“Anakku Sazali”- B1mbang K0ntrak Wang R0yalti Bakal Tamat, Ini Permintaan Anak Kepda P Ramlee

Anak Allahy4rham P Ramlee, Sazali menyuarakan keb1mbangan apabila k0ntrak r0yalti lagu karya bapanya daripada Badan Perlindungan Hak C1pta Muzik (MACP) bakal tam4t tahun depan.

Sazali berkata buat masa ini, b4ntuan bulanan yang diterima daripada Pusat Zakat Selangor (PZS) sebanyak RM400 serta Jabatan Kebaj1kan Masyarakat (JKM) sebanyak RM500 tidak cukup bagi menampung perbel4njaan kes1hatan dia dan isterinya, Hamidah Hitam.

“Kalau duit r0yalti sudah tiada, kehidupan saya dan isteri akan sus4h.

“Sejak p4ndem1k C0vld-19 melanda negara jumlah r0yalti yang saya terima makin berkurang.

“Jujurnya saya masih berharap k0ntrak r0yalti MACP akan bersambung kerana saya berg4ntung dengan per0lehan berkenaan yang diterima sekali dalam setahun,” katanya seperti dipetik Harian Metro.

Menurut Sazali, 63, dia pernah bertanyakan MACP tentang perkara itu tetapi dimaklumkan bahawa berdasarkan perjanj1an r0yalti hanya b0leh diper0lehi selama temp0h 50 tahun selepas kem4tian P Ramlee.

Untuk rek0d, P Ramlee meningg4l dunia pada 29 Mei 1973 dan tahun depan genap 50 tahun pemerg1an seniman agung itu.

“Selama ini, saya berg4ntung hidup dengan du1t r0yalti untuk buat bel1 barangan dapur, pengangkutan ke h0spital, raw4tan fisi0 kaki yang ceder4 akibat kemal4ngan, temu janji dengan d0ktor setiap tiga bulan kerana mengh1dap 4sma dan dar4h tinggi serta penyak1t tul4ng belakang yang dih1dapi isteri.

“Saya nak minta tol0ng dengan siapa sebab sekarang ini semua pun sus4h. Saya tak b0leh buat apa-apa kalau tahun depan k0ntrak tam4t dan sudah tak terima wang r0yalti yang menjadi kegunaan utama selama ini,” katanya lagi.

Selepas P Ramlee meningg4l dun1a, r0yalti daripada karya lagu yang diurus MACP diper0leh isterinya, Allahy4rham Saloma.

Saloma meningg4l dunia pada 25 April 1983 dan r0yalti beralih kepada anak P Ramlee, Allahy4rham Nasir. Allahy4rham kemudian membahagikan per0lehan kepada beberapa waris lain.

Menurut Sazali, memandangkan k0ntrak r0yalti MACP akan t4mat tahun depan, dia mem0hon sekiranya ada pihak yang sudi untuk tampil memb4ntu dirinya dan isteri meneruskan kehidupan memandangkan dia dan isterinya sudah t1dak berdaya untuk bekerja.

“Kalau ada yang b0leh bantu secara bulanan saya sangat menghargainya. Nilainya t1dak perlu tinggi pun, cukuplah sekadar saya dan isteri dapat meneruskan kelangsungan hidup.

“Buat masa ni, saya berjimat-cermat dengan duit b4ntuan yang diterima. Saya teruskan hidup dengan duit yang ada sekarang,” katanya lagi.

Inilah dia ‘Anakku Sazali’

“ANAKKU Sazali, dengarlah… Lagu yang ayahanda karangi….”

Ba1t-ba1t lagu Anakku Sazali, c1ptaan seniman agung negara, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee bermain di fikiran tatkala tiba di sebuah rumah berwarna hijau di Kampung Sent0sa, Semenyih.

“Assalamualaikum,” kata penulis. Keluar se0rang wanita menjawab salam.

“Puan, betul ke ini rumah Sazali, anak P. Ramlee?,” tanya penulis.

“Ya, betul. Sazali ada di dalam, nanti saya pangg1lkan,” kata wanita tersebut. Lega rasanya hajat tercapai. Langkah kanan sebenarnya kerana dia baru sahaja pulang ke rumah.

Pintu rumah dikuak. Se0rang lelaki berbaju batik menjemput kami masuk ke dalam. Memegang t0ngkat, pergerakannya agak terbatas namun kehadiran kami disambut mesra.

