“Daging bakar bersepai”- [VIDEO] PerkeIahan bertukar tr4gedi!, bara api meIetus ke udara

SELAIN mandi manda, aktiviti perkelahan t1dak sah sekiranya t1dak disertai dengan acara barbeku.

Sambil menikm4ti kedinginan air terjun atau sungai mahupun desiran suara 0mbak, pastinya akan terasa lebih sempurna apabila menjamah makanan yang dib4kar panas-panas.

Namun perk0ngsian se0rang lelaki di TikT0k mengenai ‘tr4gedi’ yang berlaku sewaktu aktiviti perkelahannya baru-baru ini sedikit sebanyak dapat dijadikan sebagai pengajaran bersama.

Mana tidaknya, sedang asyik membak4r daging, secara tiba-tiba tempat barbeku tersebut meletvp!

Berk0ngsi cerita dengan mStar, Huzaifah Mior Badri berkata, sebelum ins1den tersebut berlaku, dia menghidupkan api untuk membak4r daging di kawasan berk0nkrit di tepi anak sungai.

“Saya dan isteri pergi ke sebuah res0rt di Hulu Selangor untuk berkelah, Isnin lepas. Kami pun set up tempat memasak tepi anak sungai.

“Sebelum tu saya juga set up trip0d kamera untuk rakam aks1 kami memasak dan barbeku. Rakaman bertujuan untuk simpanan sendiri… saja nak simpan sebagai mem0ri.

bbq 1

Huzaifah mengh1dupkan api untuk membakar daging di atas kawasan berk0nkrit.

“Isteri memasak di sebelah, saya pula bak4r daging perap. Entah macam mana tiba-tiba tempat bakar daging tu meletvp. Saya dan isteri sp0ntan terkejut sebab berlaku tiba-tiba hingga daging dan bara api meletvs ke udara,” ujar lelaki berusia 31 tahun ini.

Huzaifah berkata, ins1den tersebut berkemungkinan berpunca daripada tek4nan udara dalam simen konkrit di bawah tempat barbeku tersebut.

“Alhamdulillah, saya dan isteri tidak alami apa-apa keceder4an… cuma habuk-habuk bara daripada arang tu terkena sikit. Ia tak meletvp kuat macam mercvn pun.

“Cuma daging dan bara api bersembvr ke atas. Mujur kawasan kami berkelah tu agak lengang memandangkan hari Isnin.

bbq 2

Arang dan daging terpelant1ng ke udara.

“Apapun, daging bakar tu memang t4k dapat diselam4tkan sebab j4tuh ke tanah,” katanya yang menetap di Puchong, Selangor.

Ujarnya, selepas mengemas dan membersihkan tempat tersebut, dia dan isteri meneruskan aktiviti barbeku dan memasak di tempat yang lebih sel4mat.

“Sebenarnya bukan kali pertama saya dan isteri berkelah di res0rt itu dan bukan juga pertama kali barbeku. Tapi mungkin benda nak jadi pula kali ini.

Saya dan isteri t1dak alami apa-apa keceder4an… cuma habuk-habuk bara daripada arang tu terkena sikit. Ia tak meletvp kuat macam mercvn pun.

HUZAIFAH MIOR BADRI

“Apabila baca k0men, ramai yang beritahu memang tak b0leh buat unggun api atau barbeku di kawasan berk0nkrit. Saya tak tahu, lagi pula tiada papan n0tis di situ. Kalau ada, sudah tentu saya alert.

“Bagaimanapun ini pengajaran untuk saya agar lebih berhati-hati selepas ini. Memandangkan ada rakaman, saya nak share agar 0rang ramai pun ambil pengajaran agar tak ditimpa ins1den sama.

komen bbq

Antara k0men netizen yang turut memberi peringatan mengenai bahawa mengh1dupkan api di kawasan berk0nkrit.

“Tapi ada pula yang cakap ia c0ntent dan sudah dirancang dengan memasukkan mercvn. Tak munasabah, takkan saya nak bah4yakan diri kami berdua. Saya nak jelaskan, rakaman itu dibuat untuk simpanan per1badi, bukan c0ntent,” katanya yang mengusahakan b1snes sendiri dalam bidang pendingin hawa dan elektrik.

Tidak menyangka perk0ngsiannya meraih melebihi 1.6 jut4 jumlah tont0nan, Huzaifah berkata dia berharap agar perk0ngsian tersebut dapat diambil p0sitif oleh netizen agar dijadikan pengajaran bersama.

Sumber : mStar

Leave a Comment