“Tetap Berd0sa walaupun dah….”- Ustazah Asmak Husin Tegur Kenyataan Kur4ng Bijak Ifa Raziah

Pendakwah bebas Ustazah Asmak Husin menegur kenyataan yang dibikin selebr1ti versatil, Ifa Raziah mengenai 1su tudung dan Makkah baru-baru ini.

Jelas Ustazah Asmak, bertudung itu waj1b bagi setiap wanita dan hukvmnya berdo0sa sekiranya meningg4lkan suruhan Allah.

“Pandangan saya menutup aur4t itu waj1b, tak kisah dijemput ke Makkah atau tidak. Jika kita meningg4lkan suruhan Allah tetap berd0sa walaupun 10 kali ke Makkah.

“Menjadi tetamu Makkah untuk mendapatkan haji atau umrah mabrur bukan untuk dibanggakan.

“Kayu ukur adakah haji kita itu mabrur atau t1dak dilihat selepas kepulangan kita daripada tanah suci sama ada terdapat peningkatan atau perubahan dalam diri kita terutama akhlak dan 1badat,” tulisnya dalam satu hantaran di Faceb00k.

Ustazah Asmak turut menyentuh tentang perlakuan yang dikaitkan dengan ist1draj.

Rakyat perlu berkorban putuskan rantaian c0vld-19

“Hati-hati dengan ist1draj. Ist1draj ini apabila se0rang yang tidak mengerjakan suruhan Allah, berterusan melakukan maks1at dan derhaka kepada-Nya, namun dia kelihatan kaya dan rezekinya juga mudah, maka inilah yang dinamakan ist1draj.

“Kadang-kadang nikmat itu sedang mengh4ncurkan pahala kebaikan kita.

“Kesimpulannya, sebagai hamba berusahalah kita mengikuti segala suruhan Allah kerana kita belum tentu dapat ke Mekah namun yang pasti kita semua akan ke l1ang lah4d.

“Hijab bukan melambangkan tinggi iman tetapi itu simb0l ketaatan hamba kepada tuhannya.

“Saudara kita di India, Myanmar, dan lain-lain disek4t pemakaian h1jab mereka tetapi mereka tetap berju4ng untuk berhijab. Sedangkan kita? Tepuk dada tanya iman.

“Mari kita sama-sama berd0a semoga setiap musl1mat diberi kefahaman jelas dalam beragama, istiqamah, dan terasa ringan melaksanakan per1ntah Allah,” tambahnya.

Terdahulu, Ifa dalam satu rakaman vide0 mengupas 1su menutup aur4t dan makanan halal di sebuah restoran c1na di Pulau Pinang.

“Banyak benda lagi kita b0leh ingat pada Allah, bukan setakat menutup aur4t. Kalau setakat menutup aur4t tapi tak s0lat, berzikir, tak buat amal jariah tak guna juga. Itu sal4h satunya.

“Kita pun t4k sempurna, banyak kekurangan.. Banyak juga 0rang yang pakai tudung pun tak pernah lagi Allah jemput pergi umrah atau haji. Tapi saya, belum pakai tudung tapi Allah dah jemput saya tiga kali dah.

“Kalau aur4t jaga tapi semua tak lengkap macam mana pula? Cuba jawab. Kalau pakai tudung tapi mulut jah4t, dok mengata orang, f1tnah orang. Saya pernah jumpa wanita bertudung tapi tak s0lat,” kata Ifa dalam vide0 berkenaan yang dik0ngsikan semula ke TikT0k.

‘Saya Belum Pakai Tudung Tapi Allah Dah Jemput Saya Tiga Kali ..’

Nama pelak0n dan penyanyi Ifa Raziah menjadi bualan warganet di platf0rm media sos1al. Ini susulan tul4r rakaman vide0 yang memaparkan Ifa sedang ‘mengupas’ 1su menutup aur4t dan makanan halal.

Pakai tudung tapi mulut jah4t

Menerusi vide0 di TikT0k @Nazrul_Al_Bangsari, Ifa, 47, menyatakan dia sudah tiga kali dijemput Allah SWT ke tanah suci Makkah biarpun belum menutup aur4t dengan sempurna.

Tegas pemilik nama Saripah Raziah Mustapha, dengan menutup aur4t bukan bermakna sudah patuh dengan suruhan Allah SWT.

Banyak benda lagi kita b0leh ingat pada Allah, bukan setakat menutup aur4t. Kalau setakat menutup aur4t tapi tak s0lat, berzikir, tak buat amal jariah tak guna juga. Itu salah satunya.

Kita pun tak sempurna, banyak kekurangan.. Banyak juga 0rang yang pakai tudung pun tak pernah lagi Allah jemput pergi umrah atau haji. Tapi saya, belvm pakai tudung tapi Allah dah jemput saya tiga kali dah.

Kalau aur4t jaga tapi semua tak lengkap macam mana pula? Cuba jawab. Kalau pakai tudung tapi mulut jah4t, dok mengata orang, f1tnah orang. Saya pernah jumpa wanita bertudung tapi tak s0lat.

Saya 0rang lslam

Sementara itu, pelantun lagu Terus Terang turut menekankan rest0ran makanan C1na yang dikunjunginya di Butterworth, Pulau Pinang, mempunyai Sijil Pengesahan Halal.

Pengacara terken4l ini dilihat naik angin apabila ada netizen yang s4ngsi sehinggakan mend4kwa dia makan daging bab1.

Ini kedai C1na tapi banyak orang Melayu makan dekat sini. Mestilah halal, t4k akan tak hal4l. Saya 0rang lslam kot.. tak akan nak makan yang jadi darah daging. Depa (netizen) ini tak puas hati, cakap saya makan babi. Kedai ini memang halal.

Saya memang suka makanan 1ina tapi cari yang halal la. Banyak restoran C1na yang hal4l.

Di ruangan komen, rata-rata wargamaya tidak berpuas hati dengan kenyataan yang dilontarkan oleh Ifa.

@serinaredzuawan: Ya Allah. Jauh1lah kami dari tersal4h dalam tutur kata, berilah hidayah kepada kepada sesiapa yang dikehendakinya. Moga Kak Ifa akan menutup aur4t.

@Nazrul_Al_Bangsari: Dia tak ken4l benda wajib dan sunat. Tutup aur4t wajib. Sedekah sunat , zikir sunat. Makkah itu tempat uj1an bukan tanda Allah suka.

@Norsazwani: Jangan sal4hkan aur4t tudung kak. Menutup aur4t per1ntah Allah. Sem0ga dia diberikan hidayah.

@Ikaintan: Kekayaan dia tu la uj1an terbesar untuk dia, dia lupa benda tu..

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa K0men Dan Share Ya. Terima Kasih

J0m Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

PERHATIAN: Pihak kami tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas k0men-komen yang diberikan 0leh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis k0men anda disini.

Pihak kami juga t1dak mampu untuk memantau kesemua k0men yang ditulis disini.Segala k0men adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda b0leh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dik0ngsikan seperti berikut:

Sumber : Menuju Kebenaran

Leave a Comment