Nabil Ahmad k0ngsi ujian yang paIing dahsyat sepanjang pr0ses penghijrahannya

Nama Nabil Ahmad bukanlah baru dalam dun1a hiburan tanah air. Memiliki daya tar1kannya yang tersendiri, bakat selebr1ti ini sesuatu yang agak

lu4rbiasa dan dia juga memiliki bak4tnya yang tersendiri. Masih mengacarakan rancangan hiburan MeleT0p biarpun rakan pengacaranya, Neelofa sudah pun mengvndurkan diri.

Vide0 ada dibawah sekali..

Namun begitu, baru-baru ini kisah pengh1jrahan Nabil Ahmad telah menjadi tumpuan ramai. Malah selebr1ti ini juga turut tampil dalam

satu sesi temubual. Dalam rakaman yang dimuat naik, k1sah penghijrahan dan lu4han Nabil Ahmad telah dipert0ntonkan.

Kedengaran Nabil Ahmad berceritakan mengenai bagaimana dia mula berh1jrah dengan kisah-kisah yang cukup tak disangka. Berikut adalah rakaman tersebut:

Benarlah yang dikatakan hidayah Allah itu tanpa didug4. Siapalah kita manusia biasa untuk men1lai seseorang itu. Kalau 0rang itu berubah sekelip mata sahaja dan kita?

Uj1an besar Nabil

Penghijrahan sese0rang individu ke arah yang lebih baik tentunya akan hadir bersama pelbagai uj1an dan dug4an sepanjang perjalanan itu.

Bagi pelakon, pelaw4k dan pengacara, Nabil Ahmad, ramai sedia maklum mengenai pr0ses penghijrahannya.

Sepanjang perjalanan pr0ses itu, Nabil tidak menaf1kan dia berdepan dengan pelbagai uj1an dan dug4an besar terutamanya dalam beristiqamah.

“Dalam am4l ibadah, cabaran dan uj1an terbesar adalah untuk terus istiqamah. Saya juga berdepan dengan cabaran ini c0ntohnya untuk memastikan saya dapat bangun untuk menunaikan s0lat tahajud.

“Pada awal-awal pr0ses perubahan ini, memang saya sangat rajin tapi perlahan-lahan, mulalah diuj1 dengan beberapa hal cont0hnya mula lewat sedikit dan kadang-kadang, hanya mampu menunaikan solat Subuh saja,” katanya.

Berk0ngsi lagi mengenai kisah pengh1jrahannya, Nabil turut berk0ngsi apa yang dilaluinya saat awal-awal mula memilih jalan untuk mendekatkan diri dengan Allah.

“Uj1an yang lebih d4hsyat ialah apabila semua benda kita nak tegur. Teng0k isteri sendiri pun saya asyik nak tegur saja macam ada saja benda yang sal4h.

“Dari situ, saya mula belajar bahawa setiap benda yang kita nak tegur, ada cara terbaik sebab semua orang t1dak sempurna termasuklah diri kita sendiri.

“Dari situ juga saya mula belajar untuk sentiasa bers4ngka baik dengan 0rang atau husnuzon. Perlahan-lahan saya prakt1kkan dalam kehidupan, dalam keluarga, isteri dan adik-beradik saya,” katanya.

Pengacara pr0gram Gegar Vaganza itu juga melu4hkan rasa syukur kerana pr0ses pengh1jrahannya juga turut mendapat sok0ngan daripada sahabat-sahabat dan 0rang di sekelilingnya.

“Saya sendiri pun t4k sangka, sahabat-sahabat saya di kampung pun tergerak hat1 untuk turut sama memperbaiki diri bersama dengan saya.

“Baru-baru ini, ada sahabat menghvbungi saya dan bertanya macam mana nak mulakan langkah untuk belajar ilmu ag4ma. Jadi, kami sama-sama adakan kelas ilmu secara v1rtual dip1mpin se0rang ustaz.

“Alhamdulillah, setakat ini tak ada lagi 0rang yang menjauhkan diri daripada saya walaupun saya dah berh1jrah. Kalau dulu, memang ada yang jauhkan diri sebab per4ngai saya,” katanya bergurau.

Cukup dikenali menerusi pr0gram-pr0gram hiburan, Nabil masih akan terus menjalankan tanggungjawabnya sebagai pengacara, namun akan terus menyuntik sedikit ilmu buat pen0nton.

“Selagi diberi peluang 0leh Astr0, saya akan menjalankan tanggungjawab saya. Kalau pr0gram yang saya acarakan itu pr0gram hiburan 100 peratus, saya akan sel1tkan juga sedikit ilmu yang saya belajar c0ntohnya kisah teladan dan sebagainya buat pen0nton.

“Saya tidak akan tinggalkan platf0rm ini kerana kalau difikirkan, berapa ramai saja yang dapat peluang begini. Jadi, saya b0leh gunakan platf0rm ini untuk berdakwah dan berk0ngsi ilmu dengan pen0nton,” katanya.

Terbaru, Nabil bersyukur kerana dalam temp0h p4ndem1k Cvd-19 ini, dia masih lagi diberikan rezeki daripada Allah.

“Saya akui banyak pr0gram-pr0gram yang tak dapat dijalankan dalam temp0h sekarang dan memang tak ada pendapatan sampingan. Sekarang, 100 peratus pendapatan saya berg4ntung kepada pr0gram Astr0.

Lihat vide0, dalam vide0 ini nabil ada jelaskan perkara yang berlaku selepas beliau berh1jrah..

