“Kini dah kerja bank, ada isteri!”- Sekelip mata jadi 0KU, pemuda tak keIuar bilik 2 tahun akibat kemurvngan sebeIum bangkit demi ibu

MEMULAKAN kembali sebuah kehidupan yang pernah ‘h1lang’ bukanlah perkara yang mudah.

Lebih-lebih lagi apabila kehidupan itu pernah dijalani selama lebih 18 tahun.

Bagi Nur Izhar Idham, kemal4ngan yang mengakibatkan keupayaan kakinya h1lang kira-kira 18 tahun lalu menjadikannya lebih kuat walaupun pernah terfikir untuk mer4gut ny4wa sendiri.

Ketika dihubungi mStar, jejaka berusia 36 tahun itu memberitahu, dia pernah dirujuk kepada pakar kerana mengalami kemurvngan tervk selama dua tahun selepas kemal4ngan berlaku.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya kemal4ngan ketika berumur 18 tahun, masa tu saya tengah sambung belajar di Kuala Lumpur.

“Bila kemal4ngan tahun 2004 dan disahkan lumpvh separuh badan disebabkan keceder4an dekat saraf tunjang T3 dan T4, memang saya give up sangat-sangat.

“Dua tahun saya d0wn dan menyendiri. Pernah rasa nak bunvh diri,” luah anak jati Taiping, Perak ini lagi.

Sukan lasak antara yang diminatinya.

Sukan lasak antara yang diminatinya.

Bercerita lanjut, ujarnya, sepanjang temp0h dua tahun tersebut dia hanya berkurvng dalam bilik dan sepenuhnya berada di atas katil.

Menurutnya, selepas temp0h yang menduk4citakan itu dia kembali bangkit atas dor0ngan ibu dan keluarga.

Namun ketika itu, semangat yang hadir masih t1dak utuh kerana sering terkenangkan keadaan diri yang tiba-tiba cac4t.

Sekitar tahun 2007, barulah dia belajar berdikari termasuk bergerak sendiri dari katil ke kerusi r0da serta memandu kereta.

Memulakan semula kehidupan baharunya di rumah, kata-kata ibu yang paling t1dak dilupakan dan menjadi kekuatan dirinya sehingga kini adalah ‘mak nak sebelum mak m4ti, abang berdikari sendiri’.

Izhar boleh menunggang kuda.

Izhar b0leh menunggang kuda.

“Selepas dua tahun d0wn, saya terfikir sampai bila perlu hidup macam ni (bergantung harap dan kemurvngan). Mak dan abah pun dah tua.

“Jadi saya kena fikir masa depan, lagipun ada seorang adik yang perlu dijaga kerana saya anak sulung dalam keluarga.

“Sok0ngan dari mak yang paling kuat, selain adik dan abah,” ujarnya yang kemudian mengambil keputusan untuk merantau ke ibu negara bagi mendapatkan pekerjaan.

Pada tahun 2009 dia melakukan pelbagai kerja dan akhirnya berjaya mendapatkan pekerjaan tetap di b4nk Standard Chartered.

Perkahwinan bersama pasangan tercinta didirikan tahun lalu.

Perkahwinan bersama pas4ngan tercinta didirikan tahun lalu.

Malahan sejak enam tahun lalu, dia berjaya melakukan kerja dengan baik.

Tambahnya, peng0rbanan ibunya paling besar kerana sanggup berhent1 kerja sebagai peg4wai b4nk bagi menjaganya.

“Ya, mak saya yang jaga sepenuh masa… mak berhenti kerja selepas 22 tahun berkh1dmat demi menjaga saya di h0spital selama enam bulan sehinggalah balik ke rumah.

“Memang saya rasa suk4r. Seumpama bay1 yang baru belajar berjalan, saya pula nak belajar sesuaikan diri dan melakukan segalanya dengan menggunakan tangan,” katanya.

Aktiviti yang paling digemari adalah melanc0ng namun ia t1dak dapat dilakukan sejak PK P dilaksanakan.

NUR IZHAR

Berk0ngsi kehidupan hariannya, ujar Nur Izhar, aktiviti yang dilakukannya sama seperti 0rang n0rmal yang lain.

“Harian saya mungkin sama macam 0rang lain juga. Hari biasa saya bekerja, hujung minggu pula buat latihan ping pong,” katanya yang merupakan atlet para negara bagi kategori T3.

Bercerita lanjut, dia yang baru mendirikan rumah tangga pada 21 Mac 2021 memberitahu, aktiviti yang paling digemari adalah melanc0ng namun ia tidak dapat dilakukan sejak Per1ntah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan.

Selain itu, katanya, aktiviti berenang dan menunggang kuda turut dilakukan.

Menzahirkan rasa syukur, Nur Izhar memberitahu, dia tidak sangka wanita yang dikenali menerusi aplikasi Inst4gram sebelum PK P dua tahun lalu, kini menjadi isterinya.

Merupakan atlet paralimpik negara.

Merupakan atlet paralimpik negara.

“Rezeki saya kerana keluarga isteri merestui perhubvngan kami.

“Sebenarnya, sebelum jadi isteri saya ada nyatakan kepada dia, kalau sekadar nak kenal dan berkawan sahaja okay tapi kalau mahu ser1us… kena pastikan keluarga tahu,” ujarnya.

Yakin dengan jod0h yang ditakdirkan, dia tidak menyangka akan mendapat restu keluarga isteri.

“Disebabkan P KP, isteri saya diberhent1kan kerja. Nak dijadikan cerita, arw4h ayah mentua saya ketika itu tidak sihat dan isteri nak pulang ke Johor.

“Jadi saya hantarkan dan berjumpa dengan ayah dia… tak sangka pada masa itu, ayahnya minta saya jagakan isteri,” luah jejaka yang sentiasa tampil dengan vide0 kesedaran di aplikasi TikT0k.

Sumber : mStar

Leave a Comment