK & GINEKOLOGI

“Tetapi janganlah mem0mokkan dan merendahkan wanita yang meminta ep1dural untuk bersal1n jika untuk anak lelaki atau cucu lelaki anda sendiri.

“Kenapa nak p4ksa wanita yang nak bersal1n tahan sak1t jika mereka sudah ada lebih ilmu pengetahuan tentang epidural dan memilih epidural?,” katanya.

Malah Dr Imelda turut menyangkal d4kwaan kononnya epidural menyebabkan wanita ham1l atau baru bersalin mengalami sak1t belakang.

“Untuk ilmu pengetahuan anda, 50 peratus wanita yang ham1l atau baru bersal1n ada sak1t belakang walaupun tak dapat epidural sebab tak jaga p0sture tul4ng belakang.

“Mereka yang jadi pat1ents saya tahu bagaimana saya bimbing mereka kaedah nak mencegah sak1t belakang semasa hamil dan selepas bersal1n dengan berkesan.

“Risik0 untuk mendapat mas4lah jangka masa panjang yang disebabkan oleh epidural ialah satu dalam 20,000 orang yang ambil epidural,” k0ngsinya panjang lebar.

HAMIL

Dr Imelda memperbetul tanggapan segel1ntir pihak yang menganggap epidural penyebab wanita ham1l dan ibu yang baru bersalin mengalami sak1t belakang.

Tambahnya lagi, situasi sama ada seseorang wanita ham1l dibenarkan atau sebaliknya untuk mengambil epidural hanya akan dipertimbangkan oleh d0ktor pakar O&G dan d0ktor pakar b1us anaesthesia.

“Tak usahlah dengar ‘palatao’ dari d0ula dan makcik bawang yang t4k benarkan wanita memilih epidural dan hentikan membuat hukvman ke atas wanita yang tak mahukan beban sak1t.

“Wanita dewasa berhak membuat pilihan mereka sendiri atas nasihat d0kt0r perub4tan,” ulasnya.

Sehingga kini perk0ngsian Dr Imelda meraih sehingga melebihi 1,800 shares.

Sumber : mStar

Leave a Comment