“Marilah masuk, b0leh berbual di dalam,” sapa anak seniman agung negara, Sazali P Ramlee, 60. Keadaannya agak baik cuma kakinya t1dak begitu kuat.

“Kaki kanan saya ada masuk besi, sus4h sikitlah nak jalan. Ada buat ‘0peration’ pada 2013,” katanya memulakan bicara.

“Pakcik s1hat ke?,” tanya penulis pula. “Alhamdulillah, sihat begini sajalah. Lepas ‘0perate’, kaki tak kuat sangat dah,” kata Sazali.

“Pakcik, alang-alang PRK Semenyih sekarang, apa yang pakcik rasa pal1ng diperlukan di Semenyih?,” s0al penulis.

“H0spital,” pantas jawabnya. “Kadangkala saya perlu pergi h0spital, isteri saya pun sama tapi di Semenyih tiada h0spital. Sus4h jugalah,” keluhnya.

“Kak1 saya masuk besi, perlu buat pemer1ksaan susulan. Biasa kami pergi ke Kuala Lumpur. Jauh jugalah tapi nak buat macam mana,” sambungnya.

“Cuma perbel4njaan banyak juga digunakan untuk menampung perjalanan ke h0spital. Kadangkala saya guna ‘grab’ saja, bel4nja kira-kira RM45 satu perjalanan,” katanya.

Menceritakan detik h1tam menimpa dirinya, Sazali berkata, kakinya p4tah ketika dalam perjalanan pulang dari kerja tujuh tahun lepas.

“Masa itu hujan lebat, saya kayuh basikal nak bal1k rumah. Entah macam mana, tak tahu apa saya l4nggar, saya j4tuh. Teng0k kaki, dah terl1pat. Tak b0leh bangun dah masa tu,” ceritanya.

Bila di h0spital, dokt0r sahkan kakinya perlu dimasukkan besi. Selepas pembed4han, dia t1dak lagi mampu bekerja dengan Alam Flora Sdn Bhd.

Bermula dari situ, kehidupan Sazali dan isterinya, Hamidah Hitam, 56, semakin suk4r. Hidupnya berg4ntung harap kepada b4ntuan Baitulmal, Jabatan Kebajikan Masyarakat serta rakan dan saudara.

“Mujur juga saya dapat r0yalti hasil karya P Ramlee. Wang itulah digunakan untuk perbel4njaan harian tapi risau juga, pemb4yaran r0yalti akan t4mat dalam empat ke lima tahun lagi,” katanya.

Bagi Sazali, arw4h ayahnya merupakan se0rang yang sang4t baik malah dia tidak pernah melupakan detik akhir P Ramlee bersamanya. Kep1luannya masih terasa.

“Masa P Ramlee duduk Setapak, saya ada dengan dia. Masa dia dah nak men1ngg4l, dia panggil anak-anak dan isterinya.

“Dia kata daddy nak m4ti sebab d4da dah sak1t. Dia kata b0y, daddy nak m4ti. Saya kata janganlah macam tu daddy, kami kec1l lagi,” cerita Sazali.

Cukuplah kisah sed1h. Berjumpa Sazali, pasti penulis t1dak lepaskan peluang bertanyakan kisah di sebalik pembikinan filem ‘Anakku Sazali’. Sazali berusia 10 tahun pada waktu itu.

“Itu f1lem, daddy buat khas untuk Jali B0y (panggilan untuk Sazali). Es0k besar jangan jadi macam tu pula,” katanya.

Tambahnya, “cerita itu nasihat untuk saya, untuk semua 0rang.” Kata Sazali lagi, “ramai juga 0rang jumpa saya kata filem ayah saya memang sangat bagus, sampai sekarang tak b0san teng0k.”

Sebelum mengakhiri temubual, Sazali sempat berpesan, “bila keluar akhbar, beritahu ya, saya nak baca.”

Jawab penulis, “Baik pakcik, saya bawakan nanti. Terima kasih untuk perk0ngsian berh4rga ini.”

Wawancara bersama anak P Ramlee, Sazali P Ramlee, 60, di kediamannya, Kampung Sent0sa Semenyih. – Foto Sinar Harian/SHARIFUDIN ABDUL RAHIM

‘D4ddy’ mesti suka – Sazali P Ramlee

Keputusan ker4jaan mengubah tarikh Hari Seniman Negara daripada 29 Mei kepada 22 Mac, iaitu hari ini, bagi memperingati kelah1ran Seniman Agung, Allahy4rham Tan Sri P Ramlee, disanjung keluarga bintang legenda serba b0leh yang mencipta legasi dan diangkat sebagai ik0n seni negara itu.

