Nak ‘takeaway’ ada c4j tambahan, perk0ngsian Chef Ammar dapat reaksi pelbagai netizen

Sudah menjadi kebiasaan bagi rest0ran atau kedai makan meletakkan c4j tambahan untuk pel4nggan mereka yang menggunakan perkh1dmatan ‘takeaway’ atau membawa pulang bungkusan makanan.

Bagi tukang masak p0pular Chef Ammar Ali, dia berdepan pelbagai keren4h segelintir pel4nggan yang mervngut apabila pern1agaan nasi Arab miliknya turut mengenakan c4j seperti itu.

Takde untung pun dari k0tak bungkusan tu

Menerusi satu p0sting di laman Faceb00k, dia menjelaskan bahawa pihaknya perlu membuat ‘dua kerja’ terutama bagi pel4nggan yang tidak habis menjamah di rest0ran dan mahu membungkus makanan mereka.

Chef Ammar berkata, pihaknya perlu memberikan bahan seperti kuah atau sayur baru, berdasarkan kepada menu yang dipesan pel4nggan ketika mereka makan di premis.

Assalamulaikum. Pel4nggan kami memesan makanan dah t1dak habis makan. Jadi dia mahu bungkvs setiap benda dan kami perlu berikan dia salsa, kuah dan salad yang baharu.

“Bila kami letak c4j tambahan bagi membvngkus makanan, mereka terlalu mervngut. Tol0nglah, k0tak makanan tu menel4n bel4nja dan kami perlu melakukan kerja berganda untuk kamu.

“Saya t1dak membuat duit daripada k0tak makanan itu, harap anda memahami soal k0s membabitkan penghasilan makanan dan perkara berkaitan,” katanya berasal dari Palest1n.

Meninjau ke ruangan k0men, p0sting berkenaan menerima hampir 900 k0men netizen yang meningg4lkan pelbagai reaksi dan pendapat masing-masing.

Segelintir netizen yang juga pen1aga menyatakan pendapat sama, malah terdapat juga individu meminta Chef Ammar bersyukur kerana pern1agaannya menjadi terken4l di negara ini.

Kami pen1aga pun ada mas4lah macam tu

Chef ni mervngut aje

Sumber: Faceb00k Masak dari Hati Masak with Iman

“Guna air tapis, bukan air paip” Chef Ammar K0ngsi Rahsia Nasi Arab Tahan Lama

Dulu kena kec4m h4rga ‘TeI Av1v’, sekarang nasi Arab Chef Ammar laku terVk sampai terp4ksa buat peraturan ket4t pada pel4nggan.

Selepas tul4r nasi beriani Chef Ammar Ali yang dikec4m mah4l seperti ‘TeI Av1v’, tak sangka pula kini makin ramai pel4nggan yang beratur untuk mendapatkan menu nasi Arab lamb shank air tangan chef Ammar.

“Tuala Tak Bagi Nasi R0sak”

Menurut Chef Ammar, wap air dari penutup periuk b0leh buat nasi cepat r0sak. Itu sebabnya dia meletakan tuala untuk melindungi nasi dari titisan-titsan wap air

Jenis air yang di gunakan juga merupakan air jenis tapisan dan bukannya dari air paip

Dengan tekn1k tersebut, Chef Ammar mend4kwa nasinya boleh tahan selama dua jam. Pernah sampai ke Langkawi, nasi tersebut masih el0k untuk di makan.

Berikut satu  lagi perk0ngsian menarik dari netizan kenapa Nasi Arab Chef Ammar laku ker4s pada tahun ini

8 Sebab Ken4pa Nasi Arab Chef Ammar Mendapat Sambutan

“0rang b1snes macam saya ni tak terliur sangat teng0k Nasi Arab Lamb Shank tu. Saya lebih terliur mengira berapa jumlah 0rang yang beratur tu

“Beberapa hari ni asyik lalu je kat feed Nasi Arab Lamb Shank Chef Ammar ni. Dah la nama pun sama, tak b0leh tak tengok la kan supp0rt nama sendiri

“Bila asyik lalu, lalu dan lalu. Maka saya pun kaji sikit apa yg buat sampai 0rang beratur hari-hari sejak dari awal petang.

“So, ni pandangan saya..

Pr0duk yang UNIK

Saya sendiri jarang dengar ada Nasi Arab Lamb Shank siap dengan telur Saffr0n. Cari 5-6 bazar kat Kajang Bangi pun takde jumpa nasi arab camni. Kalau nasi arab biasa tu banyak la. So, Chef Ammar ada

prduk USP yang bukan saja orang sus4h nak tiru, malah un1k.

Unfair advantage – 0rang Arab

Chef Ammar gunakan sepenuhnya keleb1han beliau sebagai orang arab menghasilkan nasi Arab. Takde pulak dia gi ju4l Laksam ke, Kuih Akok ke kan. Saya tau rest0ran dia ada jugak serve steak tapi dia gunakan Nasi Arab sebagai k1ller dia kat bazar.

Dalam strategy ni, dia 0rang Arab dan dia gunakan unfa1r advantage tersebut di bazar. Kalau 0rang Melayu ju4l Nasi Arab mesti tak b0leh law4n advantage yg Chef Ammar ada ni.

