“Ingatkan tak serius”- Berbal0i tunggu lima tahun, lelaki k0ngsi perbezaan selepas buat pembed4han rahang

KEDUDUKAN tul4ng rah4ng yang tidak seimbang bukan sahaja b0leh menjejaskan wajah, malah menyebabkan kedudukan gigi tidak tersusun.

Begitulah yang dialami 0leh Hilman Hafidz, 23, apabila keadaan rah4ng giginya menyebabkan dia mengalami kesuk4ran untuk makan selain menjejaskan kes1hatannya.

Bercerita lanjut, Hilman berkata perjalanannya bagi membetulkan mas4lah tul4ng rah4ng tidak selari bermula selepas dia berkunjung ke kl1nik pergigian yang terletak di Hospital Banting, Selangor pada 2017.

“Saya pergi ke h0spital sebab nak buat scalling gigi saja masa 2017 tu. Mula-mula tu saya buat sebab nak masuk pusat pengajian tinggi saja.

“Apabila dah lengkap semua pr0ses pemer1ksaan tu, saya dapat surat suruh pergi rujvk pada pakar. Saya buat biasa saja sebab ingatkan masalah tak ser1us,” kata Hilman ketika dihubungi mStar.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Pada tahun yang sama, Hilman telah membuat temu janj1 dengan pakar untuk melihat masalah pada rahangnya yang sepatutnya boleh dir4wat ini Hospital Selayang, Selangor.

Setelah berjumpa d0ktor pakar, dia dimaklumkan mas4lah yang dihadapi ini berpunca daripada aktiviti sukan yang diceburinya sejak tahun 2013.

Hilman membuat pembed4han rahang setelah lebih lima tahun menunggu.

“Apabila tiba tarikh berjumpa dengan pakar, saya terp4ksa meneruskan beberapa pr0ses seperti lakukan uj1an Xray. Mereka juga ada ambil sample dalam kerangka mulut untuk tindakan lanjut.

“Selepas itu kami mengadakan perbincangan bersama keluarga. Sebenarnya ada dua penyebab yang memb0lehkan mas4lah ini terjadi dekat saya.

“Kemungkinan pertama adalah genetik tapi famili semua tak ada struktur muka macam ni. Jadi saya rasa ia berpunca daripada masa dekat sek0lah dulu.

“Saya se0rang pemain ragbi jadi dokt0r cakap mungkin kesan disebabkan j4tuh atau terhent4k yang kerap b0leh jadi puncanya,” ujar Hilman.

Saya percaya ramai yang anggap 1su kedudukan rahang bukan mas4lah kerana keadaan ini tidak nampak macam satu penyak1t.

HILMAN

Jelas Hilman yang menetap di Banting, Selangor ini, k0mplikasi akibat daripada mas4lah rahang ini menyukarkannya untuk mengg1git juga bernafas dengan betul.

Hal ini menyebabkan Hilman terp4ksa memakai pendakap gigi dan melalui pr0ses pembed4han sepanjang lebih kurang lima tahun.

“Pr0ses untuk pakai braces saja pun lama bagi saya. Lepas lima tahun baru dapat lakukan pembed4han termasuk tertangguh disebabkan c0vld-19.

“Saya tetap teruskan juga nak buat pembed4han ni sebab b1mbang kesan kalau dibiarkan berlarutan. Nanti saya susah nak makan, suk4r nak g1git dan yang paling penting payah nak bern4fas disebabkan struktur muka sudah kedepan.

Lelaki ini aktif bersukan sejak 2013.

“Lagi tervk dan ketara bila waktu tidur, rasa macam 0ksigen tak 100 peratus sampai,” ujarnya.

Kata Hilman, k0s untuk pemakaian pendakap gigi telah dinaikkan sebanyak RM1,300, manakala k0s untuk pembed4han rahangnya berkemungkinan dalam anggaran RM4,000.

Ujarnya, dia percaya bahawa lebih ramai rakyat Malaysia di lu4r sana yang berhadapan mas4lah sama seperti ini.

Justeru, Hilman menyarankan agar gol0ngan ini jangan t4kut untuk dapatkan nasihat dan rujukan pakar.

Hilman (kiri) ketika mendapatkan r4watan di H0spital Selayang.

“Kena ej3k bila ada mas4lah rahang macam ni bagi saya n0rmal saja. Saya tak pernah ambil hati dan anggap itu sebagai gurauan.

“Percayalah, lepas buat pembed4han saya rasa sangat selesa khususnya daripada segi penaf4san masa tidur juga keselesaan lain-lain.

“Saya percaya ramai yang anggap 1su kedudukan rahang bukan mas4lah kerana keadaan ini tidak nampak macam satu penyak1t,” katanya lagi.

Sumber : mStar

Leave a Comment