Anak P Ramlee, Sazali, 63, perubahan tarikh Hari Seniman Negara kepada detik kelah1ran ayahanda tersayang memberi makna kepada sambutan hari jadi ayah yang digel4r ‘daddy’ yang sepatutnya berusia 93 tahun hari ini, jika masih hidup.

“Saya bersetuju dan s0kong pertukaran Hari Seniman Negara kepada hari lah1r arw4h bapa saya. Sebelum ini, ia disambut pada 29 Mei iaitu hari pemerg1an ‘daddy’.

“Namun, saya hendak k0men lebih pun tak b0leh, saya bukan insan seni. Saya cuma anak kepada seniman terken4l.

“Jadi, saya ucap terima kasih kepada Persatuan Seniman Malaysia (SENIMAN) yang mewujudkan Hari Seniman Negara ini sempena tarikh penting arw4h bapa saya.

“Terima kasih atas kesungguhan mereka dalam terus mengangkat nama dan mengenang jasa ‘daddy’,” katanya kepada BH Online.

Dalam pengumuman mengenai tarikh baharu Hari Seniman Negara, Menteri K0munikasi dan Multimedia, Tan Sri Annuar Musa, dilap0rkan berkata, Keluarga Malaysia perlu diberi kesedaran nilai kesenimanan dalam diri Seniman Agung yang hingga kini t1ada galang gantinya.

Melalui kenyataan media, Annuar menyebut, fakt0r nilai kesenimanan ini bukan sahaja terletak pada karya Allahy4rham dalam industri perfileman sebagai pengarah, pelak0n, penggubah lagu, penulis lirik, pemuzik dan pelaw4k yang sangat hebat, malah sebagai pemuisi, yang menjadi khazanah negara sangat berh4rga dan malar segar.

Sehubungan, tambahnya, bagi memperingati jasa dan sumbangan Seniman Agung sambutan Hari Seniman Negara akan diadakan pada setiap 22 Mac iaitu sempena tarikh kelah1ran P Ramlee.

Signifikan perubahan tarikh sambutan Hari Seniman Negara ini adalah untuk memperingati jasa serta sumbangan beliau terhadap 1ndustri kreatif negara ini selain mengangkat karya P Ramlee yang bukan sahaja berjaya melahirkan lebih ramai tok0h dan pakar industri kreatif, malah, memperken4lkan Malaysia pada mata dunia.

Allahy4rham P Ramlee atau nama sebenar, Teuku Zakaria Teuku Nyak Puteh dilah1rkan di Georgetown, Pulau Pinang pada 22 Mac 1929 ketika umat Islam meraikan 1 Syawal.

P Ramlee adalah anak kepada kepada pas4ngan Allahy4rham Teuku Nyak Puteh Teuku Karim dan Allahy4rham Che Mah Hussein.

Allahy4rham P Ramlee berlak0n dalam 66 filem dengan 35 judul di bawah arahannya dan mencipta 250 lagu.

Sazali berkata, Hari Seniman Negara bagaimanapun bukan semata-mata untuk mengangkat P Ramlee, malah, memperingati seniman lain yang sudah t1ada dan mereka yang masih aktif dalam industri kreatif.

“Bukan arw4h bapa saya sahaja yang perlu dikenang. Malah, semua seniman yang pernah mengharumkan nama negara seperti Allahy4rham Nordin Ahmad dan sebagainya,” katanya.

Berk0ngsi perkembangan terkini dirinya, Sazali mengaku perasaan bercampur baur antara gembira dan sed1h setiap kali terkenangkan arw4h ‘daddy’.

“Sekiranya ‘daddy’ masih ada, pastinya, saya gembira dan b4ngga hidup dengan karya-karyanya. Mana tidaknya, meskipun ‘daddy’ sudah tiada, f1lemnya masih lagi ditayangkan sehingga kini.

“Saya juga percaya jika ‘daddy’ masih hidup, dia juga berb4ngga dengan apa yang sudah penggiat seni usahakan sekarang.

“Malah, saya berb4ngga apabila arw4h ‘daddy’ pernah buat filem untuk saya seperti Anakku Sazali, Ahmad Albab dan Anak Bapak.

“Itu menunjukkan kas1h sayangnya kepada saya. Karya itulah yang membuatkan 0rang ramai ken4l saya sebagai anaknya,” katanya.

kredit: mkini, bharian

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment