“Reaksi pensyarah t4k disangka”- ‘DiIarang’ bawa beg ke keIas… peIajar ganti dengan t0ng nasi Iemak, penyangkut baju!

ALANGKAH ser0n0knya jika kehidupan dikelilingi rakan-rakan yang sekepala, ‘sp0rting’ dan g1la-g1la.

Secara t1dak langsung situasi ini mampu mengurangkan tek4nan selepas sekian lama mengadap buku dan menyiapkan tug4san sebagai se0rang penuntut.

Lebih seron0k sekiranya masing-masing sekep4la untuk mengambil bahagian apabila timbulnya idea atau acara sp0ntan yang diutarakan.

Begitulah kec0hnya sekumpulan 32 pelajar sebuah k0lej ini yang begitu ‘sp0rting’ apabila masing-masing tampil dengan idea kreat1f ketika ke kelas demi menjayakan ‘Hari Tanpa Beg’ (N0 Bag Day) baru-baru ini.

Masing-masing mengisi alat tulis dan buku n0ta dalam bekas yang ‘rare’ seperti t0ng nasi, k0tak motosikal, baldi, penyangkut baju, k0tak bijirin, kain batik dan macam-macam lagi.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Berk0ngsi cerita dengan mStar, sal4h se0rang pelajar, Safiah Syahirah Saari yang memuat naik vide0 lucu gelagat rakan sekelasnya di media sos1al berkata, idea tersebut muncul secara sp0ntan selepas terinspirasi dengan sebuah vide0 TikT0k dari luar negara.

“Sebenarnya kawan saya nampak satu vide0 dari luar negara yang buat ‘n0 bag day’. Dia usulkan kenapa tidak kami sekelas buat macam tu juga. Tak ada sempena apa pun, sekadar suka-suka saja.

peah 3

Kotak bijirin, rak, penyangkut baju, k0tak motosikal dan pelbagai lagi barang yang dibawa rakan sekelas Safiah.

“Kemudian dia mesej dalam grup WhatsApp kelas kami, untuk dapatkan feedback mereka dan masing-masing 0kay. Hari yang dirancang, teng0k-teng0k masing-masing datang ke kelas dengan gaya terlebih kreat1f.

“Kebetulan minggu itu kami t4k ada bawa buku teks atau buku rujukan yang berat-berat sebab minggu ulangkaji. Hanya bawa n0ta saja. Jadi b0leh juga hilangkan str3s sambil-sambil cipta ‘b0nding’ dengan rakan sekelas,” ujar penuntut jurusan seni kulinari dari K0lej V0kasional (ERT) Setapak, Kuala Lumpur ini.

Menurut Safiah, gelagat dia dan rakan-rakan sekelasnya juga menarik perhatian pensyarah yang turut t1dak ketinggalan merakamkan aks1 mereka.

peah 2

Safiah dan rakan sekelas yang mengikuti jurusan seni kul1nari.

“Kami memang sekepala dan selalu juga rek0d vide0 TikT0k sekelas. Setakat ini belum berkesempatan buat aktiviti lu4r bersama-sama sebab agak sus4h nak kumpul semua memandangkan masing-masing ada k0mitmen lain juga.

“Jadi lebih senang di k0lej. Saya pula memang suka rek0d dan muat naik vide0 di media sos1al untuk diabadikan sebagai kenangan.

“Masa inilah apabila banyak waktu dihabiskan dengan kawan-kawan, kita cipta seberapa banyak mem0ri bersama-sama,” ujarnya yang berasal dari Bukit Jalil.

Benda seperti ini bukan untuk diabad1kan sebagai mem0ri semata-mata tetapi secara tak langsung kukuhkan ‘b0nding’ dengan rakan-rakan.

SAFIAH SYAHIRAH SAARI

Tidak menyangka vide0nya meraih melebihi 411,000 jumlah tont0nan di aplikasi TikT0k, Safiah berkata dia gembira perk0ngsian tersebut sedikit sebanyak dapat memberi idea kepada pelajar lain untuk turut melakukan aktiviti dengan rakan-rakan sekuliah.

“Ada yang k0men, jarang dapat classmate macam ni yang g1la-g1la dan sekepala. Bagi saya, benda seperti ini bukan untuk diabad1kan sebagai mem0ri semata-mata tetapi secara tak langsung kukuhkan ‘b0nding’ dengan rakan-rakan.

peah 1

Gambar sewaktu meraikan sambutan Hari Guru.

“Mungkin ada classmate yang tak sp0rting. Tapi takkan disebabkan 0rang tak sp0rting, kita jadikan alasan untuk tak buat s0mething yang fun.

“Apa kata kita ajak j0in, jadi mereka mungkin berubah watak jadi sekepala juga. ‘B0nding’ ni penting lebih-lebih lagi kita sering terlibat dengan gr0up assignment atau event.

“Bila dah cipta ‘b0nding’, aut0m4tik tak ada rasa canggung sesama sendiri, jadi apa jua tugasan berpasukan selepas ini lebih mudah,” akhirinya.

Sumber : mStar

Leave a Comment