“S0r0k daIam seIuar daIam”- Kec0h suara j4ntan di surau perempuan! Lelaki bertelekung pink did4kwa cur1 ph0ne

“AWAK, hati-hati tau. Telef0n mak saya baru je h1lang.”

Demikian kata-kata peringatan se0rang wanita kepada Siti Jamilah Nordin, yang mend4kwa ibunya menjadi m4ngsa kecur1an telef0n bimbit di surau sebuah pusat bel1 belah di Kuala Lumpur pada 28 Mei lalu.

Perk0ngsian Jamilah mengenai k3s itu menjadi tular di laman sos1al apabila dia menceritakan semula pengalaman nger1 tersebut melalui bebenang (thread) di Tw1tter.

“Saya sampai surau tu dalam pukul 6.30 petang nak tunaikan s0lat Asar. Saya ada nampak se0rang ‘akak’ pakai telekung pink. Warna sangat terang jadi mudah nak cam dia dulu tengah duduk dekat dengan rak g4ntung sejadah.

“Masa saya tengah cuci make-up sebelum s0lat, tiba-tiba ada se0rang wanita sedang memakai telekung warna kelabu (anak m4ngsa) datang dekat dan tanya saya baru sampai ke surau ni. Lepas tu ada se0rang lagi pihak pengurusan pakai tudung hitam tanya benda yang sama.

“Dia (anak m4ngsa) beritahu suruh saya berhati-hati sebab telef0n mak dia baru saja h1lang kena cur1. Saya cu4k bila dia cakap macam tu. Mereka sy4k yang telekung pink (suspek) tu cur1,” katanya.

Ciapan asal mengenai kejadian.

Svspek dikatakan sudah berada di surau itu dengan menunaikan s0lat dua rakaat secara kerap sejak dua jam lalu.

“Saya tanya mereka kenapa sy4k dia sebab kalau bukan dia yang cur1 memang kas1hanlah bila kena tudvh. Mereka beritahu saya yang svspek duduk dari pukul 4 petang tak keluar lagi. Svspek asyik s0lat dua rakaat saja sampai naik ha1ran sebab lepas s0lat Asar mana b0leh s0lat sunat.

Jamilah mahu menunaikan s0lat Asar ketika kejadian.

“Akak management tadi pergi tanya dekat svspek ni kenapa lama sangat s0lat tak keluar lagi. Svspek ni jawab dia nak tunggu Maghrib dengan suara kepit macam perempuan sebab cakap dengan nada perlahan dan lembut. Bila tanya svspek mengenai telef0n bimbit yang h1lang pun dia cakap tak nampak.

“Bila saya dah nak mula s0lat, tiba-tiba ada wakil lelaki dari p1hak pengurusan pula datang sebab akak telekung kelabu ni buat advan dekat dia. Svspek dip4ksa keluar sebab dikatakan dia tu se0rang lelaki meny4mar masuk surau bahagian wanita. Semua 0rang dalam surau terus gel4bah cari tudung masa tu,” ujarnya.

Kata Jamilah yang menetap di Gombak, Selangor, dia meneruskan kewajipan untuk s0lat kerana sudah hampir hab1s waktu Asar semasa kejadian.

Bila svspek jawab ‘tak ada!‘ dengan nada mar4h baru keluar suara j4ntan.

JAMILAH

Namun Jamilah berkata dia sempat mendengar perbualan svspek yang merupakan se0rang lelaki apabila ditengk1ng 0leh pihak pengurusan sebelum diarahkan beredar dari surau itu.

Lelaki itu kemudian diarahkan untuk menyimpan semula tudung yang dipakai ketika itu dan dibawa untuk t1ndakan lanjut 0leh pihak atasan.

“Sebelum saya mulakan s0lat, saya sempat dengar ‘perempuan bertelekung pink‘ ni kena m4rah dengan pihak pengurusan. ‘Kau ada tinggal barang lain lagi t4k?. Bila svspek jawab ‘tak ada!‘ dengan nada m4rah baru keluar suara j4ntan.

M4ngsa menggeled4h telekung di surau untuk mencari kad s1m yang did4kwa dibu4ng oleh svspek.

“Bila selesai s0lat Asar, saya tunggu untuk tunaikan s0lat Maghrib terus. Saya nampak akak telekung kelabu tu tengah geled4h bahagian tempat letak telekung.

“Tak lama lepas tu dia buat pengumuman. ‘Assalamualaikum semua, maaf mengg4nggu. Saya minta awak semua berhati-hati. Kita baru je t4ngkap penj4hat.

Dia sebenarnya lelak1 pakai telekung pink. Nama dia Muhammad Firdaus, t4tu penuh dekat tangan dia. Dia letak telef0n mak saya dalam spender (selu4r dalam) dia. Sim kad dia c4mpak dekat sini dan saya dah jumpa pun ni‘.

“Saya pun terkejvt dengan pengumuman m4ngsa tu jadi saya pergi teng0k svspek. Terkejvt bila saya nampak dia dengan penuh make-up. Sudahlah saya t4k pakai tudung tadi depan dia masa nak nak pakai telekung. Saya nampak je sebelum kejadian tu tangan dia bert4tu tapi saya bersangka baik mungkin dia mu4laf. Yelah… kita datang surau nak s0lat bukan nak s1buk hal orang,” jelas Jamilah menutupi kisahnya.

Sumber : mSTar

Leave a Comment