“Dengar enjin kereta tapi peIik”- Sheila Rusly K0ngsi Elisya Sandha Tak Berani Masuk Rumah

Sebut saja Sheila Rusly perkara pertama yang terl1ntas di fikiran ialah raut wajahnya yang teg4s dan kepakarannya memasak.

Terken4l dengan watak-watak antag0nis ketika awal pembabitan dalam dunia lak0nan, kini segala pen4t-lel4h Sheila Rusly terbal4s apabila dia mampu meletakkan pes0na dirinya sebagai satu ‘branding’ dan mempunyai nama besar dalam industri seni tanah air.

Sepanjang 36 tahun menceburi bidang sen1 Sheila yang lahir pada 18 September 1971 tidak sekadar menjadi pelak0n. Malah dia juga penerbit, pengarah, pemilik syar1kat pr0duksi JS Pictures Sdn Bhd dan usahawan yang disegani ramai. Tidak cukup itu Sheila turut dilantik duta pr0duk Maggi selama beberapa tahun.

“Buat masa sekarang saya masih sibuk dengan pr0gram Maggi dan alhamdulillah dah tujuh tahun kami berk0laborasi. Maggi ni dah macam family saya, we are like partners yang bukan saja k0ngsi rezeki tapi juga k0ngsi resipi.

Dalam masa sama bila tak ada rec0rding saya akan f0kus balik dengan skrip untuk mega drama bertajuk Nikah Cerrai Rujuk di Astr0 Ria. Tak tahu lagi bila mega drama ni akan disiarkan.

Kami akan mula sh00ting lepas Elisya bersal1n dalam bulan Julai. Syukur, mega drama Ratu Tenpin 2 pun dah habis sh00ting,” ujar isteri Azman Haji Yahaya atau lebih dikenali sebagai Jinggo.

kredit:Nona

Engg4n bermegah dan mendabik d4da dengan kejayaan yang diraih, Sheila ketika ditemui sewaktu sesi fot0grafi penghias Nona Jun 2022 sebenarnya se0rang personaliti yang mesra dan merendah diri.

Meskipun masa penggambaran dia sedang berpu4sa enam Syawal namun figura ini tetap k0mited memberikan yang terbaik.

Begitu juga men4ntu kesayangan, Elisya Sandha yang hadir menjayakan ed1si Hari Ibu kali ini di samping ibu mentua.

Tengah sarat meng4ndung pun masih ceria dan bersemangat memenuhi pelawaan. Patutlah dua anak seni ini mampu bertapak kukuh dalam 1ndustri sebab masing-masing berdis1plin dan pr0fesional dalam kerjaya!

KEHADIRAN MENANTU

Sheila yang selam4t menerima menantu pada 21 Ogos tahun lalu tanpa berselindung meng4kui kehidupannya lebih harm0ni sejak kehadiran Elisya Sandha. Lebih manis, menantu Sheila ini bergel4r anak seni dan berstatus selebr1ti.

Ditanya reaksi apabila bermenantukan art1s, pengusaha The Dim Sum Place ini t1dak menganggap ia satu mas4lah.

“Saya tak kisah dan tak pernah mem1lih nak menantu bukan selebr1ti atau selebr1ti p0pular level internati0nal. Saya tak meletakkan apa-apa harapan pun.

Pada saya, yang pent1ng anak-anak happy. Bukan saya yang happy tapi anak-anak yang happy. Bila itu pilihan Haq, saya terima sebab saya n4k anak saya happy.

Anak takkan selama-lamanya dengan kita. Dia kena ada hidup dia sendiri dan kita kena h1dup dengan orang yang dia sayang dan cinta. Bukan 0rang yang kita suka. Anak saya pernah cakap, dia takkan kahwin dengan perempuan lain kecual1 Elisya Sandha.

Bila saya mered4kan perkahwinan mereka, saya rasa itu satu benda besar yang saya buat sebab ini adalah t1tik permulaan kehidupan dia.

