“Baru faham maksud kata-kata arw4h”- Kakak raIat abai caII sebab ingat ‘0rang nak kac4u’, rupanya berita kem4tian!

TIADA siapa pernah bersed1a untuk keh1langan insan tersayang apatah lagi jika melibatkan ahli keluarga sendiri.

Begitulah yang dialami wan1ta ini, Nornatasha Khairul Anuar apabila mendapat satu pangg1lan mengenai berita kem4tian adiknya, Muhammad Zulhelmie Khairul Anuar, 17, atau lebih dikenali dengan panggilan Dikjun pada 24 Mei lalu.

Nornatasha atau mesra disapa Tacaa berkata, d1a tersedar apabila menerima satu pangg1lan telefon pada pukul 5.55 pagi namun t1dak mengendahkannya setelah melihat panggilan tersebut datangnya dari n0mbor yang tidak dikenali.

Selang beberapa minit kemudian, anak sulung daripada lima beradik ini mener1ma satu lagi pangg1lan daripada adik ketiga, Nur Elya Natasha Khairul Anuar, 18, atau Yaya menyatakan bahawa Dikjun telah meningg4l dun1a.

“Waktu subuh tu ada nomb0r tak kenal call saya. Saya teng0k saja tak angkat sebab n0mbor tak save jadi saya memang ingat orang luar saja k4cau. Lepas tu masuk panggilan dekat WhatsApp daripada Yaya, dia beritahu Dikjun dah meningg4l dun1a.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Saya buka mesej dekat WhatsApp teng0k pukul 4.30 pagi tu rupanya Yaya dah beritahu yang Dikjun kemal4ngan. Saya sangat terkejvt dan sed1h pagi tu bila baca mesej yang dihantar.

“Saya terus bersiap untuk pergi h0spital. Masa tu saya ada dekat Penang, tak duduk serumah dengan famili sebab kerja dekat sini,” jelasnya yang bekerja sebagai kerani1 di sebuah syar1kat di Pulau Pinang.

Menurut wanita berusia 23 tahun ini lagi, berita mengejvt mengenai kem4tian Dikjun bagaikan satu mimpi nger1 buat dirinya.

Tangk4p layar berita kem4tian yang disampaikan oleh adiknya Yaya.

Terk1lan dengan apa yang berlaku, Tacaa yang merupakan anak jati Pulau Pinang memperincikan bagaimana Dikjun terbabit dengan kemal4ngan.

“Dikjun meningg4l sebab j4tuh mot0sikal terl4nggar tali pengikat barang digunakan 0leh pemandu l0ri atas highway.

“Malam kejadian tu dia dengan lima lagi kawan yang lain dalam perjalanan nak pulang ke rumah menaiki mot0sikal. Dikjun naik mot0sikal sendirian masa dia terl4nggar tali tu.

Dikjun alami kemal4ngan jalan raya pada 24 Mei 2022.

“Lepas dia dah tertiarap dekat jalan, kawannya yang naik mot0sikal memb0nceng dua 0rang tu tak sempat nak elak jadi mereka j4tuh sekali rempvh arw4h. Masa jen4zahnya dibawa pulang untuk dikebum1kan, tak sangka ramai kawan dia termasuk cikgu dah tunggu dekat rumah,” imbas Tacaa mengenai kem4tian Dikjun.

Sejurus kemal4ngan mer4gut ny4wa di Bukit Merah, Perak, itu, jelas Tacaa, terdapat beberapa angg0ta p0lis yang kebetulan melalui kawasan kejadian telah membuat pangg1lan kecem4san kepada pihak 4mbulans.

Dikjun bagaimanapun t1dak dapat disel4matkan dan disahkan telah meningg4l dun1a pada jam 5.25 pagi di H0spital Parit Buntar, Perak.

Menurut Tacaa, dia bukan sahaja terk1lan kerana terlewat mengetahui berita kem4tian malah berasa sedikit ralat apabila mengenangkan perm1ntaan arw4h yang tidak dapat ditunaikan.

Dia ada bel1 baju raya sendiri tapi saiz baju tu tak ngam dengan bad4n dia. Mak pun ada tegur dia bel1 baju saiz kecil tu nanti tak sempat nak pakai Raya Haji.

NORNATASHA

“Saya rapat dengan Dikjun masa dia kec1l saja sebab ingatkan dia akan jadi anak b0ngsu, rupa-rupanya ada adik kecil lelaki se0rang lagi. Masa dia kecil dulu saya selalu bawa dia bersiar-siar makan angin waktu petang pusing kampung naik mot0sikal.

“Tapi bila ingat balik, saya menyes4l sebab waktu raya dia ada minta saya duit nak bel1 baju Melayu. Saya tak bel4nja waktu tu sebab mak dah bagi masing-masing duit untuk bel1 baju raya.

“Dia ada bel1 baju raya sendiri tapi saiz baju tu tak ngam dengan b4dan dia. Mak pun ada tegur dia bel1 baju saiz kec1l nanti t4k sempat nak pakai Raya Haji. Lepas tu arw4h beritahu dia memang tak nak pakai dah. Tak sangka memang betul dia tak b0leh pakai dah untuk raya nanti,” katanya.

Perk0ngsian vide0 di TikT0k mengenai panggilan t1dak berjawab setelah kem4tian adiknya telah meraih hampir 2 juta jumlah t0ntonan.

Tacaa merupakan anak sulung daripada lima beradik.

Net1zen turut meluahkan rasa sed1h malah 1su mengenai panggilan penting t1dak berjawab ini menjadi perdebatan di ruangan k0men.

“Tu pent1ngnya angkat call, walaupun n0mbor tak kenal t4kut benda penting macam ni, sejenis famili saya yang tak suka angk4t call pun ger4m juga.

“Kalau dapat call dari n0mbor tak kenal pagi-pagi but4 ni la paling t4kut nak angkat. Kadang orang nak k4cau pagi but4. Paling-paling ada berita tak el0k,” antara k0men netizen.

Ramai yang hadir ke rumah Tacaa untuk menz1arahi arwa4h Dikjun.

Dalam pada itu, Tacaa menjelaskan bahawa panggilan daripada n0mb0r t1dak dikenali itu merupakan n0mb0r terkini milik Yaya.

Atas sebab kerap menukar n0mbor telef0n, Tacaa t1dak menyimpan n0mbor baharu adiknya sebagai kenalan dalam telef0n bimbit.

Sumber : mStar

Leave a Comment