 Limited supply

Kalau ikutkan b0leh je Chef Ammar buka kedai dia juga sambil n1aga kat bazar. Tapi dia tak buat gitu untuk pastikan limited supply. Kalau cust nak, datang bazar. Takde cara lain. Takde kat bazar Putrajaya ke

Jalan TAR ke. Hanya di sesetengah bazar saja. (UPDATE: saya baru tau ada few bazar Chef Ammar). Sampaikan ada 0rang negeri lain pun datang beratur. Bila ada limited supply, maka akan buat lebih ramai orang beratur dan v1ral.

Pr0duk yang bagus

Rata-rata 0rang cakap sedap. Saya tak pernah try lagi tapi kalau t4k sedap, rasanya sehari dua je ramai beratur. Lepas tu 0rang dah tak beratur dah. Dengan pengalaman Chef Ammar dalam bidang kulinari, takde m4salah dia nak hasilkan pr0duk makanan yg bagus. Dia bukan chef yg jadi chef sebab masuk c0ntest kan.

Pers0nal branding bertahun lamanya

Chef Ammar bukan baru ni femes. Lama dah 0rang kenal sejak masuk TV sebelum2 ni lagi. Nama dia tak perlu diperkenalkan. So dia dah buat pers0nal branding ni dah bertahun. Sebelum kita pandai masak lagi.

Dan dia k0nsisten. Bukan kejap jadi Chef, kejap jadi pelak0n, kejap ju4l minyak wangi, kejap ju4l baju raya. Semua orang kenal dia sebagai Chef dan pers0nal branding dia k0nsisten.

 Elemen em0si

0rang bel1 bukan sebab fakta tapi lebih kepada em0si. Kedai dia v1ral sebab em0si orang berg4duh masa beratur, em0si dia nang1s bila kena kec4m h4rga teI av1v, em0si staf dia kena mar4h. Semua elemen em0si ni akan menaikkan trust dan feel untuk 0rang nak beratur lagi panjang.

Bos turun padang

Walaupun level dia b0s besar, dan Chef yg biasa kat dapur, tapi dia sendiri turun padang gi ciduk nasi. 0rang suka camtu. Berapa ramai Chef yang turun padang kat bazar berjumpa dengan 0rang ramai?

Benda ni b0leh naikkan lagi trust orang. Kalau ikutkan dia b0leh je bungkus siap2 1000 pack suruh staf dia bawak gi bazar n ju4l. Tapi tidak. Chef Ammar sendiri bawa team dia n ciduk sendiri panas-panas (ni apa yg saya nampak kat gambar n vide0 la).

 Aktif soc1al media

Team dia menggunakan soc1al media dengan baik. 0rang amek vide0 pun Chef Ammar sendiri resp0n. Berapa ramai Chef yg buat camtu? Zaman sekarang nak n1aga kena aktif soc1al media. 0rang Arab yg cakap Melayu pun tak perfect, selamba je buat c0ntent Bahasa Melayu n aktif plak tu. Apa alasan kita untuk tak aktif soc1al media.

Kesimpulannya..

V1ral dan strategy market1ng #nasiarabmandy lamb shank ni boleh dirancang dan bukan berg4ntung kat nasib jika plan, strategy, execut1on semua tu betul.

Walaupun kita berada di fasa h4rga barang semua mel0njak naik, ekon0mi menguncup, banyak dibu4ng kerja, tapi masih lagi tak ada mas4lah untuk bel4nja h4rga kayangan untuk berbuka Nasi Arab.

Dalam b1snes ini membuktikan, h4rga bukanlah faktor utama. Kalau strategy kita betul, letaklah h4rga berapa pun, orang tetap akan beratur.

Perk0ngsian ikhlas dari,

Bila makanan habis, tak b0leh suka hati c4ll kilang suruh masak lagi

Sementara itu, Chef Ammar meng4kui ramai yang telah memberikan cadangan untuk masak lebih, tetapi ada banyak kekangan yang t1dak b0leh diteruskan.

“Ya saya sedar ramai yang beri cadangan supaya kami masak lebih. Saya nak jelaskan, kami juga ada b4jet untuk setiap hari. Jika sudah mencapai b4jet, itu sahaja.

“Kami tak b0leh call kilang, minta masak lagi dan hantar ke bazar. Ini bukan kedai makan seperti KF C atau McD0nald’s. Kami tak tahu bilangan pel4nggan yang datang setiap hari. Ada yang minta bungkus siap-siap supaya cepat.

“Tak sy0klah kerana kita nak orang lihat makanan dan skil kita secara l1ve. Keduanya, kami kena maintain kualiti makanan.

“Ketiga, kami juga ada staf di mana mereka juga let1h, nak berbuka puasa, nak s0lat. Takkan sepanjang petang hingga malam kita nak duduk di bazar sahaja. Kita kena kemas, buat cl0sing, pr0ses bahan untuk esok pula… semua perkara beh1nd the scene ini pel4nggan tak nampak,” terangnya lagi.

kredit: Ammar Zahar, Tik Tok Chef Ammar

Artikal by: http://trendingsangat.pw/

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa K0men Dan Share Ya. Terima Kasih

Jom Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas k0men-komen yang diberikan oleh pembaca kami.
Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua k0men yang ditulis disini.Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dikongsikan seperti berikut:

Sumber : Menujukebenaran

Leave a Comment