“Satu hari saya bangun “eh kau kena pergi cari ag4ma”

“Umur saya 37 tahun t4k pandai mengaji

“0rang paling rug1, adalah 0rang yang k0rbankan akh1rat dia untuk kejayaan dunia

“Saya t4k pernah berdiri depan 0rang, tak pernah pegang micr0fon, tapi hari tu Allah bagi saya menang Raja Lawak”

“Buat 1klan, barang percuma di b4yar pula lagi. Pergi h0tel 0rang suruh review h0tel, duduk h0tel percuma dapat du1t pula lagi. Ser0nok tak kehidupan saya tuan2”

Apa-apa pun perk0ngsian ini harapnya dapat memberikan insp1rasi kepada ramai.

Rakaman kisah pengh1jrahan dan luahan Nabil Ahmad ini telah meraih lebih 239 r1bu tont0nan dan 8,900 likes. Rata-rata warganet meningg4lkan reaksi mereka mengenai perk0ngsian ini di ru4ngan komen seperti berikut:

“Setiap kali Nabil cakap, mata aku bertakung. S4yu hati”

“Alhamdulillah sangat mengagumi dua 0rang ni. Pengh1jrahan mereka banyak benda b0leh kita belajar”

“Nabil nampak sangat2 m4tang. Inilah sisi lain yang baik selain karakter lawaknya…”

Artis serba b0leh.. itulah label paling sesuai untuk menggambarkan anak seni bernama Ahmad Nabil bin Ahmad atau nama k0mersialnya, Nabil Ahmad.

Bermula sebagai se0rang pel4wak, dia kemudian perlahan-lahan mener0ka beberapa cabang seni lain, dengan sehingga kini haluan kar1ernya lebih terarah kepada bidang pengacaraan.

J0m berkenalan lebih rapat dengan h0s yang kini dikenali menerusi rancangan bual bicara hiburan siaran Astr0, Meletop.

Bi0data

1. Pemilik nama penuh, Ahmad Nabil bin Ahmad.

2. Lah1r di sebuah perkampungan di Mambau, Negeri Sembilan pada 26 September 1983.

3. Berusia 36 tahun.

4. Anak ket1ga daripada tujuh orang adik-beradik.

5. Bapanya merupakan se0rang pemandu l0ri, manakala ibunya se0rang guru tadika bahasa Inggeris.

6. Berkelulusan S1jil Pelajaran Malaysia (SPM). Selepas tam4t persekolahan, beliau menyara kehidupan sebagai penghantar surat atau ‘Mat Despatch’ untuk P0s Malaysia bagi cawangan Negeri Sembilan.

7. Berkecimpung dalam dun1a hiburan sejak tahun 2008 sebagai pengacara, pelawak, penyanyi, pelakon dan pengarah.

8. Bakatnya dicungk1l daripada pertandingan Raja Lawak mus1m kedua di mana dia telah diangkat sebagai juara dalam rancangan pencarian bakat k0medi berkenaan.

9. Antara drama dibintanginya seperti Kuih G0yang Shafiq, S0nata Labu Labi The Series, Geng Bas Sekolah, Mak Lang Datang K0mpang Bergendang, G0yang Shafiq… Jom Pi Cuti dan Cakap Melayulah.

10. Termasuk telef1lem Sonata Labu Labi, Kuih G0yang Seha, Asmara Pontianak K-POP, Uncle Grandpa, Strawberry Karipap Ses4t Kat Paris, Bila Kau Datang dan banyak lagi.

11. Pembabitannya di layar perak, antaranya menerusi filem Sifu & T0ngga, Lu Pikirlah Sendiri De Movie, Bujang Terlajak, Uncle Us1n, Romeo Kota dan Bo-Peng.

12. Dalam bidang pengacaraan, beberapa pr0gram kendaliannya seperti MeleTOP, Anugerah Industri Muzik ke-20, Anugerah MeleTOP Era, Anugerah Planet Muzik 2014, Festival Filem Malaysia ke-27 dan Geg4r Vaganza.

13. Sebagai pengarah, setakat ini beliau sudah menggarap dua buah telef1lem iaitu The Hantus dan G0stan.

14. Juga terbabit dalam b1dang seni suara menerusi lagu-lagu seperti Lagu Untuk B0s, Dulu Aku Jutawan, Papa Kedana, Ok Lah! (ft Tegar) dan Pen1ng.

15. Pemegang tr0fi Bintang Paling P0pular di Anugerah Bintang P0pular Berita Harian 2008, Tempat Ketiga Maharaja L4wak Mega 2014, H0s MeleTOP di Anugerah MeleT0P Era 2018, Pengacara Hiburan Terbaik di Asian Academy Creative Awards 2018 dan banyak lagi.

16. Pada sekitar 2009, beliau pernah dika1tkan mempunyai huvungan cinta dengan pelak0n Irma Hasmie. Beliau bagaimanapun akhirnya menam4tkan zaman bujang pada 30 September 2011 dengan Nazirah Ayub yang juga merupakan bek4s pramugari AirAsia. Hasil perk0ngsian hidup, mereka dikurniakan tiga 0rang cahaya mata berj4nt1na perempuan iaitu Nayla Mikayla (kelahiran 2012), Leyla Medyna (lahir 2015) dan Mishall Imani (lahir 2019).

Sumber: Metro

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jgn Lupa K0men Dan Share Ya. Terima Kasih

J0m Tekan Like Page Kami Di Bawah Artikel ni.

Pihak kami tldak akan bertanggungjawab langsung ke atas k0men-komen yang diberikan 0leh pembaca kami.

Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis k0men anda disini.

Pihak kami juga tidak mampu untuk memantau kesemua k0men yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda.

Sementara itu, anda boleh baca juga kisah-kisah lain yang menarik dan menghiburkan di bawah ini yang dik0ngsikan seperti berikut:

Sumber : Trending Sangat

Leave a Comment