Jujurnya bila anak bawa Elisya ke rumah, saya macam t4k percaya. Bila dengar nama belakangnya Sandha, saya tahu dia adik Fasha Sandha. Masa datang rumah, Elisya masih sek0lah dan tak berlak0n lagi. Dia tunggu dalam kereta dalam sejam t4k keluar-keluar sebab t4kut.

Saya yang dalam rumah dengar enj1n kereta tapi pel1k kenapa dia tak masuk. Dah agak mesti dia nerv0us. Iyalah saya dari umur 15 tahun banyak berlak0n watak antag0nis. Mungkin sebab aura tu, sampai 0rang sekeliling t4kut nak tegur termasuk Elisya.”

VIDEO

Bakal bergel4r nenek tidak lama lagi, Sheila yang p0pular dengan pr0gram Ketuk-Ketuk Ramadan teruja timang cucu sulung kelak. “Saya t4k pernah meletakkan bila sekian tahun Haq dan Elisya perlu ada anak.

Memang t4k pernah bincang pun. Cuma saya pernah cakap kalau Allah bagi, terima. Jangan kac4u perancangan Allah.

Kalau Allah kata itu yang terbaik untuk dapat anak awal, just terima rezeki. T4k anggap ia seawal ini tapi bila berlaku, sudah tentu saya happy. Saya tak c0ntr0l hidup anak-anak. Apa yang saya buat ialah saya 0bserved dan kalau ada rasa t4k betul, saya tegur.

Mereka lebih tahu perjalanan macam mana yang dipilih, saya terima dan saya mend0akan yang baik-baik.”

Ujar Sheila, dia bersyukur Allah kurnia se0rang menantu yang bukan hanya cantik tetapi juga pandai mengambil hati. “Sekarang ni sus4h nak dapat menantu yang betul-betul rajin masuk dapur.

Memang sus4h nak cari perempuan pada umur Elisya ni yang rajin untuk turun dapur masak. Masak ni tak boleh p4ksa, dia kena ada kemahuan sendiri.

Saya harap Elisya jadi anak menantu yang baik, isteri baik kepada suami, jadi ibu dan anak yang baik. Jangan lupa di mana kita bermula sebab di situ kita akan berakh1r.”

IBU MENTUA

Tertawa mengimbas det1k pertemuan pertama dengan ibu mentua, Elisya berkata dia mula tahu Uzair Haqimy anak Sheila Rusly selep4s sebulan mereka berkenalan dan berk0ngsi perkara tersebut dengan kakaknya, Fasha Sandha.

“Angah beritahu mama Sheila ni gar4ng tapi hati dia baik. Memang nerv0us masa first time jumpa tapi saya tahu apa saya nak dan saya tahu kenapa saya ada di situ. Saya dan Haq kenal sejak zaman sek0lah lagi.

Waktu tu saya baru 16 tahun dan Haq dah masuk k0lej. Tapi kami belum masuk 1ndustri yang sama. Kami pertama kali jumpa di rest0ran dan tak tahu pun dia anak Sheila Rusly. Sampailah dah sebulan kenal each 0ther baru tahu st4tus dia.”

Bercerita keistimewaan suami terc1nta di matanya, anak b0ngsu daripada enam beradik ini memb0ngkar rahs1a. “Di mata saya, dia se0rang lelaki family 0riented. Dia lelaki yang sangat jaga keluarga dan sayang mak dia. Dari situ, saya percaya Haq b0leh jaga saya sampai bila-bila.”

Mengulas lanjut per1badi ibu mentua yang tidak diketahui ramai, aktres berusia 23 tahun ini mended4hkan sikap sebenar wanita bernama Sheila Rusly berkenaan.

Sheila di samping ibu Elisya Sandha

“0rang mungkin nampak mak mentua saya macam gar4ng. Tapi sebenarnya dia sangat penyayang. Di luar dia nampak gar4ng tapi dia sangat baik hati. Mama Sheila seorang yang straight f0rward dan cakap lep4s.

0rang tak nampak sisi dia yang penyayang, suka masak dan pemurah sebab suka bawa makanan pergi set. Jadi benda-benda macam tu sebenarnya bagi saya sangat sweet. Dalam masa sama, saya ter1nspirasi dengan sikap ibu mentua tentang macam mana dia jaga family, suami dan didik anak-anak.

Semua tu saya tak b0leh dapat di lu4r sana tapi boleh dapat daripada mak mentua sebab dialah yang banyak mengajar saya.

Mama ni sangat tenang. Apa yang 0rang nak cakap pasal dia, dia tak kisah. Itu juga antara yang saya kagum dengan sikap mama.”

Berikut adalah Bi0data, Pr0fail dan Latar Belakang Artis Elisya Sandha.

Nur Elisya binti Mohd Faisal (lahir 8 Jun 1999) atau lebih dikenali sebagai Elisya Sandha ialah se0rang pelak0n, model, penyanyi dan pengacara wanita Malaysia. Beliau merupakan adik t1ri kepada pelak0n Fasha Sandha.

Elisya berkahwin dengan anak sulung pelak0n Sheila Rusly, Uzair Haqimy Azman.

Biodata

Nama penuh: Nur Elisya binti Mohd Faisal

Nama popular: Elisya Sandha

Tarikh lahir: 7 Jun 1999

Umur: 19 tahun

Kelahiran: Kuala Lumpur, Malaysia

Pekerjaan: Pelakon, m0del, pengacara dan penyanyi

Media sos1al: Instagram @elisyasandhaofficial

Fakta Menarik

1. Anak b0ngsu daripada enam adik-beradik.

2. Adik kepada pelak0n Fasha Sandha. Beliau memanggil Fasha dengan gel4ran ‘Angah’.

3. Mendapat pendidikan di SMK C0nvent Bukit Nenas.

4. Aktif dalam bidang lak0nan sejak berusia 15 tahun lagi.

5. Menidakkan menggunakan nama Fasha sebagai batu l0ncatan untuk mencipta nama dalam industri kerana dia juga menghadiri uj1bakat sebagaimana bintang-bintang baru lain demi mendapat tempat dalam sesebuah pr0duksi drama ataupun filem.

6. Namun perjalanan awalnya tidak dinafikan banyak dib4ntu oleh nasihat Fasha yang terlebih awal melalui liku-l1ku hidup sebagai anak seni.

7. Kerjayanya diuruskan 0leh ibunya sendiri.

8. Antara krit1kan negat1f yang pernah diterima termasuk digel4r “nampak tua sebelum usia” dan bakat lak0nan pula pernah dikatakan ‘k4yu’. Namun Elisya tidak berkec1l hati, malah mengambil k0men itu daripada sudut p0sitif .

9. Bercita-cita ingin menjadi akauntan.

10. Penglibatannya dalam dr4ma menerusi Bila Chacha Masuk Asrama (2014), Destinasi G4 (2015), Mamu Mami G0sip (2018), Mimpi Yang Sempurna (2018), Wanita Yang Dikasihi (2018), Mencari Qiblat (2018) dan Pujaan Hati Kanda (2018).

11. Manakala telefilem lak0nannya pula ialah Aku Mahu Ke New York (2015), Hai Lah Menantu (2015), Cinta Gred A (2017) dan Mat Rukun (2017).

12. Menerusi f1lem, Elisya pernah terbabit dalam Natchatiran (2015), Anak Mami Nasi Kandaq (2016), Cendol: Kepada Allah Aku Berserah (2016) dan Perjanjian Sya1tan (2016).

13. Pernah mengh0skan pr0gram Misi Kita pada tahun 2014.

Sumber : NONA, Wikipedia

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment