“Tubuh rasa merem4ng!”- JeImaan menyerupai teman sebilik muncuI di sebalik ampaian baju

JAM sudah menunjukkan pukvl 12.30 tengah malam tetapi mata Kamarul masih belum mahu lelap. Dua lagi rakan sebiliknya pula sedang khusyuk menelaah pelajaran memandangkan uj1an sudah dekat.

Hendak menelaah pelajaran, Kamarul rasa mal4s.

Dipandang ke sudut katil, menggunung baju kot0r di dalam bakul dan alang-alang t1dak b0leh tidur, Kamarul mengambil keputusan untuk mencuci pakaian dan menjemur malam itu juga.

Melihat gelagatnya yang sedang mengas1ngkan pakaian kot0r, Farid bertanya sama ada dia benar-benar hendak meneruskan n1atnya itu.

“Ikutkan hati memang rasa t4kut juga nak mencuci pakaian pada waktu tengah malam apatah lagi tempat jemur baju terletak di hujung bl0k… ser4m juga.

“Tetapi memandangkan Farid janji nak teman selepas selesai mencuci nanti, saya teruskan juga n1at basuh baju malam itu,” katanya.

elakkan-dari-menjemur-baju-pada-waktu-malam-untuk-hindari-santau-1585387713

Kamarul tak menyangka tindakan menyidai baju pada waktu tengah mal4m memberi pengalaman burvk kepadanya.

Tanpa melengah-lengahkan masa, Kamarul pergi ke bilik air yang terletak di hujung bangunan k0lej. Keadaan agak sepi memandangkan t1ada orang lain di dalam bilik air.

Bersungguh-sungguh Kamarul membasuh kesemua pakaiannya sehinggakan dia terlup4 dengan keadaan sekelilingnya.

Namun t1dak semena-mena tumpuannya terg4nggu apabila terdengar suara sese0rang sedang berdeham kecil seakan-akan suara teman sebiliknya, Farid.

Apabila dia cuba memanggil, t1ada sahutan daripada Farid dan tanpa berfikir panjang dia meneruskan kerja-kerja mencuci sehingga selesai.

“Daripada memikirkan rasa t4kut, saya lebih f0kus kepada rasa nak pat4h pinggang sebab lama sangat mencangkung dan menyent4l kesemua pakaian.

“Langsung saya tidak berfikir panjang tentang Farid yang saya panggil tetapi t1dak menyahut,” ceritanya.

Jam ketika itu sudah menunjukkan pukvl 1.30 pagi dan tanpa berlengah, Kamarul terus menuju ke ruang ampaian sebelum dia terkejvt apabila Farid tiba-tiba muncul daripada sebalik ampaian membelakanginya.

Melalui ek0r mata terasa seperti ada sese0rang berdiri di tepi pintu pantri, apabila saya t0leh tiada sesiapa di situ.

KAMARUL

Kamarul yang sedikit terkejvt bertanya kepada rakannya itu bagaimana dia tiba-tiba muncul di situ namun pertanyaannya t1dak berjawab dan Farid hanya memandang ke kawasan padang di hadapan ampaian.

Penat Kamarul membeb3l ketika menyidai baju tetapi Farid langsung tidak memberi sebarang resp0ns namun dia tetap berfikiran p0sitif meskipun terdetik di hatinya ia bukan rakannya.

“Saya tetap tak fikir apa-apa dan menganggap mungkin Farid meng4ntuk dan mal4s hendak layan bebelan saya. Paling penting tak la rasa t4kut sangat sebab ada kawan teman.

“Tetapi apabila saya ajak Farid balik ke bilik, barulah dia bersuara dan minta saya pulang terlebih dahulu,” ujarnya.

Kamarul b1ngung kerana Farid bukan sahaja tidak mahu pulang ke bilik tetapi rakannya itu tetap dalam p0sisi sama dan tidak men0leh ke arahnya.

“Saya mula rasa merem4ng apabila Farid hanya ‘membatu’ di situ dan tiba-tiba keadaan saya rasakan macam terlalu sunyi seperti tiada sesiapa di situ.

310860

Laluan di korid0r yang gelap dan sunyi menambah ket4kutan Kamarul.

“Biasanya Farid tidak begini dan dialah orang paling kec0h di kolej kami,” imbaunya.

Enggan berfikir panjang, Kamarul tinggalkan Farid bersendirian di kawasan ampaian dan pulang ke biliknya. Ketika melalui kawasan pantri, Kamarul terasa seperti ada sese0rang di dalam bilik itu dan sedang memerhatikannya.

“Terasa melalui ek0r mata saya seperti ada seseorang berdiri di tepi pintu pantri, apabila saya t0leh tiada sesiapa di situ. Laju langkah saya sambil memelvk baldi balik ke bilik,” katanya.

Sampai sahaja di bilik, keadaan gelap dan apabila lampu dinyalakan, Kamarul secara t1dak sengaja terlepas baldi yang dipelvknya selepas melihat Farid sedang nyenyak tidur.

Kamarul segera membangunkan Farid, bertanya bagaimana dia b0leh sampai ke bilik terlebih dahulu namun jawapan rakannya itu membuatkan Kamarul terdiam.

“Saya terfikir, kalau betul itu Farid, macam mana dia b0leh sampai ke bilik sebelum saya? Padahal tiada laluan lain menuju ke bilik kami.

“Bulu r0ma saya terus tegak berdiri dan terus saya terfikir siapakah yang menemaninya di ampaian tadi? Sejak itu saya memang ser1k nak basuh baju pada waktu tengah malam,” ujarnya.

Sumber : mStar

Leave a Comment