“TerkenaI di K0lej Matrikulasi J0h0r”- Jangan pandang sebeIah mata! Ada sebab gadis 22 tahun suka jadi tukang cuci

BEKERJA secara sambilan di rest0ran makanan segera, kafe mahupun di pusat bel1-belah dianggap biasa bagi pelajar lepasan sek0lah mahupun siswa kolej dan universiti.

Namun pastinya pekerjaan sebagai tukang cuc1 dianggap asing bagi kel0mpok berkenaan.

Bagaimanapun lain pula bagi gad1s bernama Nurnasuha Md Jasni berusia 22 tahun ini apabila dia begitu menyuk4i pekerjaan sebagai tukang cuci.

“T4k pernah terlintas pula rasa m4lu. Kalau saya m4lu, saya tak akan kerja sebagai cleaner dekat k0lej yang saya pernah belajar sebab jumpa lecturer yang pernah mengajar dulu.

“Kawan-kawan pun tak pernah kutvk, lagipun saya akan beritahu dengan yakin tentang pekerjaan ini tanpa berselindung atau merendah diri.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Menariknya mereka lagi k4gum apabila mengetahui saya melakukan kerja seperti itu,” ujarnya ketika dihubungi mStar.

Bagaimanapun menurut anak jati kelah1ran Tangkak, Johor ini pekerjaan sebagai tukang cuci itu hanya dilakukan secara sambilan bagi menambah duit p0ket sendiri.

Bercerita lanjut, ujar anak b0ngsu daripada tiga beradik ini, dia mula bekerja sebagai tukang cuci di Kolej Matrikulasi Johor sejak tam4t tingkatan 5.

“Sementara tunggu keputusan UPU (perm0honan kemasukan ke Universiti Awam) saya bekerja sebagai cleaner.

Waktu cuti sering diisi dengan kerja sambilan.

Waktu cuti sering diisi dengan kerja sambilan.

“Apabila ditawarkan mengikuti pengajian di matr1kulasi bermula April 2018 hingga Mei 2019. Saya f0kus pada pelajaran pula,” ujarnya ceria.

T1dak gemar menghab1skan masa begitu sahaja, dia kemudian kembali bekerja sebagai tukang cuci di pusat pengajian yang sama sementara menunggu tawaran pengaj1an peringkat Ijazah Sarjana Muda.

Malah katanya, setiap kali mempunyai masa terluang, dia akan mengisinya dengan pekerjaan dan tug4s sebagai tukang cuci seolah-0lah sudah menjadi rutin dirinya.

“Cuti semester dua minggu pun saya tetap akan kerja. Sekarang kelas 0nline tak begitu padat, jadi saya b0leh bekerja.

“Lagi pula penyelia memang dah ken4l saya dan dia akan terima kalau saya nak bekerja walaupun sekejap,” lu4hnya lagi.

Lebih mesra dipanggil Suha, dia menyatakan sudah terbiasa melakukan pekerjaan sedemikian.

Nasuha merupakan anak bongsu.

Nasuha merupakan anak b0ngsu.

“Mak saya pun lakukan pekerjaan yang sama sejak 2008. Kiranya daripada kec1l saya selalu ikut mak kerja waktu hujung minggu.

“Saya pula t1ada kenderaan untuk bekerja di tempat lain, jadinya memang memilih untuk terus bekerja di situ dan ‘meremp1t’ berdua bersama mak ke tempat kerja,” katanya.

Walaupun mengimpikan pengalaman bekerja dalam sekt0r lain, dia terp4ksa akur kerana belum mempunyai kenderaan sendiri.

Bagi saya remaja lepasan SPM (Sij1l Pelajaran Malaysia) tidak b0leh jadi peng4nggur… mesti kerja ataupun belajar.

NASUHA

Lagi pula katanya, pilihan itu diteruskan juga kerana kerja sebagai tukang cuci t1dak dibeb4ni sebarang tek4nan.

“Saya pun kerja sebab penyelia panggil. Pada masa sama rasa lebih pr0duktif kerana jika berada di rumah saya akan lebih banyak tidur.

“Bagi saya remaja lepasan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) t1dak boleh jadi peng4nggur… mesti kerja ataupun belajar. Ayah pun 0kay dan ikut sahaja apa yang saya ingin lakukan,” jelasnya.

Tambah Suha yang turut meminati bidang pern1agaan, dia sanggup melakukan kerja di usia remaja kerana mahu menambah simpanan.

Custom casing telefon turut dilakukan.

Cust0m casing telef0n turut dilakukan.

Malah daripada keseluruhan gaj1nya itu, hanya 20 peratus sahaja yang digunakan untuk dibel4njakan.

Ia membuatkan Suha kurang keberg4ntungan kepada keluarga.

“Saya suka teng0k duit yang banyak. Simpanan tu untuk waktu-waktu kecem4san… tapi kalau saya nak bel1 apa-apa, saya akan ambil daripada duit simpanan tu.

“Kelengkapan belajar memang guna du1t sendiri dan P TPTN (Perbadanan T4bung Pendidikan Tinggi Nasional). Cuma lapt0p mak saya bel1kan masa belajar di matrikulasi, kalau telef0n tu guna duit sendiri,” ujarnya yang turut menju4l cust0m case telefon bimbit.

Menceritakan tentang b1snes yang dilakukan itu, ujarnya sejak kecil lagi dia sudah bern1aga.

“Masa kecil dulu mak saya suka buat kerepek pisang untuk makan, tapi saya pack dalam plastik dan ju4l kat cikgu-cikgu tanpa pengetahuan mak. Selalu juga saya j4al lukisan watak an1me naruto kepada kawan lelaki semasa sekolah rendah.

“Sek0lah menengah pula saya ju4l kerepek. Cumanya kali ini memang mak tahu, hari-hari ambil tempahan daripada kawan-kawan.

“Lepas habis sek0lah saya cuba jadi dr0pship. Masa 2018 saya ju4l kad tambah nilai dan pada Ogos 2020 sehingga sekarang saya ju4l cust0m case,” ujarnya.

Terdahulu vide0 perk0ngsian yang memaparkan dia bekerja sebagai tukang cuci di k0lej matrikulasi tul4r di media sos1al.

Sumber : mStar

Leave a Comment