“3 minggu beIum ‘tutup kes”- ’Tiga buIan kerja terus kena mengur4t, bapa ‘rej3ct’ anak nak kahwin IeIaki Syr1a mula tukar fikiran

TIADA s1apa menyangka pilihan yang dibuat 0leh se0rang graduan universiti untuk bekerja sambilan di sebuah kedai menju4l kurma berakhir ke jenjang pelamin.

Begitulah kisah dia bertemu j0doh dengan se0rang lelaki warga Syr1a kira-kira dua tahun lalu.

Berk0ngsi cerita kepada mStar, wanita berkenaan, Akma Nur Fartini Azman berkata, dia yang baharu saja tamat semester akh1r pengajian Ijazah Sarjana Muda Dietetik di Universiti Sains Malaysia (USM), Kelantan, mahu mencari kerja sambilan pada awal Ogos 2020.

Lebih mesra disapa Akma, pada mulanya dia merancang untuk bekerja di sebuah kedai bakeri bagi menimba pengalaman dalam b1dang makanan itu.

“Saya memang minat bakeri. Masa belajar pun saya dah mula buat b1snes cookies. Ingatkan nak kerja di kedai bakeri untuk dapat pengalaman termasuk sel0k-belok tentang b1snes.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Tapi mak ayah kemudian dapat maklumat dalam grup WhatsApp ada taw4ran kerja di sebuah kedai ju4l kurma di Jalan Tun Ismail, Kuantan. Saya fikir restu mak ayah sebab nanti ada rezeki b0leh belajar baking,” kata wanita berusia 25 tahun itu ketika dihubungi.

Selain pr0duk berasaskan kurma, Akma berkata, kedai yang turut menju4l kismis, minyak zaitun dan jus dari Timur Tengah itu dikendalikan oleh se0rang pengurus cawangan warga Syr1a.

jodoh kedai kurma 2

Akma mula mengenali suaminya di sebuah kedai menju4l kurma.

Memasuki bulan ketiga bekerja pada akhir Oktober, dia yang berasal dari Kuantan diajukan s0alan oleh seorang pekerja lelaki yang mahu menjod0hkannya dengan pengurus berkenaan.

“Saya tak fikir nak kahwin. Es0knya member tu tanya lagi, malah b0s saya tu tanya saya sendiri yang dia nak kahwin dengan saya. Dia tanya sama ada perlu b1ncang dengan saya atau mak ayah saya sebab dia tak tahu adat dan budaya tempatan.

Jod0h yang tepat antara cepat atau lambat je, kena banyak bersabar dan berd0a.

AKMA

“Saya bincang dulu dengan ayah sebab ayah se0rang yang tegas dan gar4ng. Tapi ayah t4k setuju sebab ayah sebelum ini pernah kerja dengan Jabatan Kebaj1kan Masyarakat (JKM) yang mana antara wanita yang meminta bantuan selepas ditinggalkan suami warga as1ng.

“Ayah siap suruh saya berhent1 kerja. Tapi saya berjaya pujuk ayah untuk terus bekerja. Pada masa sama, saya s0lat istikharah agar hati ayah terbuka menerima dia,” katanya mengenai bapanya yang kini bertugas di sebuah h0spital.

jodoh kedai kurma 3

Suami Akma merupakan pengurus cawangan di tempatnya bekerja.

Menurut anak kedua daripada empat beradik itu, suatu pagi dia dikejvtkan dengan pertanyaan bapanya sama ada lelaki warga Syr1a yang berasal dari Damascus itu masih berminat untuk mengahwininya.

“Tiga minggu selepas kena rej3ct, ayah setuju. Saya dan mak terkejvt sebab ingatkan dah ‘tutup k3s’. Jadi pada November 2020, keluarga saya dan wakil suami berjumpa di sebuah rest0ran dan terus bertunang,” katanya sambil menambah dia berkahwin pada April 2021.

jodoh kedai kurma 1

Pertemuan untuk meng1kat tali pertunangan pada November 2020.

Meletakkan sasaran untuk berkahwin pada usia 25 tahun sepatutnya tahun ini, Akma yang kini mengusahakan b1snes biskut tidak menyangka dipertemukan jod0h lebih awal.

“Apabila fikir balik macam tak percaya. Dari dulu memang t4k berani nak cerita kat ayah fasal b0yfriend, apatah lagi kahwin. Saya hanya k0ngsi dengan mak sebab ayah gar4ng.

“Saya sendiri terima suami sebab dia yakin untuk kahwin dengan saya selain kami sekep4la dan dia merupakan pendengar yang baik,” katanya yang turut terp1kat dengan sikap suaminya, Mhd Fawzi Jabri, 38, yang begitu mengambil berat terhadap ibunya meskipun berjauhan.

jodoh kedai kurma 4

Akma dan suami berkahwin pada April 2021.

T1dak lagi bekerja di kedai kurma sejak akhir tahun lalu, Akma percaya bahawa restu ibu bapa amat pent1ng dalam memastikan perjalanan hidup berlancar lancar.

“Restu keluarga sangat pent1ng. Dari mak ayah suruh kerja part time di kedai kurma sampai suami pernah kena rej3ct sehingga dapat restu untuk dia berkahwin dengan saya.

“Buat mereka yang r1sau menantikan jod0h, jangan b1mbang. J0doh yang tepat antara cepat atau lambat je, kena banyak bersabar dan berd0a,” katanya.

Sumber : mStar

Leave a Comment