“Ikhtiar terbangkan semuIa”- Majikan berat hati nak Iepas pekerja as1ng! lebih 10 tahun kerja tanpa cuIas

WARGA as1ng yang merantau ke negara kita kebanyakannya bertujuan mencari rezeki demi kelangsungan hidup dan untuk menyara keluarga mereka.

Menerusi p0sting tul4r yang dimuat naik 0leh Azwana, 29, dia menulis luahan menyentvh em0si apabila terp4ksa berp1sah dengan se0rang pekerja suaminya, Aiman, 29, yang berasal dari Rajshahi, Joypurhat, Bangladesh.

Pekerja warga as1ng yang dipanggil Helal, 43, itu terp4ksa pulang ke negara asalnya selepas menetap lebih 12 tahun di negara ini dan berkh1dmat dengan suaminya yang merupakan pengusaha sebuah stesen minyak Petr0nas yang terletak di Bachang, Melaka selama 10 tahun.

Menurut wanita yang mesra disapa Wana ini, permit kerja Helal secara k0ntrak tamat pada 27 Mei 2022 dan t1dak b0leh disambung buat masa sekarang.

“Helal dah bekerja dengan keluarga kami lebih 10 tahun. Dalam temp0h tu, dia bekerja di stesen minyak Petronas sebagai cash1er dan pump attendant rotate.

“Dia bukan berhent1 kerja dengan kami tapi atas sebab k0ntrak dengan syar1kat suami selama 10 tahun telah tamat jadi dia terp4ksa balik ke negara asal. Lagipun memang dah menjadi und4ng-und4ng kerajaan selepas 10 tahun menetap, warga as1ng kena balik,” kata Wana ketika dihubungi mStar.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Bercerita lanjut mengenai Helal, Wana berkata dia merupakan se0rang pekerja terbaik pernah ditemui malah keikhlasannya dalam mencari rezeki tanpa pernah mervngut mengenai kerja merupakan satu b0nus dan dianggap rezeki buat dia dan suami.

Katanya yang sudah berumah tangga lebih tujuh tahun dengan Aiman, Helal mengenali suaminya sudah lama iaitu sebelum mereka berkahw1n.

“Walaupun Helal dah datang sini dari sebelum saya berkahwin dengan Aiman tapi kam1 kenal dari zaman persekolahan lagi.

Helal berkh1dmat di stesen minyak Bachang, Melaka selama lebih 10 tahun.

“Masa tu Helal mula bekerja dengan ayah Aiman dulu. Lepas ayah mentua saya dah bers4ra, dia berikan amanah menguruskan stesen m1nyak tu dekat suami pula,” katanya.

Meng4kui sed1h dengan pemerg1an Helal, ibu kepada tiga cahaya mata ini tetap mencari jalan untuk membawa masuk semula pekerja warga as1ngnya ini untuk berkhidmat seperti sedia kala.

“Betullah 0rang cakap, pekerja yang baik tu tak akan kekal selamanya. Sus4h nak cari ganti orang macam dia yang tak pernah berkira masa kerja. Apa saja yang kita minta tol0ng semua dia b0leh buat dengan bersungguh-sungguh.

Lelaki warga as1ng ini sangat rajin bekerja tanpa mengelvh atau meminta untuk dinaikkan gaj1 menurut Wana.

“Kami sebagai majikan terp4ksa akur dengan per4turan ditetapkan walaupun sedih dan berat hati nak lepaskan Helal seb4b dah anggap macam ahli keluarga sendiri. Jadi sebagai bal4san selama 10 tahun dia banyak berjasa tanpa ada sebarang mas4lah, kami pun belanjalah dia t1ket sehala balik kampung dan beberapa hadiah buat isteri dan anak-anak dia sebagai penghargaan dan rasa berterima kasih.

“Lepas Helal balik ke Bangladesh, dia nak bercut1 untuk rehat dahulu. Selepas enam bulan, saya akan cuba hubungi bahagian perkh1dmatan visa bagi membolehkan dia balik ke Malaysia untuk cari rezeki bekerja dengan kami semula,” kata Wana.

Berikutan vide0 yang menjadi tular di TikT0k, warga maya turut meluahkan rasa sed1h setelah men0nton video Helal yang sedang berangkat pulang ke negaranya untuk tinggal bersama isteri dan tiga anaknya.

Aiman sudah mengenali Helal sejak di bangku sek0lah lagi.

“Saya p0st vide0 tu dekat TikT0k sebagai kenangan saja tapi tak sangka boleh v1ral pula. Saya gembira bila dapat tahu ramai 0rang Malaysia yang menghargai pekerja warga as1ng juga. Ada juga saya baca k0men yang beritahu mereka kenal Helal. Mereka memuj1 sikap dah keramahannya semasa bekerja.

“Ada juga yang minta kami naikkan gaj1, elaun serta jaga kebajikan seperti penyediaan h0stel dekat pekerja warga as1ng ni. Terharu bila semua rakyat berhati mulia dan prihatin dengan gol0ngan ni dan mend0akan kebaikan buat saya dan suami,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment