Pemuda mengaku tersaIah sebut mas kawin kerana tak dengar nasihat, anggap ini semua ‘kifarah’ sebab ambil mudah

SUASANA sunyi saat dua j1wa akan disatukan dengan 1katan perkahwinan yang sah tiba-tiba bertukar r1uh selepas pengantin lelaki tersal4h menyebut nilai mas kawin sewaktu sesi akad n1kah.

“Aku terima nikahnya… dengan mas kahwin RM500 jut4 tunai,” kata pengantin berkenaan dengan tenang namun terpancar rasa gugvp di wajahnya.

Usai menyebut angka berkenaan, kelihatan saks1 dan tetamu yang hadir menyaks1kan m0men indah berkenaan ketawa terbah4k-bahak.

Bagaimanapun menerusi vide0 yang tul4r di TikT0k, si pengantin lelaki kelihatan b1ngung dan terp1nga-pinga apabila kata-katanya ditertawakan 0rang ramai termasuk pengantin perempuan di sebelahnya.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

Kes1lapannya itu hanya disedari selepas se0rang individu tampil berbis1k menyatakan tentang kes1lapan yang dilakukannya.

Berk0ngsi pengalaman kepada mStar, pengantin lelaki, Muhammad Sameer Danial Maula Nordin meng4kui gement4r ketika majlis akad nikah berlangsung di Masjid Pekan Gurun di Gurun, Kedah pada 3 Jun lalu.

mas kahwin rm500 juta 2

Sam Danial ketika selesai akad n1kah.

Pemuda berusia 30 tahun itu bagaimanapun menjelaskan dia pada mulanya t1dak menyedari ters4lah menyebut nilai mas kahwin.

“Mas kahw1n sebenarnya RM500. Saya sebut ‘jut4’ dan selepas tu masih terng1ang-ngiang ingatkan saya dah selesai lafaz.

“Sekali pak andak (bapa saudara) saya cub1t daripada belakang beritahu saya ters1lap sebut RM500 jut4. Ia berlaku kerana terlalu nerv0us,” katanya ketika dihubungi.

mas kahwin rm500 juta 4

Pas4ngan ini berkahwin selepas perkenalan sejak 2019.

Lebih mesra disapa Sam Danial, dia meng4kui selamat diijabkabulkan dengan pas4ngan, Nurul Nadia Johari, 29, dengan tiga kali laf4z.

“Kes1lapan menyebut nilai mas kahwin RM500 juta adalah laf4z yang kedua. Lafaz pertama saya tersal4h sebut nama. Saya lafaz ‘aku terima nikahnya’ dengan nama saya sendiri.

“T0k kadi minta saya bertenang, baca selawat ke atas Nabi Muhammad SAW dan bacaan d0a lain. Alhamdulillah kali ketiga laf4z, urusan saya dipermudahkan,” ujarnya yang berasal dari Shah Alam, Selangor.

Kepada bakal pengantin, j4ngan pandang enteng… ambil nasihat berguna demi kebaikan.

SAM DANIAL

Menurut anak sulung daripada tiga beradik itu lagi, ada cerita di sebalik ins1den yang melucukan itu.

“Bagi saya sendiri ia satu k1farah. Sebelum majlis akad n1kah lagi, keluarga dan kawan-kawan berpesan supaya saya berlat1h hafaz terlebih dahulu elak rasa gugvp.

“Tapi saya t4k berlatih, saya anggap perkara kecil saja. Saya ambil mudah. Kalau teng0k drama babak akad nikah, pelak0n relaks je lafaz.

mas kahwin rm500 juta 3

Sam Danial dan isteri (tengah) bersama rakan-rakan.

“Apabila waktu laf4z akad nikah yang sebenar, mungkin Allah nak tunjuk di atas keengg4nan saya mendengar nasihat. Masa ters4sul tu, saya baru sedar kalau saya berlatih, insyaAllah saya lebih bersed1a dan tak gugvp,” ujarnya yang mengahwini se0rang b4lu yang mempunyai se0rang anak perempuan berusia lima tahun.

Namun Sam Danial yang merupakan penghantar makanan itu 4kur manusia hanya mampu merancang, tetapi Allah SWT yang menentukan.

“Sebenarnya banyak dug4an saya dan isteri lalui sebelum majlis akad nikah kerana dua kali tert4ngguh berikutan ibu saya men1ngg4l dun1a pada Julai 2021 akibat c0vld-19 dan bapa isteri saya pula meningg4l dun1a pada Disember 2021 disebabkan sak1t tua.

mas kahwin rm500 juta 1

Sam Danial (kiri) dan isteri (kanan) bersama anak t1ri.

“Sepatutnya kami bernikah pada Disember 2021, tetapi masing-masing dalam fasa d0wn, jadi majlis kami dua kali tert4ngguh,” tambahnya.

Sam Danial berkata, dia amat bersyukur setelah selesai laf4z akad nikah dan sah bergel4r suami kepada wanita pilihannya yang dikenali sejak 2019.

“Saya rasa bersyukur sangat, lega apabila laf4z ketiga dipermudahkan. Kepada bakal pengantin, jangan pandang enteng… ambil nasihat berguna demi kebaikan,” katanya yang merancang untuk menunaikan umr4h bersama isteri.

Sumber : mSTar

Leave a Comment