“TuIar P0sting Stet0sk0p Gantung Dlm Kereta,”- SeIepas Dr Sakinah kata jangan bitter, K0men Wak Doyok Buat ramai terhibur

STET0SK0P dan d0ktor memang tidak dapat dip1sahkan.

Ia merupalan alat yang sering digunakan d0ktor untuk mendengar bunyi dalaman terutama degupan j4ntung dan pernaf4san.

Kebiasaannya stet0skop diletakkan di leher seperti ‘kalung’ bagi memb0lehkannya dibawa ke mana-mana.

Namun tular f0to memaparkan alat itu dilihat terg4ntung di cermin pandang belakang sebuah kereta, dengan ada yang secara s1nis menyifatkan ia sengaja mahu ‘mengheb0hkan’ pr0fesion mereka.

“Nak bagitahu dia d0ktor,” demikian kapsyen satu p0sting yang tular di media sos1al, menunjukkan stet0skop tergantung di cermin pandang belakang sebuah kereta Per0dua Axia.

P0sting yang tular di media sos1al.

Susulan f0to yang tular itu, berapa pengamal perub4tan memberikan resp0ns.

Tidak melatah, Dr Sakinah Sulong tampil memberi penjelasan mengenai stet0skop yang sering dilihat digantung di dalam kereta.

“Hahaha. Jangan la b1tter sangat. Sebenarnya letak stet0skop kat situ sebab senang nak ambil. Nak keluar kereta, ambil je, s4ngkut kat leher.

“Kalau betul kita nak bagitahu kat 0rang, keluar pergi pasar pun kita bawa letak keliling kepala, biar terg4ntung-gantung kat depan dada,” tulisnya di laman Faceb00k sambil berk0ngsi posting f0to yang tular.

Dr Sakinah yang juga merupakan Pakar Perub4tan Keluarga, Medical Mythbuster Malaysia turut bertanyakan sebab kenyataan itu dibuat 0leh individu berkenaan berdasarkan fot0 yang dirakam dari belakang sebuah kereta, dipercayai milik se0rang d0ktor.

“Yang awak tak suka sangat, kenapa? Ex dulu, d0ktor eh?” katanya secara bersel0roh.

Stet0skop dig4ntung pada cermin pandang belakang kerana ia mudah diambil.

Sementara itu, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan turut membuat hantaran di Faceb00k berhubung foto stet0skop yang tular dengan memberikan justikasi bahawa alat itu bukan sahaja digunakan untuk mendengar p4ru-paru dan j4ntung.

Menurutnya, stet0skop merupakan alat yang amat sin0nim dengan kerjaya ked0ktoran.

Banyak fungsi stet0skop ni. Sebab itulah d0ktor bawa ia ke mana-mana. Ia memang penting dalam menjalankan tugas mereka mengenal pasti mas4lah yang dialami pesak1t.

“Selain kot putih, stet0skop dilihat sebagai salah satu elemen dalam gambaran identiti seorang d0ktor. D0ktor biasanya bawa stetoskop ke mana-mana, kerana ia sangat penting dalam membantu d0ktor mengenal pasti masalah pada tubuh manusia.

“Antara fungsi stet0skop adalah mendengar bunyi pern4fasan. Leloceng stetoskop diletak di dada, untuk mendengar bunyi pern4fasan. Pern4fasan bermas4lah mungkin menghasilkan bunyi berdec1t, berbuih, berkeriuk, tiada buny1 langsung dan lain-lain. Setiap bunyi ini memberi gambaran mas4lah yang berlaku.

“Ia mendengar bunyi j4ntung. Leloceng stetoskop diletak di dada, sebelah kiri untuk mendengar degupan j4ntung. J4ntung n0rmal menghasilkan bunyi dup-dup. Jika bunyinya berubah, ada des1ran, atau ritmanya tak sekata, itu tandanya ada masalah dengan j4ntung,” tulisnya.

Antara k0men netizen.

Tambah Dr Kamarul, stet0skop juga bertujuan untuk mendengar bunyi usus dan menentukan tekanan d4rah.

“Leloceng stetoskop diletak di abd0men, untuk mendengar bunyi pergerakan per1stalsis usus. Bunyi peristalsis usus yang kurang aktif (slugg1sh) atau terlebih aktif (hiperaktif) menandakan ada masalah dengan usvs.

“Jika dokt0r per1ksa tekanan d4rah gunakan spigomanometer, d0ktor perlukan stet0skop untuk dengar bunyi salur dar4h di lengan. Bila ia mula berbunyi, d0ktor baca paras tekanan sist0lik. Bila ia mula hilang, d0ktor baca paras diast0lik,” katanya.

Kepelbagaian fungsi stetoskop membuatkan ia perlu dibawa ke mana-mana.

Menurut d0ktor itu lagi, alat itu juga berfungsi untuk mendengar aliran dar4h dan dijadikan sebagai alat bantuan mendengar.

“Aliran dar4h yang laminar (sekata) tidak berbunyi, manakala aliran yang t1dak sekata pula menghasilkan bunyi. Salur d4rah yang sempit, menghasilkan aliran yang tak sekata, jadi bunyinya b0leh didengar menggunakan stetoskop.

“Bagi alat b4ntuan mendengar, bukanlah fungsi rasmi stet0skop, tetapi kadang-kadang apabila ada pesak1t yang kurang pendengaran, d0ktor akan pakaikan pesak1t dengan stetoskop di telinga, kemudian d0ktor akan bercakap pada leloceng stetoskop,” tambahnya.

Dr Kamarul berkata, sebenarnya stet0skop bukan sahaja digunakan oleh d0ktor, malah banyak pekerjaan lain juga menggunakannya dalam tugas seharian seperti jurur4wat, pembantu perub4tan, jurupulih fisioterapi, jurupulih carakerja, jurupulih pertuturan dan veterinar.

“Banyak fungsi stet0skop ni, kan? Sebab itulah d0ktor bawa ia ke mana-mana. Ia memang penting dalam menjalankan tugas mereka mengenal pasti mas4lah yang dialami pesak1t,” katanya.

Wak Doyok Masuk K0men

“Kami natizen g3ntung tasbih. Nak menunjukkan kami raj1n wirit”

Sekadar inf0 Mohd Azwan Md Nor atau lebih dikenali sebagai Wak Doyok merupakan seorang us4hawan, pers0naliti televisyen dan ikon fesyen Malaysia, terkenal dengan fesyen misai dan janggut yang unik.

Beliau merupakan peng4sas bersama jenama pakaian The Garment dan cerut WD Ciga

Apa kata anda? K0ngsikan bersama kami

kredit: mstar

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment