“Siakap Pun Naik H4rga”- Buat 0rang Ramai Terkejvt Teng0k H4rga Sekil0gram

PETALING JAYA – Orang ramai terkejvt apabila melihat h4rga ikan siakap diju4l pada h4rga RM24.90 sekil0gram di sebuah pasar raya.

Menerusi satu perk0ngsian di akaun Tw1tter milik pengguna bernama @ApanZhafran, sebelum ini, h4rga ikan siakap tersebut antara RM10.90 hingga RM14.90 sekil0gram sahaja.

Ciapan itu telah menjadi tul4r dan mendapat pelbagai reaksi daripada pengguna-pengguna Tw1tter yang lain.

Meninjau di raungan k0men, rata-rata netizen meluahkan kekecew4an mereka dengan kenaikan h4rga tersebut.

“Ini bukan naik sedikit, tetapi dua kali ganda kenaikan,” ujar pengguna @missaoki

“Ikan juga naik h4rga sekarang, pel1k,” k0men @FarhanIshak

“Ini kalau bel1 dua kilogram, sudah kena hampir RM50,” kata pengguna @theltboss

H4rga ikan siakap di sebuah pasar raya mengejvtkan orang ramai.

Bekalan ayam, ikan terhad pen1aga suk4r penuhi permintaan pel4nggan

Sik: Bekalan ikan dan ayam di pasar basah di daerah ini sangat terhad menyebabkan pen1aga suk4r untuk menampung permintaan tinggi daripada pel4nggan.

Tinjauan mendapati pen1aga terp4ksa berpuas hat1 dengan hanya mendapat separuh bekalan ayam yang ditempah, manakala bagi ikan mereka sudah menghadapi situasi itu sejak dua bulan lalu berikutan nelayan t1dak dapat turun ke laut.

Pen1aga ayam, Salehuddin Ibrahim, 40, berkata dia t1dak mampu memenuhi kesemua permintaan pel4nggan selepas bekalan ayam yang diper0lehi daripada pemb0r0ng juga terhad.

“Seminggu sebelum Aidilfitri, permintaan ayam sangat tinggi tapi saya t1dak dapat bekalan yang mencukupi. Hari ini cont0hnya, saya tempah 200 ekor ayam tapi yang saya dapat cuma 100 sahaja.

“H4rga ayam pula semakin tinggi, hari ini saya terp4ksa ju4l dengan h4rga RM10 sekilogram ayam naik 10 sen berbanding semalam. Saya tidak b0leh ju4l pada harga rendah daripada RM10 kerana t1dak ada untung,” katanya ketika ditemui.

Sallehuddin berkata sepanjang 15 tahun bern1aga, ini adalah kali pertama dia terp4ksa menghadapi situasi bekalan terhad sehingga peniaga perlu bekerjasama untuk mendapatkan bekalan.

“Saya ambil ayam daripada pemb0r0ng di Sungai Petani, ayam masih ada kerana kita ada ramai penternak di Kedah dan Pulau Pinang, cuma bekalan kurang, apa pun saya masih bersyukur kerana masih dapat bern1aga setiap hari,” katanya.

Manakala pen1aga ikan, Abdul Ghani Mat Piah, 65, berkata h4rga ikan kembung pernah mencecah sehingga RM20 sekilogram berikutan bekalan ikan itu sangat berkurangan.

Katanya, h4rga ikan itu tidak pernah turun daripada RM10 walaupun ikan kembung bersaiz kecil.

“Hari ini saya ju4l ikan kembung saiz kecil dengan harga RM12 sekilogram dan saya cuma dapat 20 kilogram kerana berkalan terhad sejak dua bulan lalu, manakala bekalan ikan selayang pula saya ambil daripada ikan sejuk beku.

“Sebelum ini saya ambil kira-kira 100 kilogram ikan kembung setiap hari. Saya difahamkan nelayan t1dak dapat turun ke laut kerana fakt0r cuaca tidak menentu,” katanya yang sudah 35 tahun bern1aga ikan.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Industri Makanan, Perusahaan Perladangan dan Komoditi negeri, Azman Nasrudin berkata bekalan ayam di negeri ini belum terputvs berikutan masih ramai penternak dapat membekalkan ayam walaupun jumlahnya terhad.

“Dalam situasi sekarang, semua 0rang tahu bahawa makanan ayam juga meningkat serta k0s lain-lain juga meningkat di peringkat ladang.

“Cuma kita harap kerajaan dapat atasi 1su ini dengan segera. Di Kedah kita ada penternak dan pembekal yang masih dapat membekalkan ayam halal kepada pen1aga walaupun mereka terkesan dengan k0s yang semakin meningkat,” katanya ketika ditemui di Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) Negeri Kedah, semalam.

Semalam, media melap0rkan pendaratan ikan terutama di utara semenanjung berkurangan sehingga 70 peratus iaitu daripada lebih sejut4 tan kepada kira-kira 300,000 tan sebulan, berikutan keadaan cuaca t1dak menentu sejak dua bulan lalu.

Pengerusi Persatuan Nelayan Kebangsaan (NEKMAT), Abdul Hamid Bahari berkata, kekurangan bekalan itu menyebabkan h4rga ikan di pasaran turut meningkat.

Bekalan ikan kembung juga berkurangan di pasar basah Sik. FOTO Noorazura Abdul Rahman

KOSMO!ONLINE

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment